Na 15 minuten automatisch opschalen

Auteur Topic: Na 15 minuten automatisch opschalen  (gelezen 11854 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #10 Gepost op: 23 december 2003, 20:54:20
Hoe klinkt die claxonoproep? Is het gewoon de claxon (de toeter) die wordt geactiveerd of gaat de sirene?

Christian


Gast48368

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 23 december 2003, 20:55:38
Gewoon de claxon


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #12 Gepost op: 23 december 2003, 21:03:21
En Rick, de pompbediener moet gewoon contact onderhouden met de AC, dat is niet ouwehoeren ofzo, maar erg belangrijk.

Christian

DAt is rotterdams voor praten met de ac


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #13 Gepost op: 23 december 2003, 21:09:25
Dat maakt niet uit, Rick, het gaat erom dat communiceren erg belangrijk is, ook al is daar geen tijd voor.

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 23 december 2003, 21:14:04
Dat maakt niet uit, Rick, het gaat erom dat communiceren erg belangrijk is, ook al is daar geen tijd voor.

Christian
Rick probeert aan te geven dat communicatie richting de AC wel eens op de 2e plaats komt te staan,omdat er absoluut geen tijd is.
En dan moet een centralist maar even wachten op zijn nader bericht


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #15 Gepost op: 23 december 2003, 22:07:47
Oké, da's duidelijk. Ik zal verder maar zwijgen over het beantwoorden van de AC, anders ben ik straks nog een zeikerd. ;D

Christian


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #16 Gepost op: 23 december 2003, 22:14:57
Oké, da's duidelijk. Ik zal verder maar zwijgen over het beantwoorden van de AC, anders ben ik straks nog een zeikerd. ;D

Christian

Voertuigen zullen inderdaad vaker op de AC moeten wachten dan andersom.

Gr
Erik


Eric

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 144
Reactie #17 Gepost op: 24 december 2003, 00:26:33
Gewoon de claxon

Ben benieuwd of de claxonoproep ook in het C-2000 systeem mogelijk zal blijven. Want het gaat via de 5 tvo.

Eric
Brandwacht BHV 'er Eerste hulpverlener Medewerker verbindingsdienst rode kruis Lid geneeskundige eenheid (sigmalid)


Rene112

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 24 december 2003, 11:04:53
Ik voel persoonlijk best wel veel voor een systeem zoals Ed Oomes het in zijn column voorstelt (dat heeft hij trouwens de afgelopen jaren al eerder gedaan!).

Het verschijnsel dat een bevelvoerder of OvD de tijd tijdens een uitruk anders ervaart dan de werkelijke tijd, is ook mij niet vreemd. Je denkt dat je nog maar 10 minuten bezig bent met de inzet terwijl in werkelijkheid al een half uur voorbij is. Dat neem dus wel een aantal risico's met zich mee. Een paar voorbeelden :

Een tankautospuit heeft met de standaard bepakking en bezetting een bepaalde maximale inzetduur bij een binnenaanval. Als je te laat door hebt dat je ploegleden vermoeid raken, afgelost moeten worden of dat de voorraad ademlucht opraakt, loop je achter de feiten aan. Het dan afwachten van een 2e ploeg (middelbrand) betekent dat je langer (te lang?) moet doorwerken wat risico's met zich meebrengt.

Een ander voorbeeld zijn de brandpreventieve voorzieningen van bepaalde gebouwen. De brandwerendheid van bepaalde scheidingen of de brandwerendheid van een (hoofd)draagconstructie kan het noodzakelijk maken om op een bepaald moment te besluiten een binnenaanval te stoppen en over te gaan op een (veiligere) buitenaanval.
Het in de gaten houden van dit soort ontwikkelingen en eventueel de inzet daarop bijsturen is bij uitstek een taak voor de OvD omdat hij/zij wat meer 'afstand' van de brandbestrijding kan nemen.

Naar mijn mening zien 'wij' bij de brandweer het opschalen (2e tankautospuit en OvD erbij) nog veel te veel als een soort nederlaag ('we moeten het eigenlijk met deze ploeg aankunnen zonder assistentie').

Wanneer een ploeg met tankautospuit niet binnen 15 minuten na aankomst het nader bericht 'brand meester' kan doorgeven, kunnen er volgens mij 2 zaken aan de hand zijn :

De bevelvoerder is te laat met dat nader bericht (ze zijn eigenlijk al 'brand meester') of de ploeg is daadwerkelijk al 15 minuten bezig met de inzet en heeft de brand nog niet onder controle. Als je dan weet dat het nog even duurt voordat de 2e tankautospuit ter plaatse is (8 tot 15 minuten na de alarmering) is het toch juist perfect om die achter de hand te hebben?

Ik ben het eens met de vorige reacties waarin wordt aangegeven dat het wel aan binnenbrand gekoppeld zou moeten worden.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #19 Gepost op: 24 december 2003, 11:41:32
Hoe klinkt die claxonoproep? Is het gewoon de claxon (de toeter) die wordt geactiveerd of gaat de sirene?

Christian

Beide is mogelijk Christian. Bij een 'claxon'oproep voor de 47-49 van Goes hoor je bijvoorbeeld kort de Martinshorn.

Gr
Erik