Na 15 minuten automatisch opschalen

Auteur Topic: Na 15 minuten automatisch opschalen  (gelezen 11855 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Gepost op: 23 december 2003, 14:35:20
Ik las net in een column in de nieuwe Incident dat de columnist voor het opschalen was als er na 15 minuten geen nader bericht volgde.
Het blijkt dat als men bezig is, de tijd razend snel gaat, zo waren enkele brandweermensen met een deur bezig, naar hun gevoel deden ze daar enkele minuten over, maar in werkelijkheid was het een half uur.

Wat vinden jullie daarvan?

Christian




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 23 december 2003, 14:45:56
een beetje vreemd,om als je geen nader bericht krijgt na 15 minuten automatisch te gaan opschalen.
Bij een brand zijn de eerste 15 tot 20 minuten het drukst,en is de bevelvoerder nog druk zijn "plaatje" rond te krijgen.

Kijk zie je bij aankomst uit een woning overal de vlammen slaan,en weet je dat er slachtoffers zijn heel simpel "middelbrand"desnoods al "grote brand"            

Ik denk dat als dat zou gaan gebeuren,er een grote druk op de bevelvoerder ligt om maar binnen de 15 minuten maar een nader bericht te geven.
En dus cruciale fouten kunnen gaan ontstaan


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #2 Gepost op: 23 december 2003, 14:52:50
Het blijkt dat als men bezig is, de tijd razend snel gaat, zo waren enkele brandweermensen met een deur bezig, naar hun gevoel deden ze daar enkele minuten over, maar in werkelijkheid was het een half uur.

Daarom zette ik er ook de reden bij, zie in de quote.
Ik ben geen brandweerman, maar herkennen jullie dit?
Dan is het misschien nog niet zo'n verkeerd idee.
Uiteraard mag de centralist na 15 minuten ook nog wel even over de mob oproepen of er al meer bekend is.

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 23 december 2003, 15:03:52
ik bedoelde dat ook een beetje Christian,het eerste half uur(wat ruimer genomen) zijn hectisch inderdaad.Voor je het weet ben je een half uur verder er moet dan gedaan worden:

eerste verkenning van het pand
waterwinning opbouwen
binnenaanval opstarten (als dat mogelijk is)
bevelvoerder moet zijn plaatje rondkrijgen
en als er slachtoffers zijn die redden

Dit is even globaal een opsomming wat er allemaal gebeurt,en ergens daartussen moet een nader bericht gegeven worden.
De tijd vliegt om als je bezig bent met een inzet,zeker als het hectisch is.
Maar heel vaak begint een centralist na een half uurtje te roepen om een nader bericht,maar hij zal nooit uit eigen beweging gaan opschalen.Kan ook niet,hij weet ook niet wat er allemaal nodig zou kunnen zijn.
Miischien is er wel een hoogwerker nodig of een HV1,en stuurt hij alleen maar personeel met een TAS


y0ze

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 23 december 2003, 15:10:52
Ik heb niet t gevoel dat een half uur maar een paar minuten lijkt.

Als er niemand ter plaatse is kan de AC opschalen wat hij wil. Als er een TS of OvD ter plaatse is dan moet dat alleen door hun gebeuren. (Mijn mening)
Stel je voor, je vergeet kleine brand te geven en er komt opeens een tweede TS aan... lijkt me raar.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 23 december 2003, 15:12:06
Ik heb niet t gevoel dat een half uur maar een paar minuten lijkt.

Als er niemand ter plaatse is kan de AC opschalen wat hij wil. Als er een TS of OvD ter plaatse is dan moet dat alleen door hun gebeuren. (Mijn mening)
Stel je voor, je vergeet kleine brand te geven en er komt opeens een tweede TS aan... lijkt me raar.
mwo,een containerbrand blussen met 2xTAS en hoogwerker ;D


firemanr

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 23 december 2003, 15:47:11
En iets vergeten doe je toch wel eens.....zoals het uitgerukt zijn naar iets.... ;D ;D

Maar ik denk ook niet dat een autom. opschaling na 15 min. en GEEN berichtenverkeer niet de oplossing is. ;)


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #7 Gepost op: 23 december 2003, 17:30:54
ALs wij na aankomst bij een brand ons niet na 5 minuten melden bij de ac, en de ac heeft meerdere keren proberen contact te leggen, dan gaan bij ons de piepers of we mobilifonisch contact met de ac willen leggen...want ja, je hebt wel is wat beters te doen dan met de ac te OH-en


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #8 Gepost op: 23 december 2003, 18:23:13
Er zal wel verschil moeten worden gemaakt wanneer er middelbrand wordt gegeven.
Bij een containerbrandje lijkt me dat vrij onnuttig, maar heb je het over een woningbrand ofzo, is dat erg praktisch.

En Rick, de pompbediener moet gewoon contact onderhouden met de AC, dat is niet ouwehoeren ofzo, maar erg belangrijk.

Ik hoor hier in het Goese regelmatig over een claxonoproep. Hebben alle brandweerwagens dat? Als er geen contact te krijgen is met het voertuig, is dat wel een mooie oplossing!

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 23 december 2003, 20:13:44
Er zal wel verschil moeten worden gemaakt wanneer er middelbrand wordt gegeven.
Bij een containerbrandje lijkt me dat vrij onnuttig, maar heb je het over een woningbrand ofzo, is dat erg praktisch.

En Rick, de pompbediener moet gewoon contact onderhouden met de AC, dat is niet ouwehoeren ofzo, maar erg belangrijk.

Ik hoor hier in het Goese regelmatig over een claxonoproep. Hebben alle brandweerwagens dat? Als er geen contact te krijgen is met het voertuig, is dat wel een mooie oplossing!

Christian
wij hebben 2 weken geleden een containerbrand gehad,en die werd wel middelbrand.Maarja die stond ook in een fietsenhok van een school,maar de bevelvoerder bepaald of en wanneer er middelbrand word gegeven.
Het enigste wat een centralist kan doen is op basis van de melding(en) voor middelbrand alarmeren,als hij al van de melder hoort dat er slachtoffers zijn. Of heel veel meldingen krijgt over hetzelfde adres,dat er een flinke uitslaande brand gaande is.

Die claxonoproep hebben wij ook,en dat werkt prima zo hoor je duidelijk dat de AC je nodig hebt