Na 15 minuten automatisch opschalen

Auteur Topic: Na 15 minuten automatisch opschalen  (gelezen 11909 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #20 Gepost op: 24 december 2003, 12:38:59
Gaan die 15 minuten in na alarmering of bij aankomst van de eerste TS??


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #21 Gepost op: 24 december 2003, 13:09:41
Oké, Erik, dat wist ik niet, maar ja, nu wel... ;)

René, ik neem aan dat je er wel voorstander van bent om de AC eerst over de mob om nader bericht te vragen of wil je gelijk een alarmering voor middelbrand?

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 24 december 2003, 13:46:07

René, ik neem aan dat je er wel voorstander van bent om de AC eerst over de mob om nader bericht te vragen of wil je gelijk een alarmering voor middelbrand?

Christian
ik denk dat jij nogmaals eens de discussie moet doorlezen,een centralist kan niet zomaar gaan opschalen.Dat moet in overleg met de terplaatse zijnde bevelvoerder of OVD,die vind het ook wel fijn dat  hij weet welke voertuigen er komen.Dan kan hij ze op een plek inzetten,waar hij ze wil hebben.
Of zetten jullie ook een sigmatent zomaar ergens neer,waar jullie het wel leuk vinden te staan


Rene112

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 24 december 2003, 15:50:36
ik denk dat jij nogmaals eens de discussie moet doorlezen,een centralist kan niet zomaar gaan opschalen.Dat moet in overleg met de terplaatse zijnde bevelvoerder of OVD,die vind het ook wel fijn dat  hij weet welke voertuigen er komen.Dan kan hij ze op een plek inzetten,waar hij ze wil hebben.
Of zetten jullie ook een sigmatent zomaar ergens neer,waar jullie het wel leuk vinden te staan

Dat is in de huidige situatie zo Peter.

Het voorstel uit de column van Ed Oomes is juist om eens iets te wijzigen in ons nogal behoudende brandweerlandje  ;)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Rene112

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 24 december 2003, 15:53:38
Oké, Erik, dat wist ik niet, maar ja, nu wel... ;)

René, ik neem aan dat je er wel voorstander van bent om de AC eerst over de mob om nader bericht te vragen of wil je gelijk een alarmering voor middelbrand?

Christian

Ik zou er persoonlijk voorstander van zijn om de meldkamer eerst een nader bericht te laten vragen aan de bevelvoerder (na 15 minuten ter plaatse zijn). Als de bevelvoerder geen antwoord geeft zou ik er voorstander van zijn om automatisch te laten opschalen.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #25 Gepost op: 24 december 2003, 15:54:11
Dat is in de huidige situatie zo Peter.

Het voorstel uit de column van Ed Oomes is juist om eens iets te wijzigen in ons nogal behoudende brandweerlandje  ;)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Dank u, dank u.

Niet iedereen denkt zoals jou, Peter, dus vroeg ik naar de mening van René. Jouw mening was al duidelijk. ;)

En nee, de SIGMA tent wordt neergezet op aanwijzing van de OvDG.

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 24 december 2003, 15:55:37
Ik zou er persoonlijk voorstander van zijn om de meldkamer eerst een nader bericht te laten vragen aan de bevelvoerder (na 15 minuten ter plaatse zijn). Als de bevelvoerder geen antwoord geeft zou ik er voorstander van zijn om automatisch te laten opschalen.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
op basis waarvan zou jij dan willen opschalen Rene,als een bevelvoerder zijn plaatje/kubus nog niet rond heeft.En dus na 15 minuten geen nader bericht hheft


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #27 Gepost op: 24 december 2003, 16:00:01


En nee, de SIGMA tent wordt neergezet op aanwijzing van de OvDG.

Christian
dat bedoel ik dus


Rene112

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 24 december 2003, 16:04:58
op basis waarvan zou jij dan willen opschalen Rene,als een bevelvoerder zijn plaatje/kubus nog niet rond heeft.En dus na 15 minuten geen nader bericht hheft

Als een bevelvoerder na 15 minuten (na aankomst) zijn plaatje nog niet rond heeft (alle 6 zijden van de kubus heeft gehad) is de brand blijkbaar zo groot of moeilijk te bereiken dat de kans (zeer) groot is dat een 2e tankautospuit nodig is (voor personeel en/of materieel).

Dus wanneer een bevelvoerder na 15 minuten nog geen kleine brand (=ik kan de brand blussen zonder assistentie) heeft gegeven, is het volgens mij heel goed te motiveren om een 2e tankautospuit ter plaatse te sturen.

Dat het dan een aantal keren zal voorkomen dat deze 2e tankautospuit halverwege terug kan keren of ter plaatse standby staat, zullen we moeten accepteren.

Er wordt nu, naar mijn mening, nog 'veel te vaak' pas een 2e tankautospuit gevraagd (=middelbrand gegeven) als men zeker weet dat men er 'niet onder uitkomt'.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 24 december 2003, 16:13:21
Als een bevelvoerder na 15 minuten (na aankomst) zijn plaatje nog niet rond heeft (alle 6 zijden van de kubus heeft gehad) is de brand blijkbaar zo groot of moeilijk te bereiken dat de kans (zeer) groot is dat een 2e tankautospuit nodig is (voor personeel en/of materieel).

Dus wanneer een bevelvoerder na 15 minuten nog geen kleine brand (=ik kan de brand blussen zonder assistentie) heeft gegeven, is het volgens mij heel goed te motiveren om een 2e tankautospuit ter plaatse te sturen.

Dat het dan een aantal keren zal voorkomen dat deze 2e tankautospuit halverwege terug kan keren of ter plaatse standby staat, zullen we moeten accepteren.

Er wordt nu, naar mijn mening, nog 'veel te vaak' pas een 2e tankautospuit gevraagd (=middelbrand gegeven) als men zeker weet dat men er 'niet onder uitkomt'.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

tja,op deze manier "zou" ik me er wel in kunnen vinden :-\