Na 15 minuten automatisch opschalen

Auteur Topic: Na 15 minuten automatisch opschalen  (gelezen 11941 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #50 Gepost op: 25 december 2003, 15:30:24
kijk Firefly,jij geeft een reactie waar we wat mee kunnen. ;) :)


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 25 december 2003, 16:31:22
Inderdaad  fire fly begrijpt waar Abraham de mosterd haalt, maar is dat van mij dan zoveel anders
Wat fire fly zegt staat, welliswaar in een iets andere vorm, ook in het PVB. ???

jaap


Rene112

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 25 december 2003, 23:06:37
Het is een aardige discussie geworden, leuk om weer even bij te lezen nadat de kerstvisite weer is vertrokken ;)

Alleen denk ik dat het een discussie zou moeten zijn die over onze eigen veiligheid gaat in plaats van de verschillen tussen beroeps, vrijwilligers, kazernering en de belastbaarheid van vrijwilligers.

Even een rekensom : een korps als Heerhugowaard met volledig vrijwillige uitruk heeft 400 alarmeringen op jaarbasis waarvan 25 binnenbranden (redelijk landelijk gemiddelde). De meeste binnenbranden betreffen 'eenvoudige' woningbranden waarbij het geven van 'kleine brand' binnen 15 minuten na aankomst geen probleem zal zijn.

We houden volgens mijn inschatting 10 binnenbranden per jaar over waarbij de kans aanwezig is dat niet binnen 15 minuten na aankomst 'kleine brand' is gegeven. Dus 10 van de 400 alarmeringen.... bij een kleiner korps met zo'n 100 alarmeringen per jaar zal dat dus 2 tot 5 van dat soort meldingen per jaar opleveren.

Het opkomen als 2e tankautospuit bij een binnenbrand (meestal dus niet in een woning) waarbij de 1e ts al tenminste 15 minuten heeft gewerkt, zal vrijwel altijd werk aan de winkel voor die 2e ts betekenen (bijv. aflossing ploegen met ademlucht, standby als reddingsploeg, assisteren bij daadwerkelijke blussing etc. etc.).

Een motivatieprobleem voor dit soort alarmeringen zie ik dan ook niet zo snel (in vergelijking met een ander onderwerp : loze automatische meldingen waar we echt nog een hele uitdaging hebben liggen!!!!!).

Het betreffende voorstel heeft alles te maken met het verbeteren van de veiligheid voor alle brandweermensen tijdens repressief optreden. Het is volgens mij niet zomaar van achter een bureau bedacht, maar door iemand die goed nagedacht heeft over ons brandweerwerk en die van zeer dichtbij de gevolgen van dodelijke ongevallen onder brandweerpersoneel heeft meegemaakt!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 26 december 2003, 14:45:00
Helemaal correct Rene, maar hij heeft niet 100% nagedacht over de gevolgen. Er worden eisen opgelegd waarbij menig vrijwilliger en beroeps zich achter de oren loopt te krabben. Het is al eerder vermeld in deze discussie dat er korpsen zijn die nu al moeite hebben om 1 tas vol te krijgen.
Steden met bijzondere brandrisico's, waarvan het PVB zegt minimaal 2 tankautospuiten, lopen nu allemaal tegen dat soort problemen aan. Wij hebben dat probleem ook, ik zal de laatste zijn die dat ontkent. En ik weet ook wel dat over het algemeen gezien alle brandweermensen, beroeps of vrijwillig, supergemotiveerd zijn. Maar ik heb ook begrip voor de werkgever die zegt, van moet je nou al weer weg....je moest maar eens stoppen bij de brandweer.
Ik weet niet hoe het is geregeld in Heerhugowaard Rene, ik ken jullie brandrisico's niet, maar het wordt er allemaal niet vrolijker op.
Over de veiligheid van brandweermensen hoeven wij niet te discussieren, die moet altijd bovenaan staan, en gelukkig is dat ook zo, maar het bedenken van veiligheid van achter een bureau vandaan is nog heel wat anders als het praktische invullen van alles wat bedacht wordt ten behoeve van die veiligheid.
Groetjes Jaap


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #54 Gepost op: 26 december 2003, 14:53:09
dat is nu het moeilijke van vrijwilliger zijn bij de brandweer,elke brandwacht wil zijn/haar werk doen.Maar aan de andere kant staat ook die werkgever aan de jas van de vrijwilliger te trekken.
En ik denk dat de ongevallen die dit jaar met brandweermensen zijn gebeurt,genoeg zeggen dat we met z,n allen moeten waken over onze veiligheid.
Misschien eens minder snel of niet naar binnen bij een binnenbrand?????


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #55 Gepost op: 26 december 2003, 17:23:56
Citaat
Misschien eens minder snel of niet naar binnen bij een binnenbrand?????

Peter D,

Ik kan je verzekeren dat daar de gemeenschap ook niet blij mee is! Wij hebben onlangs een brand gehad in een monumentale villa. 1 dode, en een grote hoeveelheid aan kunst verloren. Nu zeggen buurtbewoners dat de brandweer te weinig heeft gedaan om de bewoner te redden dan wel de schade te beperken!!!..... Bij aankomst was er een grote uitslaande brand op de zolder, eerste verdieping en op de begane grond was langs het plafond vuur waarneembaar afkomstig uit de trappenhal. Na 10 minuten de zolder ingestort en dan beweren die buurtbewoners dat er nog vanalles geredt had kunnen worden!!!! :-[

Leuk voor een nieuwe discussie. De buurt heeft dus de media opgezocht en die vindt dit wel een interessant verhaal.......een hoop commotie dus.

Wat ik wil zeggen,  ook de burger wordt steeds mondiger en staats steeds vaker te miereneuken over de gang van zaken. Blijkbaar zijn de verwachtingen nog steeds te groot. Wanneer de brandweer besluit om omwille van minder risico dan maar buiten te blijven doet het beeld wat er nu is geen goed denk ik.


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #56 Gepost op: 26 december 2003, 21:13:02
Beste Shave,
Als ik ervoor zou staan, en de situatie is zoals jij zegt, uitslaande zolderbrand, oude villa, dus veel, zeer veel hout, enz enz vlammen al op de benedenverdieping waarneembaar, stuur ik ook niemand naar binnen, alleen als een s.o door de ramen waarneembaar is; heel vervelend, jammer van de kunst, maar m'n mensen zijn me alles, en we gaan niet naar binnen.
Als de buurt het beter denkt te kunnen houden wij ons
aanbevolen maar ik zie ze nooit op de open- dagen of wervings-dagen dus daar moet je je helemaal niets van aantrekken.
Groeten, Willem


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #57 Gepost op: 26 december 2003, 21:25:57
Peter D,

Ik kan je verzekeren dat daar de gemeenschap ook niet blij mee is! Wij hebben onlangs een brand gehad in een monumentale villa. 1 dode, en een grote hoeveelheid aan kunst verloren. Nu zeggen buurtbewoners dat de brandweer te weinig heeft gedaan om de bewoner te redden dan wel de schade te beperken!!!..... Bij aankomst was er een grote uitslaande brand op de zolder, eerste verdieping en op de begane grond was langs het plafond vuur waarneembaar afkomstig uit de trappenhal. Na 10 minuten de zolder ingestort en dan beweren die buurtbewoners dat er nog vanalles geredt had kunnen worden!!!! :-[

Leuk voor een nieuwe discussie. De buurt heeft dus de media opgezocht en die vindt dit wel een interessant verhaal.......een hoop commotie dus.

Wat ik wil zeggen,  ook de burger wordt steeds mondiger en staats steeds vaker te miereneuken over de gang van zaken. Blijkbaar zijn de verwachtingen nog steeds te groot. Wanneer de brandweer besluit om omwille van minder risico dan maar buiten te blijven doet het beeld wat er nu is geen goed denk ik.
dat hoor je inderdaad meer en meer dat de brandweer word "afgerekend" op wat ze hebben gedaan.
De mensen zijn gewent van ons dat we zo naar binnen stuiven om een SO te redden of waardevolle spullen te redden,en als we dat ineens niet doen omdat het TE gevaarlijk is voor ons zijn we ineens de gebeten hond.

Toevallig heb ik een stukje over die brand gelezen,en dat jullie naar aanleiding van de kritieken een voorlichtingsbijeenkomst hebben gehouden.In mijn ogen hebben jullie er alles aangedaan om de hele situatie uit te leggen


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #58 Gepost op: 26 december 2003, 21:46:50
Helemaal correct Rene, maar hij heeft niet 100% nagedacht over de gevolgen. Er worden eisen opgelegd waarbij menig vrijwilliger en beroeps zich achter de oren loopt te krabben. Het is al eerder vermeld in deze discussie dat er korpsen zijn die nu al moeite hebben om 1 tas vol te krijgen.
Steden met bijzondere brandrisico's, waarvan het PVB zegt minimaal 2 tankautospuiten, lopen nu allemaal tegen dat soort problemen aan. Wij hebben dat probleem ook, ik zal de laatste zijn die dat ontkent. En ik weet ook wel dat over het algemeen gezien alle brandweermensen, beroeps of vrijwillig, supergemotiveerd zijn. Maar ik heb ook begrip voor de werkgever die zegt, van moet je nou al weer weg....je moest maar eens stoppen bij de brandweer.
Ik weet niet hoe het is geregeld in Heerhugowaard Rene, ik ken jullie brandrisico's niet, maar het wordt er allemaal niet vrolijker op.
Over de veiligheid van brandweermensen hoeven wij niet te discussieren, die moet altijd bovenaan staan, en gelukkig is dat ook zo, maar het bedenken van veiligheid van achter een bureau vandaan is nog heel wat anders als het praktische invullen van alles wat bedacht wordt ten behoeve van die veiligheid.
Groetjes Jaap

Wellicht even ten overvloede, ook even de hand in eigen (centralisten) boezem steken. Wij hadden hier gisteren een automatisch brandalarm bij BN international. Vanwege de kritieke/minmale bezetting met kerst was duidelijk afgesproken dat alleen groep 2 op 1e kerstdag gealarmeerd zou worden. Wat doet de AC? Alarmeert toch groep één. En later op advies van de bevelvoerder toch ook groep twee. Iedereen weer in touw voor het "uiteraard?" loze alarm.

Henk