Na 15 minuten automatisch opschalen

Auteur Topic: Na 15 minuten automatisch opschalen  (gelezen 11940 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 24 december 2003, 16:44:14
Als een bevelvoerder na 15 minuten (na aankomst) zijn plaatje nog niet rond heeft (alle 6 zijden van de kubus heeft gehad) is de brand blijkbaar zo groot of moeilijk te bereiken dat de kans (zeer) groot is dat een 2e tankautospuit nodig is (voor personeel en/of materieel).

Dus wanneer een bevelvoerder na 15 minuten nog geen kleine brand (=ik kan de brand blussen zonder assistentie) heeft gegeven, is het volgens mij heel goed te motiveren om een 2e tankautospuit ter plaatse te sturen.

Dat het dan een aantal keren zal voorkomen dat deze 2e tankautospuit halverwege terug kan keren of ter plaatse standby staat, zullen we moeten accepteren.

Er wordt nu, naar mijn mening, nog 'veel te vaak' pas een 2e tankautospuit gevraagd (=middelbrand gegeven) als men zeker weet dat men er 'niet onder uitkomt'.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Klinkt lekker, maar als de mensen geallarmeerd worden voor de "zoveelste" misser, gaat de animo er wel vlug uit....en wat niet te denken van de werkgever, die de mensen steeds moet laten gaan voor iets wat steeds NIETS is.
Persoonlijk, maar wie ben ik  ;), hoort er een terugkoppeling te komen naar de AC toe en DAN pas een 2e TAS, wanneer nodig!
 ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 24 december 2003, 20:53:01
Klinkt lekker, maar als de mensen geallarmeerd worden voor de "zoveelste" misser, gaat de animo er wel vlug uit....en wat niet te denken van de werkgever, die de mensen steeds moet laten gaan voor iets wat steeds NIETS is.
Persoonlijk, maar wie ben ik  ;), hoort er een terugkoppeling te komen naar de AC toe en DAN pas een 2e TAS, wanneer nodig!
 ;)
ik denk dat mijn werkgever na een aantal van dat soort meldingen zegt,je bekijkt het maar.


Rene112

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 24 december 2003, 21:14:44
ik denk dat mijn werkgever na een aantal van dat soort meldingen zegt,je bekijkt het maar.

Rukt bij jullie bij een binnenbrandmelding alleen één tankautospuit uit, of gaan er meer voertuigen rijden?
Wat vindt je werkgever daar dan van?  ;) ;)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 24 december 2003, 21:32:21
Ik kan met mijn antwoorden best wel eens kort door de bocht gaan, maar als het over animo gaat, gaan al mijn haren recht over eind staan. Ik zal het proberen te verklaren.
het PVB (project versterking brandweer) is over een aantal dingen erg duidelijk. Er zijn objecten in gemeenten die standaard voor de eerste uitruk een tweede tankautospuit voorschrijven. Veelal zijn deze objecten voorzien van automatische branddetectie. Van de duizend uitrukken is het misschien 1 keer echt raak.
En nu gaan wij zeggen dat dit ten koste gaat van ons enthousiasme of animo?
Het is trouwens heel goed mogelijk dat de AC zelf middelbrand maakt, is al eerder vermeld in dit topic. Het kan heel goed zijn dat er zoveel meldingen binnen komen, dat dit aanleiding geeft om op te schalen. daarvoor zijn echt geen 15 minuten nodig. Dinsdagnacht was het nog bingo in Beverwijk, en ik kan je zeggen dat ik als bevelvoerder 1e tankautospuit er bijzonder gelukkig mee was. Binnen onze regio zijn er bovendien convenanten afgesloten (schrijf ik dat goed?) met bedrijven die een eigen bedrijfsbrandweer hebben, denk hierbij met name in onze regio aan Corus, dat als er binnen 15 minuten geen nader bericht komt, er automatisch opgeschaald gaat worden.
Ik ben het niet helemaal met Rene eens, maar in grote lijnen moet ik hem gelijk geven, we zijn allemaal mensen, niet waar? En in de consternatie kunnen mensen wel eens wat vergeten. Bij serieuze meldingen vraagt de centralist bij ons trouwens wel om een nader bericht, en dat gebeurt al binnen een paar minuten.

groetjes Jaap Goos brw Beverwijk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 24 december 2003, 22:55:41
Rukt bij jullie bij een binnenbrandmelding alleen één tankautospuit uit, of gaan er meer voertuigen rijden?
Wat vindt je werkgever daar dan van?  ;) ;)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
bij ons rijdt er inderdaad maar 1 TAS naar een woningbrand,tenzij het buitengebied betreft dan is het volgens procedure direct middelbrand en word er ook gereden met 2 voertuigen.En ik weet dat mijn werkgever een van de vele werkgevers is die er onderhand de balen van heeft dat zijn personeel te pas en te onpas voor niks pleitte is.

Ik moet van het salaris van mijn werkgever leven,en niet van de brandweer.Dus zal ik toch voor me baas kiezen,en de brandweer laten vallen.Als ik weer eens een boze baas bij me heb die zal zeggen dat dat de laatste keer was dat ik onder werktijd kan uitrukken.En ik weet van brandweercollega,s die daar precies hetzelfde over denken.

Er worden zomaar onzinnige dingen bedacht,maar naar de haalbaarheid word niet gekeken.Terwijl de brandweer in Nederland nog steeds voor het grootste gedeelte uit vrijwilligers bestaat,maarja dat kan je de een of andere ...colluminist niet aan zijn verstand brengen.


firemanr

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 24 december 2003, 23:08:30
Ik kan met mijn antwoorden best wel eens kort door de bocht gaan, maar als het over animo gaat, gaan al mijn haren recht over eind staan. Ik zal het proberen te verklaren.
het PVB (project versterking brandweer) is over een aantal dingen erg duidelijk. Er zijn objecten in gemeenten die standaard voor de eerste uitruk een tweede tankautospuit voorschrijven. Veelal zijn deze objecten voorzien van automatische branddetectie. Van de duizend uitrukken is het misschien 1 keer echt raak.
En nu gaan wij zeggen dat dit ten koste gaat van ons enthousiasme of animo?
Het is trouwens heel goed mogelijk dat de AC zelf middelbrand maakt, is al eerder vermeld in dit topic. Het kan heel goed zijn dat er zoveel meldingen binnen komen, dat dit aanleiding geeft om op te schalen. daarvoor zijn echt geen 15 minuten nodig. Dinsdagnacht was het nog bingo in Beverwijk, en ik kan je zeggen dat ik als bevelvoerder 1e tankautospuit er bijzonder gelukkig mee was. Binnen onze regio zijn er bovendien convenanten afgesloten (schrijf ik dat goed?) met bedrijven die een eigen bedrijfsbrandweer hebben, denk hierbij met name in onze regio aan Corus, dat als er binnen 15 minuten geen nader bericht komt, er automatisch opgeschaald gaat worden.
Ik ben het niet helemaal met Rene eens, maar in grote lijnen moet ik hem gelijk geven, we zijn allemaal mensen, niet waar? En in de consternatie kunnen mensen wel eens wat vergeten. Bij serieuze meldingen vraagt de centralist bij ons trouwens wel om een nader bericht, en dat gebeurt al binnen een paar minuten.

groetjes Jaap Goos brw Beverwijk
We gaan weer niet de hele discussie voeren over wel of geen animo, daar zijn we net mee klaar! Waar het wel om gaat is voor je eigen en je werkgever dat als er een melding komt om een 2e TAS te bemannen en die wordt steeds voor niets geroepen, dat daar wel wat over gezegd wordt ja.....
Ben je trouwens beroeps, Jaap?
Dacht het wel...... ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 24 december 2003, 23:12:04
bij ons rijdt er inderdaad maar 1 TAS naar een woningbrand,tenzij het buitengebied betreft dan is het volgens procedure direct middelbrand en word er ook gereden met 2 voertuigen.En ik weet dat mijn werkgever een van de vele werkgevers is die er onderhand de balen van heeft dat zijn personeel te pas en te onpas voor niks pleitte is.

Ik moet van het salaris van mijn werkgever leven,en niet van de brandweer.Dus zal ik toch voor me baas kiezen,en de brandweer laten vallen.Als ik weer eens een boze baas bij me heb die zal zeggen dat dat de laatste keer was dat ik onder werktijd kan uitrukken.En ik weet van brandweercollega,s die daar precies hetzelfde over denken.

Er worden zomaar onzinnige dingen bedacht,maar naar de haalbaarheid word niet gekeken.Terwijl de brandweer in Nederland nog steeds voor het grootste gedeelte uit vrijwilligers bestaat,maarja dat kan je de een of andere ...colluminist niet aan zijn verstand brengen.
Jammer genoeg moet ik je gelijk geven, Peter. Er worden steeds nieuwe dingen uitgedokterd, waar de vrijwilliger aan moet voldoen....uren oefenen waar niemand aan kan voldoen....en waarom niet? Omdat we nog steeds een andere baas hebben die meer betaald en wij dus gewoon vrijwilligers zijn, die smorgens vroeg moeten gaan werken, ook nadat ze snachts 2 of meerdere keren uit hun bed zijn gepiept omdat ze weer 1 of andere nieuwe regel verzonnen hebben, en jij dus voor niks naar kazerne komt..... >:(


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #37 Gepost op: 24 december 2003, 23:17:51
Wij krijgen ook steeds meer ge-OH met de werkgevers. Het is best logisch als je gemiddeld 1.5 keer per dag wordt opgeroepen voor minstens een half uur. Daarom gaat het idee om een beroepsgedeelte te gaan vormen :o


firemanr

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 24 december 2003, 23:22:35
Is hier hetzelfde Rick, als je ziet wat er overdag maar op kom dagen... :-X
Maar een beroeps heeft makkelijk praten, die trekt s'avonds zn jas aan een gaat naar huis...... ;)


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #39 Gepost op: 24 december 2003, 23:24:26
we hebben 50 vrijwilligers...je mot blij zijn als er voor een automaatje 5 komen op dagen....dat is 10 % van heel het korps