opleidingen KNBRD

Auteur Topic: opleidingen KNBRD  (gelezen 45765 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #50 Gepost op: 29 december 2003, 14:37:15
Kan geen ongelijk geven dat je ook met minder mensen een lijnredding kan uitvoeren. Maar het idiaal is meer mensen, maar doet er niet toe. Verder is het roeien voor de jeugd een zeer goede basis om een stuk controle te krijgen over een boot, je weet dan wat een boot gaat doen en je leert leiding ge ven aan een groep.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #51 Gepost op: 29 december 2003, 15:10:50
De lijnredding. Oke, leuk maar met het huidige varende en rollende materiaal waarover wij beschikken en daarbij het ontbreken van dammen, 4 banken-rijen etc. hebben wij in mijn gehele lidmaatschapsperiode geen lijnredding uitgevoerd. We hebben die kasten niet meer en moeten deze lenen van buurt-brigades.

Maar ondertussen verzanden we weer in dezelfde discussie die we elke keer hebben. Door het ontbreken aan een strakker regiem waaruit landelijk de toon wordt gevoerd, gaat een ieder zijn weg en vult de puntjes in zoals hij/ of zij goed dunkt. Jammer want onderling hebben we zoveel goede ideeën en alleen houdt een ieder zijn parochie het hoogst.

Zeker in opleiding land ligt de basis voor een beter gestructureerd opleidingsplan met aan de basis de theroretische verhalen van RedNed, maar daarna moet je, (kan je beter,) regionaal naar inzetgebied de kennis en bedrevenheid trainen. Zodat jij en je bewakingsteam in loop der jaren uit kan groeien naar een hulpverleningsteam zonder het vastleggen van een postcommandant, maar iemand die op gepaste wijze een ploeg kan dienen.  

Oja en het postcommandantschap op een drukke zomerdag is veel gemakkelijker dan je verwacht, de centralist heeft het stukken drukker!  ::)
Elke hulpverlening start met communicatie.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #52 Gepost op: 29 december 2003, 15:54:57
Beste RR vertel jij eens wat jullie doen aan de strandopleiding volgens KNBRD model, waar of je hiaten vind zitten en waar jullie een stuk extra aandacht aan besteden en waarom.
Lijkt me dat we dan toch zinnig praten?
Mogelijk leer ik weer iets van jullie aanpak kan dat doorgeven aan onze leden en worden we met z'n allen er weer breder inzetbaar op.
Op deze wijze kan ook de opleiding van de KNBRD worden veranderd op een manier die door velen zal worden gedragen.
Ik denk namelijk niet dat onze aanpak de ultieme is, mogelijk kan het veel beter zelfs en zijn we verblind door ons jarenlange stramien?
Overigens bij ons heeft de centralist het niet druk omdat we trachten de mensen te leren bewust met radiocommunicatie om te gaan.
Dacht dat ik het al eerder ergens had gezegd, het gaat om de kwaliteit niet om de kwantiteit.

Kees


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #53 Gepost op: 29 december 2003, 16:15:38
Zelf denk ik dat het met de strandopleidingen wel het een en ander gaat veranderen nu de nieuwe sstrandhandleiding er gaat komen. Deze zal ongetwijveld niet perfect zijn maar wel een vernieuwing op het huidige materiaal. Of je op het strand wel of geen lijnreding effectief hebt uitgevoerd dat is een eigen keuze het is wel een veilige manier om zwemmend te redden. Zelf als er een flinke branding is kan het veiliger zijn om er met een lijn heen te gaan in plaats van een boot, zeker bij extreem hoge golven. Het is ook niet makkelijk om een boek te maken welke wel landelijk te gebruiken valt. Kan in ieder geval met samacht afwachten op de handleiding zee.

9910001

ps het maakt niet uit wie het druk heeft de pc of de centralist. Ben zelf van menig dat strandwacht B onvoldoende is om een post te kunnen leiden en als centralist helemaal.
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #54 Gepost op: 29 december 2003, 18:41:29
Het zou ook mijns inziens goed zijn als er landelijk aanvullende stof zou komen voor post- /strandcommandanten en een aparte module verbindingen i.p.v. de huidige info in het strandboekje, mede omdat dit ook voor binnenbrigades belangrijk is.

Mogelijk dat overstelpen van de commissie strandopleidingen met aanvullingen op de nieuwe strand-handleiding er toe zal leiden dat er na verloop van tijd een goed werkbaar handboek uitrolt.

Misschien zou het ook een idee zijn om op termijn een echte binnenwatermodule te ontwikkelen en het basisboek echt te maken tot een basis voor zowel strand als binnenwater zonder onnodige ballast.
Wat betreft het binnenwater laat ik dit graag aan de deskundigheid van de binnenbrigades over.

Dat het zeker wel mogelijk is om een universeel toepasbare strand-handleiding te maken heeft men bijv. in Engeland en Australie wel bewezen. Overigens zijn deze surf lifeguards geheel zelfstandige organisaties.
De info in hun handleidingen is grotendeels zondermeer in Nederland toepasbaar.

Kees


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #55 Gepost op: 30 december 2003, 00:09:12
Volgens mij wordt er nu aan gewerkt en deze er in de zomer, volgens de laatste nieuwsbrief van redned. Als deze met een cyclus van enkele jaren verbeterd kan worden dan zal er wel een werkbaar boek uitkomen. Jem oet alleen iets hebben wat continu verbeterd kan worden en iet zal blijven stil staan. Mijn voorkur is dan ook niet een duur boek maar een goepkoper gedruklt exemplaar (zwart wit) welke om de zoveel jaar kan worden vervangen. Niet dat je een duur boekt laat aanschaffen en deze twee jaar latewr weer weg kan doen omdat er een nieuw boek is.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #56 Gepost op: 30 december 2003, 09:52:26
Overigens bij ons heeft de centralist het niet druk omdat we trachten de mensen te leren bewust met radiocommunicatie om te gaan.
Dacht dat ik het al eerder ergens had gezegd, het gaat om de kwaliteit niet om de kwantiteit.

Kees

Kijk Kees, dit bedoel ik met praten naar eigen parochie! Aangezien wij alle vast communicatie (reddingsposten, politiepost) via ADSL doen en voertuigen zoveel mogelijk via GSM en alleen boten gebruik maken van mobilofoon, is het werk van een centralist niet afgelopen met een paar bootjes op patrouille sturen, maar ook het bijhouden van kinderen, registratie hulpverleningen, samenwerking naar Meldkamers, bezettingen andere posten, etc. etc. Dit is zeker in de opleiding van RedNed niet terug te vinden.

Daarom bepleit ik voor een basis welke gelegd wordt in een standaard, welke is vast gelegd door RedNed in de vorm van een brevet Strandwacht. Daarna kan een strandwacht aan de hand van een opleidingsschema certificaten halen (welke herhaald kunnen worden na bijvoorbeeld 1, 2 of 5 jaar). Deze certificaten zijn praktijk dingen, zoals het zogenaamde "lezen van de golf" voor het varen of het manouvreren bij een cat of het vegen van een bank. Allemaal praktijk gerichte dingen waar mijns inziens te weinig aandacht voor is binnen het huidige opleidingsgebeuren van RedNed.


Dat het zeker wel mogelijk is om een universeel toepasbare strand-handleiding te maken heeft men bijv. in Engeland en Australie wel bewezen. Overigens zijn deze surf lifeguards geheel zelfstandige organisaties.
De info in hun handleidingen is grotendeels zondermeer in Nederland toepasbaar.

Kees


Je wilt dat boek toch niet vergelijken met de paperback welke uitgegeven wordt door RedNed. Dat boek is de basis waar ik ons opleidingsplan van ruim 800 oefeningen op geschreven heb. Maar je ziet ook direct hoeveel certificaten er te behalen zijn.

Persoonlijk vind ik een opleiding voor postcommandant momenteel moeilijk in te vullen, dit vanwege het evaluatie-verslag van de oefening "Brandend Zand", waarin staat dat de commandant de kennis moet hebben om zelfstandig in een CTPI te functioneren. Maar begin eerst met de basis en een goede chauffeursopleiding, eventueel een training opvang eigen mensen.

Kees, welk strand bemens jij?
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #57 Gepost op: 30 december 2003, 10:21:30
Hé, wat toevallig.. Of roept Kees die vraag op. Ik was net ook al op z'n profiel aan het kijken, maar nergens staat waarover hij gaat, wie hij is. Dus ja Kees, welk strand maak jij veilig?

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #58 Gepost op: 30 december 2003, 11:06:56
Ik denk dat je beter een gddelte van de opleiding van centralist van de brandweer kan gebruiken dan in plaats zlef een opleiding te ontwikkelen, of door de bond te laten ontwikkelen. Er zijn slecht enkele brigades welke een dergelijke centrale hebben langs denederlandse kust. Er zijn wel radiokamers maar hier staat een mobi (of twee) een telefoon en eventueel een scanner. Een goede opleiding voor het rijden kan geen kwaad in ieder geval lesmateriaal hierover. Voor dit lesmateriaal kan er goed samengewerkt worden met brandweer, politie en defensie over het terrein rijden.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #59 Gepost op: 30 december 2003, 11:36:40
Ik dacht dat ik al meerdere malen de term zuidelijke Delta had genoemd, maar wil best wat aan het profiel toevoegen als jullie daar erg mee in de maag zitten hoor.

Kees