Explosie!

Auteur Topic: Explosie!  (gelezen 6203 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 25 december 2003, 13:30:19
Wordt de straat ontruimd/afgezet?

Tijdens het werk zelf een keer een open gas kraan ontdekt. Daarnaast brandde nog een gaspit. Wat deed een gebouwenbeheerder? Het licht aan!! Ik heb hem de huid vol gescholden.Nou ja gescholden ff duidlijk gemaakt wat hij de volgende keer niet moet doen.
in ieder geval word de directe omgeving ontruimt,en het hangt van het explosiegevaar af of er meer word ontruimt of niet.
Maar gaslekages zijn altijd lastige inzetten,heb je een brand dan zie je meestal wat er aan het snotje is en wat de evenutele gevolgen kunnen gaan zijn.En daar kun je dan op gaan inzetten,bij gaslekages is het meestal maar van het ergste uitgaan.En een groot gedeelte van een straat ontruimen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 25 december 2003, 13:37:33
overigens op www.omroepflevoland.nl een kort verslag


Thijs

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 25 december 2003, 14:09:06
Ik heb het gelezen. Er zullen nog wel meer van dit soort berichten volgen deze dagen. Helaas.


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #13 Gepost op: 25 december 2003, 15:50:04
Mijn scheikundige kennis gaat ook niet heel ver, maar als ik kijk naar ammoniakgas, dat lost heel goed op in water en wordt dus MET het water neergeslagen en uit de lucht "geplukt". Waarschijnlijk is dit met gas ook zo, de gasmoleculen binden zich dus aan de watermoleculen en gaan dus mee in het water..... ;)

Inderdaad is het mogelijk om Ammoniak (NH3)met water(moleculen) en verbinding te laten aangaan zodat het wegreageerd en de concentratie naar beneden gaat.

Bij Aardgas (Methaan: CH4) is dit echter niet mogelijk. Wel kan je door een 'wervelingen' de concentratie van de gaswolk kleiner maken door vermenging met de lucht. Men kan dit doen door middel van een hoge of lage druk straal of wanneer men buiten te maken heeft met een gaswolk. kan men zelfs een straatwaterkanon inzetten.

Nog even wat veiligheidsaspecten:
Piepers
Mobiele telefoons
Portofoons
Zaklantaarns (tenzij goedgekeurd ). uit
Probeer ook altijd de electriciteitstoevoer uit te schakelen.( Andere huishoudelijke apparten kunnen ook vonken veroorzaken).
Altijd explosie(gevaar)meter meenemen!  
Vonkvrij gereedschap gebruiken!
Brandwacht 1e klas + WVD


Rene112

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 25 december 2003, 23:16:22
In de praktijk zie je ook nog heel vaak dat er geen adembescherming wordt gebruikt bij een gaslekkage. Bij een plotselinge ontbranding van het gas-/luchtmengsel (of explosie) loop je dan een groot risico m.b.t. brandwonden of inhalatietrauma.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 29 december 2003, 11:48:10


Nog even wat veiligheidsaspecten:

Probeer ook altijd de electriciteitstoevoer uit te schakelen

Extern!! Anders ben jij de veroorzaker van die BIG BLAST! Leg dat maar eens uit!
Er zijn twee voornaamste potentiele vonkenveroorzakers: De thermostaten van de koelkast en de kamerthermostaat van de verwarming. Maar ook de vaatwasser, wasmachine en de droger vonken regelmatig, omdat ze schakelen. Licht dat aanstaat kan geen kwaad, alleen schakelen veroorzaakt vonken.

Henk


vincent_g

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 29 december 2003, 18:03:07
Een kleine maand of 2 geleden hadden wij exact hetzelfde in zeist, gelukkig waren wij op tijd en konden we de gaskraan, die de bewoner open had gezet, snel uitzetten en gaan ventileren. Nu achteraf denk je bij die beelden uit lelystad dat ons hetzelfde had kunnen overkomen, ik was zelf een van de 2 in de verkenningsploeg en je realiseerd je op dat moment niet aan wat voor gevaar je blootstaat.

Een straal inzetten lijkt me niet echt snel nodig, normaal ventileren doet de concentratie gas snel dalen en zodoende het gevaar afnemen.

Het verslag van de explosie in lelystad op TV vond ik erg vreemd, ik zag namelijk een brandweerman met een sigaret in zijn mond het pand uitkomen.......en hij was volop in beeld.....zag er een beetje onprofessioneel uit..

greetz


Thijs

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 29 december 2003, 18:04:58
Snel? Ik dacht altijd dat je rustig moest blijven


firemanr

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 29 december 2003, 18:44:02
Snel betekent niet het tegenovergestelde van rustig. Thijs. ;)


Thijs

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 29 december 2003, 18:46:02
snel=haastig
kalm=rustig
rustig=geen paniek
geen paniek=