Haakarmbak of 'eigen' chassis

Auteur Topic: Haakarmbak of 'eigen' chassis  (gelezen 6752 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 28 november 2008, 13:30:01
In Nederland maken we veel gebruik van haakarmbakken bij brandweer, GHOR en tegenwoordig ook politie.

Nu is mijn vraag cq. het punt van discussie; wanneer kies je voor een haakarmbak en wanneer voor een eigen chassis?

Om even een voorbeeldje aan te halen: sommige korpsen hebben een SB op eigen chassis, anders maken gebruik van een HA + SBH. Wat is hierbij de afweging?

Ik kwam zelf op twee punten:
- snelheid; een container opladen kost tijd ten opzichte van een 'vast' voertuig, waarmee je zo kunt wegrijden.

- beschikbaarheid; stel je hebt drie containers en één haakarmvoertuig beschikbaar. Als je twee containers ter plaatse moet hebben, moet er een ander haakarmvoertuig komen of het eigen haakarmvoertuig moet heen en weer pendelen. Ook daarbij gaat tijd verloren.


Dus wanneer wordt er voor een haakarmbak gekozen t.o.v. een voertuig (eigen chassis)
Wat is jullie mening daarover? Is het goed zoals het nu gedaan wordt, of moet het anders?


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #1 Gepost op: 28 november 2008, 18:31:41
een overweging zou kunnen zijn: geld. Een haakarmbak is goedkoper dan een voertuig en voertuig kost geld voor onderhoud, keuring etc.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #2 Gepost op: 28 november 2008, 20:07:58
Zou het ook te maken kunnen hebben met de taak van de haakarmbak?

(de COH "bak", is vaak voor langere tijd op plaats incident aanwezig, dan is het onzin om een voertuig wat meerdere taken kan vervullen, slechts voor 1 ding in te zetten.)

Dus stel dat ze ipv een haakarmbak, een voertuig zouden hebben, dan kan dat voertuig niets anders doen...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #3 Gepost op: 29 november 2008, 13:00:10
Zou het ook te maken kunnen hebben met de taak van de haakarmbak?

(de COH "bak", is vaak voor langere tijd op plaats incident aanwezig, dan is het onzin om een voertuig wat meerdere taken kan vervullen, slechts voor 1 ding in te zetten.)

Dus stel dat ze ipv een haakarmbak, een voertuig zouden hebben, dan kan dat voertuig niets anders doen...


daar ben ik het wel mee eens. Zo zijn er wel meer voertuigen wat in een haakarmbak zou kunnen wat nu nog op een chassis staat... zoals VC


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #4 Gepost op: 29 november 2008, 13:31:46
Wat zou een VC nog anders moeten doen dan VC-zijn om hem op een haakarmbak te zetten?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 29 november 2008, 14:17:08
Om ook nog even m'n eigen mening te ventileren ;)

Ik denk dat het haakarmsysteem af en toe teveel wordt ingezet.
Mijns inziens moet je alleen logistieke zaken met een haakarmchassis verrichten en geen materialen die voor primaire inzet bestemd zijn.

De eerder genoemde SB moet m.i. een eigen chassis hebben, omdat tijd bij een uitruk van dat voertuig belangrijk is. Ook de beschikbaarheid is bepalend, je moet niet hebben dat de haakarm weg is met een andere container en je daarom geen SB meer hebt.

Voor de adembescherming zou ik wel zeggen doe dat op een haakarmbak. Dat is geen materieel wat je in eerste instantie nodig hebt en waarbij de tijdsdruk dus minder hoog is. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor NBC bestrijding. Als dat eenmaal staat heb je de haakarm niet meer nodig.

Een commandopost (COH) zou ik dan weer wel mobiel maken. Voor het COPI kan het van belang zijn om mobiel te zijn, wanneer bijvoorbeeld de veilige zone verlegd moet worden. Als je dan eerst de handel weer moet opruimen en evt je vergadering moet opschorten is dat alles behalve functioneel. Daarbij moet je ook hier - vind ik - niet afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van een haakarmvoertuig.

Ben benieuwd naar de reacties :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #6 Gepost op: 29 november 2008, 22:58:55
In hoeverre wordt zo'n copi container  ;D niet al ruim buiten de onveilige zone neergezet?
(en is zo'n container toevallig nog uitgerust met bepaalde machinerie om bijvoorbeeld de lucht te zuiveren, voor het geval er inderdaad gevaarlijke stoffen vrij komen?)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Tjin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #7 Gepost op: 1 december 2008, 08:47:14
In hoeverre wordt zo'n copi container  ;D niet al ruim buiten de onveilige zone neergezet?
(en is zo'n container toevallig nog uitgerust met bepaalde machinerie om bijvoorbeeld de lucht te zuiveren, voor het geval er inderdaad gevaarlijke stoffen vrij komen?)

Nope, geen filter systeem. En een filtersysteem is ook waardeloos zonder decontaminatiesysteem. (of ze hebben het wel heel goed verstopt, want ik heb alle luikjes, knopjes en kratten in de COH al meerdere keren nagelopen...)

Een HAB hoeft trouwens geen extra tijd te kosten als de container er al op staat...


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #8 Gepost op: 1 december 2008, 18:15:15

Een HAB hoeft trouwens geen extra tijd te kosten als de container er al op staat...

maarja welke container staat op het chassis? hoe bepaal je dat? gaat dit op gevoel? of door cijfers (welke rukt het meeste uit, ik denk WTS)


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #9 Gepost op: 1 december 2008, 18:32:45
Een HAB hoeft trouwens geen extra tijd te kosten als de container er al op staat...

In Kennemerland hebben de meeste haakarmbakken volgens mij een 'eigen' haakamvoertuig. De HAB staat dan dus al op de truck en kan dus direct uitrukken.

Een aantal haakarmbakvoertuigen kunnen meerdere HAB's moeten rijden. Voor zover mij bekend, zijn de containers dan wel verschillend van functie. Voorbeeldje: het haakarmvoertuig 587 (Post Beverwijk Oost) vervoert standaard de DPU 503 (brandbestrijding). Maar in de kazerne staat ook de THU Basis bak 573 (hulpverlening), die door hetzelfde voertuig vervoerd wordt.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening