samenvoeging NRK en Oranje Kruis

Auteur Topic: samenvoeging NRK en Oranje Kruis  (gelezen 9140 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #10 Gepost op: 24 november 2008, 22:29:02
Hmmm daar ben ik minder blij mee.

Ik ben lid van het rode kruis en een EHBO vereniging. Om de boel nog leuker te maken, ik volg de herhalingslessen hoofdzakelijk op mijn werk. en de verlenging loopt via de ehbo verenging.
Als ik dan apart mijn rode kruis certificering zou moeten bijhouden heb ik een probleempje. Een vaste avond in de week is heel handig met roosterdiensten.

Ik zie wel hoe het gaat lopen.  :|
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #11 Gepost op: 24 november 2008, 22:49:12
In elk geval wordt het OK-diploma erkend door het NRK en kan het wat dat betreft zo overgezet worden. Maar voor alsnog heb je voorlopig de keuze.
CN NRK


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 25 november 2008, 17:35:48
Ik heb daar ook niets van gehoord, maar dat scenario is zeker denkbaar.
Toen het Oranje Kruis werd opgericht was werkgebied van het Rode Kruis beperkt tot de slachtvelden (dit is bewuste verbastering van slagvelden) tijdens oorlogen.
Nu onbegrijpelijk, maar het Rode Kruis was er in die niet voor burgerslachtoffers en zeker niet in vredestijd.
Het Oranje Kruis vulde dat gat op.
Het werkgebied van het Rode Kruis anno 2008 is veel breder.
In europees verband gaat het Rode Kruis EH cursussen geven.

Dan komt de vraag naar boven welke rol het Oranje Kruis, als zelfstandige organisatie, kunnen zijn ?
Het belangrijkste werkgebied is in mijn ogen de passantenhulpverlening.
Dit terrein is ook een speerpunt voor de Europese Rode Kruis organisaties.

Ik zie steeds meer dat OK en RK hulpverleners de krachten bundelen en samenwerken bij hulpverleningen.
Hoeveel mensen op dit forum zijn zowel lid van een OK vereniging als van een RK afdeling ?

Op het eind van de rit mogen de slachtoffers niet de dupe zijn geworden zijn van stammenoorlogen die tot niets leiden


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 25 november 2008, 17:45:49
Het Rode Kruis is indertijd de stammen oorlog begonnen, en verloren de laatste jaren veel markt aan de andere organisaties in de vijver van eerste hulp opleidingen en in de vijver van vrijwilligers..

Een samenwerking zal zeker blijven, maar een samenvoeging zie ik voorlopig niet gebeuren..  Daarvoor zijn er te veel externe belangen..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 25 november 2008, 17:48:28
Een samenwerking zal zeker blijven, maar een samenvoeging zie ik voorlopig niet gebeuren..  Daarvoor zijn er te veel externe belangen..

Ik kan me vergissen, maar de belangen van het slachtoffer spelen een kleine rol in de externe belangen


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #15 Gepost op: 25 november 2008, 18:29:48
meer informatie over de eerstehulpactiviteiten van het NRK vind je op www.1ehulp.nl .  Dat is overigens een publiekssite, die niet ingaat op het erkennen van bestaande oipleidingen.
CN NRK


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #16 Gepost op: 25 november 2008, 21:59:56
zover als ik het begrepen heb zou dit pas na het 26ste druk van het OK gaan en dat het Oranje Kruis over zal gaan stappen op de lesboeken van het NRK zoals er nu al 1 in de handel te verkrijgen is incl lesboek en dat er nog 1 dik boek bij zal komen en dan nog 1 boek voor gevorderde bv sigma
Tevens zou alleen nog het NRK de certificering gaat verzorgen.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #17 Gepost op: 25 november 2008, 22:07:08
Hmmm daar ben ik minder blij mee.

Ik ben lid van het rode kruis en een EHBO vereniging. Om de boel nog leuker te maken, ik volg de herhalingslessen hoofdzakelijk op mijn werk. en de verlenging loopt via de ehbo verenging.
Als ik dan apart mijn rode kruis certificering zou moeten bijhouden heb ik een probleempje. Een vaste avond in de week is heel handig met roosterdiensten.

Ik zie wel hoe het gaat lopen.  :|

Ik zie ook wel hoe dat gaat lopen, als het RK en OK samengevoegd zal worden in de toekomst.
Zelf zit ik bij het OK en ben alleen ingeschreven bij het RK, omdat ik ook SIGMA-lid ben.
Herhalingslessen en verlengen van mijn EHBO-papieren loopt ook via mijn OK-vereniging.
Ik zou er ook niet aan willen denken om naast mijn OK-herhalingslessen en SIGMA-lesavonden ook nog lessen te moeten volgen bij het RK. Een avondje zo nu en dan voor SIGMA vind ik meer dan genoeg.
Ik zie mijzelf al weer aankomen bij mijn baas in het verpleeghuis waar ik normaal werk.
Denk dat die er niet mee accoord gaat om mij nog minder avonddiensten in te kunnen plannen.
Nu volg ik mijn OK-herhalingslessen in het weekend, wat ik persoonlijk veel beter vind.
Verder ben ik het ook niet eens met sommige regels van het RK, zoals dat je een x aantal evenementen op jaarbasis moet werken als vrijwilliger.
Gelukkig heb ik hier vrijstelling van door mijn status als SIGMA en regelmatige oefeningen.
Bij het OK ben ik bij speciale evenementen aanwezig, omdat ik daar voor kies en niet alles is onbetaald, kan ik je vertellen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #18 Gepost op: 26 november 2008, 09:15:00
zover als ik het begrepen heb zou dit pas na het 26ste druk van het OK gaan en dat het Oranje Kruis over zal gaan stappen op de lesboeken van het NRK zoals er nu al 1 in de handel te verkrijgen is incl lesboek en dat er nog 1 dik boek bij zal komen en dan nog 1 boek voor gevorderde bv sigma
Tevens zou alleen nog het NRK de certificering gaat verzorgen.



Noem eens 1 bron voor deze info ?


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #19 Gepost op: 26 november 2008, 10:50:26
zover als ik het begrepen heb zou dit pas na het 26ste druk van het OK gaan en dat het Oranje Kruis over zal gaan stappen op de lesboeken van het NRK zoals er nu al 1 in de handel te verkrijgen is incl lesboek en dat er nog 1 dik boek bij zal komen en dan nog 1 boek voor gevorderde bv sigma
Tevens zou alleen nog het NRK de certificering gaat verzorgen.


Noem eens 1 bron voor deze info ?
Lijkt me prettig inderdaad, we hebben nu al 2 bladzijden met gegis en gegok..... Dit soort dingen zou ook af en toe iets op papier van moeten verschijnen als ze er mee bezig zijn verwacht ik....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-