Explosie!

Auteur Topic: Explosie!  (gelezen 6193 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thijs

  • Gast
Gepost op: 25 december 2003, 10:02:18
In Lelystad zijn 3 brandweerlieden gewond geraakt bij een gasexplosie.

vraag: Zijn er ook regels voor dit soort meldingen
Thijs




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 25 december 2003, 10:37:14
misschien dat je je vraag eens kan toelichten


Thijs

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 25 december 2003, 10:52:00
Bij de alarmcentrale komt een melding binnen van een gaslek. De brandweer en andere hulpdiensten gaan onderweg. Wordt er tijdens het aanrijden de aanpak besproken? Is er een protocol? Mocht het misgaan(zoals in Lelystad) wordt de zaak ook ge-evalueerd? Gereconstreerd?

Thijs


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 25 december 2003, 11:08:29
nee bij aankomst word er een eerste verkenning gedaan door de aanvalsploeg,eventueel aangevuld met de bevelvoerder.Op het moment dat de ploeg een pand waar een gaslek is betreed hebben ze een explosiemeter bij zich,die hun waarschuwt of er explosiegevaar dreigt.Dan word er zo snel mogelijk geventileerd,om er voor te zorgen dat er niet alsnog een explosiegevaar kan onstaan.
Dan is het een kwestie van lekkage opzoeken en "laten"dichten.

Ik hoor net op het nieuws dat de vermoedelijke oorzaak de bewoonster is geweest die de gaskraan heeft open gedraaid en een kaars of iets dergs heeft laten branden.En de bewoonster is zelf in een overspannen toestand weggelopen.
Saillant detail,ik ben zelf een 1,5 maand geleden zelf ook in zo,n situatie terecht gekomen.Bewoonster had brand gesticht in de woning,en ook de gaskraan opengedraait.Toen hebben mijn maatje en ik als een speer de hoofdkraan dicht gezet,en heb ik met de HD met een flinke waternevel het gas verdunt.

Dit soort situaties worden zeker nabesproken,ten eerste voor de verwerking maar ook om het als een leermoment te gebruiken


Thijs

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 25 december 2003, 11:11:45
Hechten de watermoleculen zich dan aan de gasmoleculen? Hoe kan ik dit als leek dit voorstellen

Thijs


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 25 december 2003, 11:17:08
Hechten de watermoleculen zich dan aan de gasmoleculen? Hoe kan ik dit als leek dit voorstellen

Thijs
dat is een heel scheikundig verhaal volgens mij,en zover gaat mijn kennis gelukkig niet :-[Maar je kunt met een sproeistraal het gas verdunnen,en er voor zorgen dat het gas niet tot explosie komt mocht er iemand met een vuurtje in de buurt staan.Maar misschien dat er iemand is die dat verhaal beter kan uitleggen ;D


firemanr

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 25 december 2003, 12:26:44
Mijn scheikundige kennis gaat ook niet heel ver, maar als ik kijk naar ammoniakgas, dat lost heel goed op in water en wordt dus MET het water neergeslagen en uit de lucht "geplukt". Waarschijnlijk is dit met gas ook zo, de gasmoleculen binden zich dus aan de watermoleculen en gaan dus mee in het water..... ;)


Thijs

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 25 december 2003, 13:14:44
Worden er verder nog maatregelen ter voorkoming van een explosie?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 25 december 2003, 13:17:39
Worden er verder nog maatregelen ter voorkoming van een explosie?
ja ventileren,en de gaskraan zo snel mogelijk dichtdraaien.Maarja,dat was in dit geval niet meer nodig :-\


Thijs

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 25 december 2003, 13:20:45
Wordt de straat ontruimd/afgezet?

Tijdens het werk zelf een keer een open gas kraan ontdekt. Daarnaast brandde nog een gaspit. Wat deed een gebouwenbeheerder? Het licht aan!! Ik heb hem de huid vol gescholden.Nou ja gescholden ff duidlijk gemaakt wat hij de volgende keer niet moet doen.