Na 15 minuten automatisch opschalen

Auteur Topic: Na 15 minuten automatisch opschalen  (gelezen 11976 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #40 Gepost op: 24 december 2003, 23:30:02
en dat is dus het landelijke probleem,er zijn te weinig brandweermensen.Dus om al te kunnen opschalen heb je wel de mensen nodig,en die komen echt niet meer als ze 3x per week voor noppes op zijn komen dagen.Want die mogen niet meer overdag


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #41 Gepost op: 25 december 2003, 09:02:56
Het ligt niet alleen aan te weinig...50 man das behoorlijk veel, het ligt aan de motivatie die sommige hebben.Wordt er gepiept voor een automaatje dan denken ohhh, das toch niks, doen de andere wel. Nou als je zo 20 van die gasten hebt das lekker. Tis niet erg hoor, maar het zijn wel de gasten die als er een brandmelding als eerste met een grote smoel in de tas moeten zitten want ze hebben al zo lang geen melding gehad :o
Dan denk ik toch, pak je spullen en ga bij een breiclubje hier hebben we niks aan je.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #42 Gepost op: 25 december 2003, 10:11:28
Citaat
Er zijn objecten in gemeenten die standaard voor de eerste uitruk een tweede tankautospuit voorschrijven. Veelal zijn deze objecten voorzien van automatische branddetectie. Van de duizend uitrukken is het misschien 1 keer echt raak.

Is dat dan niet een bepaald risico dat we voor lief moeten nemen. Van de ......keer dat er door een rood licht wordt gereden door burgers ontstaat een ongeval, maar daarom gaan we toch ook nog niet alvast paraat staan voor het geval het mogelijk een beknelling kan zijn ???

Bij ons is het motto eerst zien en dan doen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk want een chemische opslag in brand die al van ver te zien is is waarschijnlijk geen kleine brand meer. Maar geloof me of niet, middelbranden zijn hier maar sporadisch binnen ons korps.

De eerste uitruk wordt gevormd door een 24-uursdienst. Overdag kunnen er makkelijk 2x TS'en en een redvoertuig worden bemand, maar 's avonds wordt de eerste uitruk door de 24-uursdienst gedaan en de tweede uitruk gevormd door een piketgroep van beroeps en vrijwilligers. Als die bij elke automaat van thuis moeten komen omdat dat "voorgeschreven" wordt, dan denk ik dat er beter een tweede ploeg op de kazerne kan komen te zitten. En sluit mij dus volledig bij een aantal andere sprekers aan die hier niet op zitten te wachten.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 25 december 2003, 11:40:16
We kunnen met z'n allen wel van alles lopen te verzinnen, maar volgens mij is alles al bedacht, en zoals gewoonlijk niet door de mensen die het moeten uitvoeren. Er werd gevraagd of ik beroeps ben, dat is inderdaad zo, maar 's nachts ben ik net als de meesten van ons "gewoon" vrijwilliger. We zullen moeten roeien met de riemen die we hebben, en ook ik baal als ik voor de derde keer in de nacht voor een containerbrandje op pad moet, maar we gaan wel!!
Neemt niet weg dat opschalen, daar waar het in dit topic allemaal om begonnen is, best wel een heikel punt is. Mijn motto is beter mee verlegen als om verlegen en als anderen daar mij bij ondersteunen, denk aan de centralist, denk ik dat dat alleen maar toppie is. En als dat opschalen niet uit de lengte gaat dan maar uit de breedte. Ik haal ze net zo makkelijk bij de buren vandaan als dat nodig mocht zijn.
Bedenk ook nog even dat het om de veiligheid van de burgers en onszelf gaat, daar bij kan het best zo zijn dat men zijn eigen belangen aan de kant moet schuiven.
Voor al diegene die problemen hebben met hun werkgever even een tip. Nodig al die werkgevers eens uit op de kazerne, en laat iemand, bijv. de commandant, eens precies uitleggen wat een vrijwilliger doet. Heeft bij ons ongelooflijk veel good-will gekweekt. Lijkt mij de moeite van het proberen waard.
Groetjes en prettige dagen vanuit het mooie Beverwijk
Jaap Goos


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 25 december 2003, 11:59:08
ik ga mijn eigen belangen,mijn inkomen dus niet aan de kant schuiven voor de brandweer.Omdat er weer eens voor jan met de korte achternaam weer  zonodig moet worden opgeschaald.En ik stap liever 3x midden in de nacht me nest uit voor een containerbrand,dan dat er weer eens voor noppes middelbrand word gegeven en je weer terug kan.

Je kan het wenden en draaien zo je wilt,maar ik denk dat er zeer veel brandweermensen er zo over denken.
Verder weet mijn werkgever zeer goed wat het brandweervak inhoudt,maar het houdt echt een keer op.
Wij kregen dit jaar een nieuw lid erbij,alles leek in kannen en kruiken.Totdat haar werkgever besefte dat de brandweer wel heel erg veel tijd ging kosten,en dat zijn werkneemster wel eens weg zou moeten in werktijd.Er zijn meerdere gesprekken geweest met haar werkgever,maar helaas hij verbood haar om bij de brandweer te blijven.

Er zijn nog steeds een heleboel mensen die vergeten dat de brandweer voor het grootste deel op vrijwilligers draait,en ik denk dat er een heleboel vrijwilligers op de toppen van hun tenen lopen om maar aan alle voorwaarden te blijven voldoen.Maarja daar komen ze vanzelf wel achter als er mensen weg gaan lopen bij de brandweer,en dat zal niet lang op zich laten wachten op deze manier.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 25 december 2003, 12:31:38
Peter ik ben het helemaal met je eens, maar het is de keiharde realiteit.
Zeker in deze tijd van economische malaise bedenkt een werkgever zich nog wel een keer voordat hij zijn personeel toestemming geeft om bij de brandweer te gaan. Je zou bijna willen dat hij in zijn eigen bedrijf een keer brand zou krijgen ;), maar helaas zo werkt het niet. :(. Ik wou dat ik een oplossing had, en ja ......ik praat vanuit een iets andere hoek, maar besef donders goed dat het zonder onze zestig vrijwilligers absoluut niet gaat lukken.
Dat is dus ook de reden dat Beverwijk gekozen heeft om tijdens de winkelopeningstijden te kiezen voor een beroepsbezetting. Hiermee ontlast je de vrijwilligers enigszins. Wat de toekomst zal gaan brengen, ik heb wel een idee, maar naar het schijnt zijn wij nu al de duurste brandweer van Nederland, we zullen het zien.
Jaap


firemanr

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 25 december 2003, 12:40:08
Peter ik ben het helemaal met je eens, maar het is de keiharde realiteit.
Zeker in deze tijd van economische malaise bedenkt een werkgever zich nog wel een keer voordat hij zijn personeel toestemming geeft om bij de brandweer te gaan. Je zou bijna willen dat hij in zijn eigen bedrijf een keer brand zou krijgen ;), maar helaas zo werkt het niet. :(. Ik wou dat ik een oplossing had, en ja ......ik praat vanuit een iets andere hoek, maar besef donders goed dat het zonder onze zestig vrijwilligers absoluut niet gaat lukken.
Dat is dus ook de reden dat Beverwijk gekozen heeft om tijdens de winkelopeningstijden te kiezen voor een beroepsbezetting. Hiermee ontlast je de vrijwilligers enigszins. Wat de toekomst zal gaan brengen, ik heb wel een idee, maar naar het schijnt zijn wij nu al de duurste brandweer van Nederland, we zullen het zien.
Jaap

Volgens mij zitten beroeps en vrijwilligers niet precies op 1 lijn. Het ontlasten van vrijwilligers is niet nodig, sterker nog: ze willen helemaal niet ontlast worden.....Wat ze wel willen is gewoon mee op uitruk gaan met de beroeps (als die er is) en niet achteraf geroepen worden om koffie te brengen en slangen op te rollen....... :-\
Het feit waar Peter het over heeft, is dat er snachts uitgerukt wordt voor een containerbrand, dat is niet erg want brand is brand, alleen als je er snachts 3x uitmoet om als reserve naar de kazerne te komen en toch niet mee mag, dat zet vrijwilligers aan het denken...... ;)
Vooral ook omdat veel vrijwilligers de volgende dag fris en monter op hun werk dienen te verschijnen.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 25 december 2003, 13:06:05
Er zijn ook beroeps die de volgende dag fris en monter op hun werk dienen te verschijnen.
De eerste uitruk bij ons bestaat uit een mix van vrijwilligers en hier en daar een beroeps, die dan trouwens ook vrijwilliger is.
Overdag wordt er bij ons een minimale bezetting verwacht van 8 personen. Er dienen een tanautospuit en een redvoertuig bemenst te kunnen worden. Aangezien een ambtenaar in gemeentelijke dienst nogal wat vrije dagen bezit, en er mochten zich voor onze dagdienst vrijwilligers beschikbaar zijn, zijn wij de eerste die thuis zitten. Dus ook daar is over nagedacht.
Het feit dat wij te pas en te onpas worden uitgeroosterd, tja......dat nemen wij op de koop toe.
Dus Rick zeg het maar, ik denk dat wij  het in onze stad  niet zo slecht doen. Wat echter gaat spelen als het wat slechter gaat in de economie, en daar hoor ik je niet over, net zo min als dat er gereageerd wordt op het PVB, wat ik overigens niet verzonnen heb, het dan ook wat moeilijker wordt om bij de baas weg te rennen.
Nogmaals het belang van een vrijwilliger of een beroeps staat totaal los van het belang van de "klant".
Die brand moet geblust worden en het zal de klant worst wezen of dat een vrijwilliger is of een beroeps. Zij vragen en wij draaien, en dat wat er nu allemaal plaats vindt of nog moet gaan plaatsvinden daar hebben de vrijwilliger, noch de beroeps invloed op. Nogmaals dat wordt allemaal verzonnen vanachter een bureau. Deze beroeps zit echt wel op een lijn met de vrijwilligers, neem dat maar van mij aan.
Groetjes Jaap


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #48 Gepost op: 25 december 2003, 13:25:10
ik vrees dat de belangen van de "klant" vanzelf in het gedrang gaan komen,als het met onze belangen als brandweer niet goed is geregeld en daar valt of staat het hele PVB ook mee ;)


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #49 Gepost op: 25 december 2003, 15:25:52
Bij ons in de regio worden bij bepaalde objecten standaard meerdere Tankautospuiten en/of eventueel HV1 of Redvoertuigen meegealarmeerd.

Ik ben wel van mening dat wanneergeen standaard inzet protocol voor een object een AC eerst nadrukkelijk moet vragen om een nader bericht danwel een situatieschets. De lokale kennis van de centralist is vaak niet dermate groot, dat hij op kan schalen op de meldkamer aanwezige kennis.  Het kan dan ook heel erg onpractisch zijn om voertuigen er bij te alarmeren, helemaal als dit totaal niet nodig is.   (oa Verkeersveiligheid). Wat ik mij dan kan wel voorstellen is dat een extra voertuig  dan onder maximaal prio 2 ter plaatse gaat totdat bijvoorbeeld blijkt dat deze echt nodig is.


De klant, de burger, is vandaag de dag de maatgevende fator. Deze moet worden voorzien van hulp op de snelst mogelijke manier. Het maakt de burger echt niks uit of er een beroeps of vrijwilligersbezetting komt, als dat 'rode' voertuig er maar op tijd is.

Daarom is het ook erg belangrijk dat binnen de regio's goede afspraken gemaakt worden. door interne afspraken moet er zo goed mogelijk invulling gegeven worden aan de kwaliteit van de brandweerzorg. Tegenwoordig wordt alles nog teveel uitsluitend per gemeente geregeld.
Op deze manier kan men beter en efficiënter omspringen met de inkrimpende aantal vrijwilligers.
en de moraal van de vrijwilligers bewaken.Het is ook van groot belang dat deze praktijkervaring blijven opdoen voor veiligheid en kwaliteit.
 Je kan deze niet alleen laten opkomen voor herbezetting etc. Hierdoor krijg je een grote kloof tussen vrijwilliger en beroeps collega's en dus de kwaliteit van de brandweerzorg.  
Persoonlijk vind ik kazernering  een goede oplossing voor het verbeteren van bezetting en efficiëntie.
Brandwacht 1e klas + WVD