Hoe red jij je thuisfront? Hoe bewaar jij je brinkwater?

Auteur Topic: Hoe red jij je thuisfront? Hoe bewaar jij je brinkwater?  (gelezen 21483 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mind

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Inline Explorer
Reactie #10 Gepost op: 14 november 2008, 23:49:09
Hier hebben we echt niks als er iets zou gebeuren. Als je het SAS boek moet geloven, moet je twee voorraden aanleggen. Één op het hoogste punt in je huis en de andere op het laagste punt. De eerste tegen overstromingen, de tweede tegen onder andere kernrampen. (Maar dan moet je nooit iets gaan drinken, je kan beter sterven van de dorst dan gaan drinken in dat geval)
It's like the latest news, it's all wrong.  Pictures


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #11 Gepost op: 14 november 2008, 23:54:53
Dan moet je thuisfront ten tijde van de ramp thuis zitten.  ;)

Beetje off-topic, maar wel relevant. Laat ik het anders zeggen: Ons thuisfront is nooit ver weg van huis en als het wel zo is hebben ze de auto (met dus bijbehorende, uitneembare tas) mee.. Alleen ik reis elke dag met het OV, dus ik heb me weer wat anders voorbereid ;)

En jezelf voorbereiden op alles kan natuurlijk ook niet..


En op meerdere plekken je voorraden opslaan is natuurlijk een manier, maar ervoor zorgen dat je je spullen snel kunt verplaatsen/draagbaar zijn is erg belangrijk en misschien ook wel slimmer omdat je dan alles overzichtelijk op 1 plek hebt.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 14 november 2008, 23:58:33
@palmpie

je kan wel zien welk vak jij uitoefent..  ;D, maar misschien gaan anderen je voorbeeld volgen !!!

heb je ook nog aan grijswater en een aggregaat gedacht ?

Je zou voor grijswater ook een emmer / jerrycan kunnen gebruiken met jodium (betadine) druppels met water uit de plaatselijke singel / sloot http://www.globetrotter.nl/waterchemontsmet.html. Wel even door een koffiefilter halen voor de vaste delen.  Kan je je volgens mij prima met wassen / tandenpoetsen.  ;) Desnoods kan je het korte tijd ook drinken.

Voor je sanitair behoeften (doortrekken WC) te spoelen kan je met een emmer / jerrycan naar de plaatselijk singel / sloot lopen om water te halen.

Als je alleen zoutwater rondom je hebt wordt het wat lastiger om grijs/drinkwater te maken. Je komt dan echt in de duurdere apparaten terecht... De opbrengst van de goedkoopste uitvoeringen (rond de 500 euro) leveren te weinig op om een gezin te 'onderhouden'.
Als de zon schijnt zijn er wel technieken om van zout zoetwater te maken alleen breken de dijken meestal niet op een zonnige dag.
Meestal heb je in de stort bak van de WC nog wel  6 tot 9 L water zitten. Het lijkt me dan belangrijker om dat even niet te gebruiken om door te trekken...  ;) Eventueel kan je dat in rampomstandigheden ook bij verlaten huizen waar de buren niet aanwezig zijn halen.
Als de drinkwater uitvalt kan je ook even de stop in je bad stoppen en de kraan openzetten... Gegarandeerd dat er in het begin nog wel wat rest druk is!  ;)

Aggregaat vind ik ook te duur...  ;) Plus je gaat geen aggregaat meenemen als je vlucht..  :) Een dag of 10 zonder stroom moet toch lukken. ::)

Ik ga denk ik binnen kort als ultieme back-up deze weer maar eens aanschaffen: http://www.esbit.de/index.php?id=299  Vroeger heel wat mee gespeeld...  ;) Voor in huis heb ik gewoon de gasfles en kooktoestel die ik bij kamperen ook gebruik.

Het belangrijkste vind ik dat, als er wat gebeurt, je even de tijd neemt om een plan te maken en rationeel je prioriteiten gaat stellen. Neem een sceptische tijdsplanning, dan kan het altijd nog meevallen. Stel ook je plan bij als de omstandigheden toch anders worden dan je bedacht heb.  
Een schuilplaats die je tegen de elementen beschermt is het belangrijkste als je vermoed dat het enige tijd gaat duren, dan drinkwater en daarna pas voedsel.
Voor hoeveel dagen heb je buiten de koelkast / diepvries houdbaar voedsel in huis? ::)

Ook als je in de auto wegvlucht naar een veilig gebied moet je je voorraden meenemen... je weet nooit of je daar (binnen een bepaalde tijd) kunt komen... Misschien zal je alles wel moeten gaan dragen als je moet gaan lopen omdat je met de wagen niet verder kunt...


Ook interessant:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Watersnood_van_1953
Citaat
(...)

Oorzaken

Veel dijken in het deltagebied waren te laag en te zwak. Rijkswaterstaat onderkende dit gevaar al in de jaren '20, en werkte aan plannen om de zeegaten af te sluiten. Om meerdere redenen kreeg de Afsluitdijk (1932) echter voorrang. Eerst na de crisisjaren en de oorlog werden de eerste werken uitgevoerd: de Botlek, de Brielse Maas (1950) en de Braakman (1952) werden afgedamd. Het Drie Eilandenplan zou het volgende project zijn, maar eerst werd het 1953.

(...)

Kees Slager gaat in zijn boek Over de watersnood 1 februari 1953, een reconstructie van gebeurtenissen en beslissingen door diverse instanties (1992) in op de oorzaken en de gevolgen van de ramp. Hij deed daarvoor uitvoerig onderzoek in de archieven en sprak met ruim 250 ooggetuigen. Hij onthulde niet eerder gepubliceerde feiten over vergeefse waarschuwingen voor de te zwakke zeewering, verwaarloosde dijken en slecht toegeruste hulporganisaties. In een nieuwe uitgave van 2003 verwerkte Slager nog meer materiaal. Het boek geeft een aangrijpend en onthullend verslag van wat er zich van uur tot uur en van plaats tot plaats afspeelde.

(...)

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/water/kust_en_zee/projecten/
Citaat
Om na te gaan of onze zeewering voldoet aan de eisen die aan de kustverdediging worden gesteld is in 2003 een extra toets uitgevoerd. Dit was nodig omdat bleek dat de kracht waarmee de golven de kust aanvallen groter is dan tot dusver aangenomen. Uit die toets bleek dat op tien plaatsen langs de Nederlandse kust de duinen of dijken in de periode tot 2020 versterkt moeten worden, omdat ze daarna niet meer aan de veiligheidsnorm zouden voldoen. Op enkele van de tien plekken zijn in 2003/2004 tijdelijke noodmaatregelen uitgevoerd, omdat deze toen niet aan de veiligheidsnorm voldeden. Voor alle tien zwakke schakels moet er vóór 2020 een structurele oplossing komen.

Acht van die tien zwakke schakels hebben de status 'prioritair' gekregen. Dat wil niet zeggen dat ze eerder worden aangepakt dan de overige twee zwakke plekken, maar dat er naast versterking nog iets anders in het geding is. Het versterken van de zeewering moet daar hand in hand gaan met maatregelen die de natuur, het landschap, economische functies en/of de recreatie in de omgeving ten goede komen. Het gaat om de Kop van Noord-Holland, Hondsbossche en Pettemer Zeewering in Noord-Holland, Noordwijk, Scheveningen, Delflandse kust en het Flaauwe Werk in Zuid-Holland, Zuidwest Walcheren en West Zeeuwsch-Vlaanderen in Zeeland (zie kaart.) Op de Kop van Voorne (Zuid Holland) en bij Den Helder (Noord Holland) speelt een dergelijke 'impuls voor de ruimtelijke kwaliteit' niet mee. De zwakke schakel Den Helder is in 2004/2005 versterkt; Voorne staat in 2008 op de rol.

Anno oktober 2006 zijn voor zeven van de acht zwakke schakels oplossingen gekozen om de zeewering te versterken én de ruimtelijke kwaliteit een impuls te geven. Bij de Hondsbossche en Pettemer zeewering wordt een mogelijke oplossing nog met de regio besproken. De zeven gekozen oplossingen zijn:

    * Kop van Noord-Holland: een zeewaartse oplossing met zand, met ruimte voor natuur, landschap en recreatie
    * Noordwijk: een zeewaartse 'dijk in duin'-oplossing, dat ruimte creëert voor een toekomstige kwaliteitsimpuls van de boulevard
    * Scheveningen: zeewaarts met een harde constructie én extra zand in combinatie met een architectonisch plan voor de boulevard
    * Delflandse kust: zeewaartse oplossing met zand, met ruimte voor natuur, landschap en recreatie
    * Flaauwe Werk: landwaarts verhogen en versterken van de huidige zeedijk, met enkele recreatieve voorzieningen
    * Zuidwest Walcheren: landwaarts bij het Westduin-Nollegebied, in combinatie met ruimtelijke kwaliteitsimpuls van het achterland + zeewaarts versterken met zand (incl. overslagbestendig maken) bij de Westkapelse zeedijk
    * West Zeeuwsch-Vlaanderen: landwaartse duinverbreding, in combinatie met grootschalige nieuwe natuur en recreatieve ontwikkeling + zeewaarts versterken bij Cadzand en Breskens        

In 2007 start de uitvoering bij Noordwijk en Flaauwe Werk; de andere zwakke schakels starten vanaf 2008. De verwachting is dat alle zwakke schakels vóór 2015 zijn versterkt.

Hoeveel mensen kunnen de huidige hulpdiensten per dag uit een ondergelopen gebied redden en binnen hoeveel dagen zijn ze volledig operationeel...? Ik neem mijn eigen maatregelen wel om enige tijd te kunnen overleven...! ;)

Blijft C2000 functioneren in een ondergelopen gebied?  ::) ;)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #13 Gepost op: 15 november 2008, 00:07:01
Als je echt ooit in een crisissituatie komt waarbij geldt ''redden wie zich redden kan'', is het misschien het veiligste / handigste / effectiefste een wapen bij je te dragen. Gezien de chaos / plunderingen die een ramp van dergelijke omvang met zich meebrengt.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #14 Gepost op: 15 november 2008, 00:15:54
HMM, handig moeten we (als Reddingsbrigade) straks over droogpak + redvest nog een kogelvrij vest gaan dragen.... ::)


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #15 Gepost op: 15 november 2008, 00:23:49
Als je echt ooit in een crisissituatie komt waarbij geldt ''redden wie zich redden kan'', is het misschien het veiligste / handigste / effectiefste een wapen bij je te dragen. Gezien de chaos / plunderingen die een ramp van dergelijke omvang met zich meebrengt.

Als je zelf niet meedoet aan plunderingen, is de kans dat je dat nodig hebt bijzonder klein. Wel is het zo dat je wel je spullen in huis moet hebben VOORDAT er wat gebeurt...je wil echt niet in de winkels staan als er een ramp gebeurt  :-X

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je helemaal geen wapens oid. moet hebben...maar goed dit is nederland he, en hier is het al 'heel gevaarlijk' als je een multi-tool aan je riem hebt hangen ::)

En natuurlijk schreeuw je niet van de daken over wat je allemaal wel hebt liggen thuis... ;)


Verder: +1 palmpie
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #16 Gepost op: 15 november 2008, 00:37:23
Als je zelf niet meedoet aan plunderingen, is de kans dat je dat nodig hebt bijzonder klein.

Gezien de maatregelen die zo links en rechts door mensen genomen worden, moet je in dit geval wel uitgaan van een gigantische ramp. Neem orkaan Katrina. Plunderingen, verkrachtingen, zelfs HV-ers waren aan het plunderen geslagen. Dat heet chaos. Ieder voor zich mentaliteit. Overleven, ervoor zorgen dat je eigen gezin te eten heeft. Plunderingen kunnen zich uitbreiden naar woonwijken, dus als er zo'n zot voor je deur staat die honger heeft....allemaal heel ver gezocht, maar het gebeurt op zo'n moment allemaal wel. Nu is Amerika een heel ander land als Nederland, ik pakte dit voorbeeld alleen even om het begrip ''chaos'' nader toe te lichten.

Laten we i.i.g. hopen dat zoiets nooit gebeurt, dat we allemaal totaal op onszelf zijn aangewezen! Want dan geldt het recht van de sterkste, back to nature  ;D
Oftewel, laten we hopen dat onze overheid genoeg maatregelen in petto heeft in geval van echte nood.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #17 Gepost op: 15 november 2008, 00:44:46
Gezien de maatregelen die zo links en rechts door mensen genomen worden, moet je in dit geval wel uitgaan van een gigantische ramp. Neem orkaan Katrina. Plunderingen, verkrachtingen, zelfs HV-ers waren aan het plunderen geslagen. Dat heet chaos. Ieder voor zich mentaliteit. Overleven, ervoor zorgen dat je eigen gezin te eten heeft. Plunderingen kunnen zich uitbreiden naar woonwijken, dus als er zo'n zot voor je deur staat die honger heeft....allemaal heel ver gezocht, maar het gebeurt op zo'n moment allemaal wel. Nu is Amerika een heel ander land als Nederland, ik pakte dit voorbeeld alleen even om het begrip ''chaos'' nader toe te lichten.

Helemaal gelijk. Maar ook voor kleinere incidenten is het goed om maatregelen te nemen (stroomuitval, waterleiding kapot, noem maar op). Voorraden zijn meestal berekend op 72-uur, voor die tijd is de crisis vaak of opgelost of je moet evacueren naar een andere plaats in (het relatief kleine) nederland.

Voor het huis kan het dus een goed idee zijn, maar om altijd bij je te dragen wat minder denk ik.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #18 Gepost op: 15 november 2008, 00:50:01
Helemaal gelijk. Maar ook voor kleinere incidenten is het goed om maatregelen te nemen (stroomuitval, waterleiding kapot, noem maar op). Voorraden zijn meestal berekend op 72-uur, voor die tijd is de crisis vaak of opgelost of je moet evacueren naar een andere plaats in (het relatief kleine) nederland.

Voor het huis kan het dus een goed idee zijn, maar om altijd bij je te dragen wat minder denk ik.

Ben het ook helemaal met jou eens!

En mocht je allemaal middeltjes hebben om veilig drinkwater te maken, of als enige in je straat een noodaggregaat, hou het dan wel stil anders heb je ineens heel veel vrienden!  :D (als het echt veel langer als 72 uren duurt)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 15 november 2008, 00:50:51
Gezien de maatregelen die zo links en rechts door mensen genomen worden, moet je in dit geval wel uitgaan van een gigantische ramp. Neem orkaan Katrina. Plunderingen, verkrachtingen, zelfs HV-ers waren aan het plunderen geslagen. Dat heet chaos. Ieder voor zich mentaliteit. Overleven, ervoor zorgen dat je eigen gezin te eten heeft. Plunderingen kunnen zich uitbreiden naar woonwijken, dus als er zo'n zot voor je deur staat die honger heeft....allemaal heel ver gezocht, maar het gebeurt op zo'n moment allemaal wel. Nu is Amerika een heel ander land als Nederland, ik pakte dit voorbeeld alleen even om het begrip ''chaos'' nader toe te lichten.

Laten we i.i.g. hopen dat zoiets nooit gebeurt, dat we allemaal totaal op onszelf zijn aangewezen! Want dan geldt het recht van de sterkste, back to nature  ;D
Oftewel, laten we hopen dat onze overheid genoeg maatregelen in petto heeft in geval van echte nood.

Één ding kan je leren van elke ramp over heel de wereld... De eerste tijd ben je op jezelf aangewezen... Daarna gaat de HV-trein lopen en is er een overschot aan hulp... Ik schat in dat bij een grote, onvoorziene overstroming, in dicht bevolkt gebied het maximaal 14 dagen duurt voor de laatste mensen geëvacueerd zijn.
Als niemand een vuurwapen neemt is de kans dat je met vuurwapen bedreigd wordt klein... Als iederéén een illegaal vuurwapen aanschaft is de kans dat je bedreigd wordt met een vuurwapen haast 100%... Een wapen aanschaffen is dus een self forseeing profecy... ;) :-X