AED nu ook in noodhulpauto's politie

Auteur Topic: AED nu ook in noodhulpauto's politie  (gelezen 67072 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #10 Gepost op: 13 november 2008, 11:57:52
Meen je dat nou?
In RR is het vaak pas tijdens het reanimeren dat we bericht krijgen om een 2e ambu aan te vragen.
Over het algemeen doen wij toch de reanimatie en kan 1 van het ambupersoneel het belangrijkere werk doen.
Maar ik denk dat met de komst van de AED er een stuk meer mensen het zullen overleven.

In Amsterdam-Amstelland is het ook standaard dat er 2 ambu's komen bij een reanimatie. Bij eerste melding worden er door de CPA onmiddelijk twee ambu's gestuurd.

mvg
Mike


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #11 Gepost op: 13 november 2008, 12:08:54
In Kennemerland ook, direct een tweede ambu mee. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat het ergens anders is...

Zelf ben ik ook voorstander van 'het hele circus', dus politie en brandweer mee. Naast de argumenten die Jerommeke al gaf, heeft de brandweer in Kennemerland naast de AED ook toegevoegde waarde als leverancier van extra perslucht (voor de Lucas).

Er zijn echter ook (brandweer)mensen die zeggen; reanimatie is een ambulancetaak, daar heeft de brandweer niets te zoeken.
Daarbij moet ik wel opmerken dat dit in een gebied was waar de ambulance over het algemeen net zo snel of zelfs sneller ter plaatse is als de brandweer, en de toegevoegde waarde van de brandweer als rapid responder gering is.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Glenn2

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 13 november 2008, 12:29:13
Volgens mij is dat protocol, twee ambulance´s bij een reanimatie. Dit in verband met de grote hoeveelheid medische handelingen die er in korte tijd verricht moeten worden.
Klopt, voor ambulanceregio Amsterdam Amstelland (waar Zaanstreek Waterland ook onder valt) is dit eveneens protocol. Een reanimatie is zeer arbeidsintensief.


rescuebob

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
  • Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 13 november 2008, 17:27:05
Klopt, voor ambulanceregio Amsterdam Amstelland (waar Zaanstreek Waterland ook onder valt) is dit eveneens protocol. Een reanimatie is zeer arbeidsintensief.

volgens mij is dit gewoon standaard in nederland. In Rotterdam Rijnmond worden ook gewoon 2 ambu's gepiept dus....
If the standard isn’t practical, the practical becomes the standard (Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan)


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #14 Gepost op: 13 november 2008, 18:10:51
Er is volgens mij ook zelfs een "instructie" om bij een reanimatie, via 112 ook gelijk door te geven dat het om een reanimatie gaat, omdat er dan gelijk 2 ambulances gealarmeerd worden.

Poosje geleden bij zo'n programma als Trauma ER (SBS6), kreeg je een hele uitleg, ging er dan om, dat de eerst terplaatse gekomen ambulance de ademweg vrij maakt, gaat beademen en masseren, de volgende ambulance neemt dan de medicatie op zich, zodat er sneller en in teamverband gewerkt wordt, met 2 personen kan je namelijk niet alle handelingen doen die op medisch gebied moeten gebeuren bij een reanimatie.
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #15 Gepost op: 13 november 2008, 18:21:18
Poosje geleden bij zo'n programma als Trauma ER (SBS6), kreeg je een hele uitleg (....)

Het was bij Trauma NL ;) maar maakt verder niet uit. Heb t ook gezien, het was een heldere uitleg O0
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Zorbacop

  • Brigadier RR - coach/ANPR/biker/ME
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Servo Per Amikeco
    • Zorba-shirts
Reactie #16 Gepost op: 13 november 2008, 18:27:12
Dan is er veel veranderd.
Ik heb dan ook dit jaar nog geen reanimatie meldingen gehad.
Zoals ik het al beschreven heb, zo ging het bij mij vaak.
Die 2e kwam altijd véél later en meestal nadat wij de MK kgg hadden.
Crime is a disease  I'm the cure When everythi


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #17 Gepost op: 13 november 2008, 19:43:02
In Hollands-Midden worden er ook bij een reanimatie standaard 2 ambulances gestuurd. Worden zoveel handelingen uitgevoerd dat het ook wel nodig is. Infuus aanbrengen, installeren LUCAS, beademen en ga zo maar even door. Sinds de LUCAS hoeven wij als dienders weinig handelingen meer te verrichten. Als wij er eerder zijn starten we de reanimatie maar als de ambu ter plaatse is nemen zij het helemaal over met de LUCAS. Voor de eerste minuten krijgen wij ook per, ik meen 01-01-2009, in alle noodhulpvoertuigen een AED. Alle collega's hebben daar, of krijgen de komende weken een AED cursus dag.
De collega's van team Alkemade hebben daar de afgelopen maanden al proef mee kunnen draaien. Nu gaat het dus korpsbreed ingevoerd worden. Een goede ontwikkeling mijns inziens!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 13 november 2008, 21:00:10
Dan is er veel veranderd.

Nope, het is al jaren protocol dat daar twee ambu's voor rijden ;)
Dat de tweede dan een tijd later pas kwam zal komen door de dekking (of het gebrek daaraan).
Maar zoals gezegd rjden er voor een reanimatie altijd twee ambu's.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Glenn2

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 14 november 2008, 11:23:23

Die 2e kwam altijd véél later en meestal nadat wij de MK kgg hadden.

Dat kan, de eerste dichtsbijzijnde ambu rijdt met spoed uit en de tweede wordt soms (in regio AA) van een andere post gepiept waar het wat rustiger is.