Haakarmbak of 'eigen' chassis

Auteur Topic: Haakarmbak of 'eigen' chassis  (gelezen 6799 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #10 Gepost op: 1 december 2008, 19:03:32
In Kennemerland hebben de meeste haakarmbakken volgens mij een 'eigen' haakamvoertuig. De HAB staat dan dus al op de truck en kan dus direct uitrukken.

Een aantal haakarmbakvoertuigen kunnen meerdere HAB's moeten rijden. Voor zover mij bekend, zijn de containers dan wel verschillend van functie. Voorbeeldje: het haakarmvoertuig 587 (Post Beverwijk Oost) vervoert standaard de DPU 503 (brandbestrijding). Maar in de kazerne staat ook de THU Basis bak 573 (hulpverlening), die door hetzelfde voertuig vervoerd wordt.

dat wisselen kost juist extra tijd... in Hengelo hebben ze het anders opgelost... hier hebben ze ook een aanhanger met daarop een container...


Tjin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #11 Gepost op: 2 december 2008, 07:51:52
maarja welke container staat op het chassis? hoe bepaal je dat? gaat dit op gevoel? of door cijfers (welke rukt het meeste uit, ik denk WTS)

Bij ons is het de schuimblusbak die er op staat. De andere HAB voertuigen zijn onbeladen.


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #12 Gepost op: 2 december 2008, 22:49:33
Bij ons is het de schuimblusbak die er op staat. De andere HAB voertuigen zijn onbeladen.

ok, er staat dus een leeg chassis in de garage... ook wel slim..


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 2 december 2008, 23:09:18
Misschien nog wat mensen uit de praktijk, die hun ervaringen of keuze's nader willen / kunnen toelichten ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 3 december 2008, 20:34:46
Volgens mij is het belangrijk of je het hebt over een eerstelijnsvoertuig of voertuigen die eventueel later kunnen komen. Voertuigen die bestemd zijn voor de eerstelijnsuitruk zul je nagenoeg nooit in de vorm vinden van een HAB. Dat geeft je automatisch iets meer tijd. De tijd die je nodig hebt om de juiste bak op het juiste haakarmvoertuig te krijgen.
Haakarmvoertuigen maken je flexibel en effectiever. De juiste bak op de juiste plaats en niet te vergeten op de juiste tijd.


Steve

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 101
Reactie #15 Gepost op: 6 december 2008, 21:38:50
dat wisselen kost juist extra tijd... in Hengelo hebben ze het anders opgelost... hier hebben ze ook een aanhanger met daarop een container...

Ik ben een van de chauffeurs die met deze "combinatie" uitrukt.En ik begrijp eigenlijk niet dat niet meer korpsen dit concept volgen.
In mijn ogen een ideale combinatie om snel 2 containers op dezelfde locatiie te krijgen.
Ik begrijp ook wel dat dit natuurlijk weer E rijbewijs vergt bij C maar korpsen die ook grootwatertransport onder zich hebben (en dan bedoel ik de DPA) hebben ook mensen in dienst die C-E rijbewijs zouden moeten hebben.
Een praktijksituatie in ons verzorgingsgebied (Twente) is dat 8 van de 10 keer de COH en de ABH tegelijk gevraagd worden.In plaats van met 2 chauffeurs met 2 verschillende haakarmvoertuigen uit te rukken kun je het nu af met 1 chauffeur (Met C-E Rijbewijs) en 1 HBT.Je houdt dus de 2e HA op de kazerne voor andere doeleinden.
Nou ligt het ook aan je verzorgingsgebied,ik kan mij voorstellen dat in gebieden zoals de randstad (ik noem maar een zijweg) zo`n combinatie niet altijd even handig is (denk aan manouvreren).

Graag zou ik reacties ontvangen op mijn bovenstaande verhaal......misschien heb ik toch nog iets over het hoofd gezien :)!
Groet,
Steve
Oh ja,misschien niet geheel onbelangrijk om te vertellen,ons korps heeft zo`n 10 Haakarmbakken in de sterkte staan.Deze kunnen worden vervoerd met totaal 3 HA`s die wij tot onze beschikking hebben.
Hoofdbrandwacht,Duiker,DPL,Gaspakdrager,Chauffeur, Bev speciale voertuigen.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #16 Gepost op: 7 januari 2009, 23:06:18

Oh ja,misschien niet geheel onbelangrijk om te vertellen,ons korps heeft zo`n 10 Haakarmbakken in de sterkte staan.Deze kunnen worden vervoerd met totaal 3 HA`s die wij tot onze beschikking hebben.
Ook hier ruim 10 haakarmbakken (11 meen ik) en 3 haakarm voertuigen.
Op één van de voertuigen staat standaard de schuimblusbak en die kan meestal gewoon blijven staan omdat de andere twee voertuigen in 9 van de 10 gevallen volstaan voor het vervoeren van de overige bakken waarbij de commandobak en ademluchtbak de meest voorkomende zijn.
Het systeem zelf vind ik wel goed werken en uiteraard is het kosten besparend op deze manier.

Een betere oplossing danwel manier zou ik zo snel niet kunnen bedenken.