Wat gaat er gebeuren met brandweer Zaanstad?

Auteur Topic: Wat gaat er gebeuren met brandweer Zaanstad?  (gelezen 7915 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 20 april 2008, 12:50:50
http://www.webregio.nl/602011120610668150/Reorganisatie+Zaanse+brandweer+nog+steeds+niet+duidelijk+Zaanstad.aspx

Reorganisatie Zaanse brandweer nog steeds niet duidelijk
Reorganisatie Zaanse brandweer nog steeds niet duidelijk

ZAANSTAD -

De Zaanse gemeenteraad heeft donderdagavond voor nog meer verwarring gezorgd, wat betreft de reorganisatie van de brandweer Zaanstad. Raadsleden kwamen met kritische vragen over de sluiting van de posten Krommeniedijk en Westzaan-Noord. De raad kan hier niet over beslissen, maar heeft wel invloed bij het vaststellen van opkomsttijden in dat gebied.


Ook het aantal uitrukken van de kazerne Westzaan-Noord zorgde voor een discussie. De brandweerleiding meldde dat het er in 2007 zestien zouden zijn. Maar van de kazerne kregen de raadsleden hele andere cijfers. Er zou meer dan vijftig keer zijn uitgerukt. Volgens waarnemend commandant Nico Moes zit het verschil erin dat de brandweer alleen de meldingen met prioriteit 1 heeft meegeteld.

Ander punt van discussie blijft de Noordervaartdijk in Krommenie. Het is de vraag of een grote bluswagen die dijk op kan. Nu bereikt de post Krommeniedijk de woningen en woonboten met een kleine wagen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 21 april 2008, 18:18:10
http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/zaanstreek/article3404828.ece?secId=529

Frustratie op borden brandweer Westzaan

Gepubliceerd op 20 april 2008, 21:56
Laatst bijgewerkt op 20 april 2008, 22:14
westzaan -

 Uit pure frustratie hebben vrijwilligers en sympathisanten van de Westzaanse brandweer afgelopen weekeinde her en der protestborden geplaatst met de tekst: 'Algeheel rookverbod wegens sluiting van onze kazerne'.

Net als bij de andere zestien van het korps is de teleurstelling en boosheid bij 'baas' Otto Hauzendorfer (50) groot. ,,33 jaar van mijn leven zit in die kazerne en ik heb net een drie jaar durende opleiding tot brandweercommandant afgerond. Nou, bedankt. Ik ga voortaan fietsen met mijn vrouw.''


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #12 Gepost op: 24 april 2008, 10:54:43
bron www.webregio.nl

Sluiting kazernes Zaanstad definitief
ZAANSTAD -
De sluiting van de kazernes Westzaan-Noord en Krommeniedijk voor juli dit jaar gaat definitief door, alsook de sluiting van Het Kalf en de verhuizing van Wormerveer en de blusboot voor 2010. Dit is dinsdagavond besloten na een lange raadsvergadering. Met twee nieuwe onderzoeken wordt straks gekeken of de brandweer op meer plaatsen in Zaanstad op tijd kan komen na een alarm.


toch lekker dat er eerst wordt gesloten of verhuist en dan pas een onderzoek of ze wel op tijd komen


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #13 Gepost op: 24 april 2008, 10:58:33
bron www.nhd.nl

Brandweerkazernes straks definitief dicht

Gepubliceerd op 23 april 2008, 10:12
Laatst bijgewerkt op 23 april 2008, 10:14

zaanstad -  
Met twee nieuwe onderzoeken wordt straks gekeken of de brandweer op meer plaatsen in Zaanstad op tijd kan komen na een alarm. Met de tegenstemmen van vrijwel de gehele oppositie nam de gemeenteraad gisteren het dekkingsplan van de brandweer aan.

De sluiting van de kazernes Westzaan-Noord en Krommeniedijk voor juli dit jaar gaat daarmee definitief door, alsook de sluiting van Het Kalf, en de verhuizing van Wormerveer en de blusboot voor 2010. Er was gisteravond nog vierenhalf uur discussie nodig voor de raad een besluit kon nemen over de brandweer. De oppositiepartijen probeerden nog met voorstellen het tij te keren.

Maar verzoeken om een nieuw onderzoek over de gehele brandweerorganisatie en een onderzoek naar het behoud van de post Krommeniedijk, werden afgewezen. Voor de oppositiepartijen bleef de sluiting van Krommeniedijk en Westzaan-Noord onacceptabel.


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #14 Gepost op: 24 november 2008, 15:17:27
'Faber brengt brandveiligheid Zaanstad in gevaar'

Er is weer onrust bij Brandweer Zaanstad. Ditmaal is een plotseling verlof van oud waarnemend commandant Nico Moes de bron van onrust, staat zaterdag in Dagblad Zaanstreek. Interim commandant Rob de Bruin stuurde donderdag de brandweerlieden in Zaanstad een mail waarin werd aangekondigd dat vanaf die dag Nico Moes voor onbepaalde tijd met verlof is. De oud waarnemend commandant zou behoefte aan rust hebben na een voor hem zware periode waarin het brandweerkorps gereorganiseerd is. Maar de brandweermensen zijn er niet gerust op.

Kazernecommandant Ronald van Oostenbrugge van Kring 1 schrijft in een op de website van de kring geplaatste email aan commandant De Bruin dat Moes als zondebok is aangewezen. "Het lijkt wel of het steeds meer een trend wordt om de commandanten van brandweer Zaanstad regelmatig te slachtofferen. Het is voor mij kenmerkend voor de politieke onmacht die binnen het bestuur van gemeente Zaanstad aanwezig is'', aldus Van Oostenbrugge. Vorige week kwam er vanuit de raad scherpe kritiek op het functioneren van de leiding van de brandweer.

http://www.webregio.nl/602011327970000000/Faber+brengt+brandveiligheid+Zaanstad+in+gevaar.aspx


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #15 Gepost op: 29 november 2008, 13:36:59
Het rommelt binnen brandweer Zaanstad

29 november 2008

Alweer. Als vrijwilliger bij dit prachtige korps volg ik de recente ontwikkelingen rond Nico Moes met verbazing. Nico is een alom gewaardeerd collega binnen het korps, die een zeer ingrijpend maar noodzakelijk veranderingsproces in gang heeft gezet. De eerste plannen van de gemeente zijn aangepast na terecht gemor uit de vrijwillige gelederen en onder aanvoering van Nico.

Vorige week werd bekend dat hij met onbepaald verlof is gegaan om uit te rusten. Het is hem gegund. Ik weet natuurlijk niet wat er zich allemaal achter het bureau van Nico heeft afgespeeld en welke gesprekken hij waarover met wie heeft gevoerd. Wat ik wel weet is dat Nico een man is van de vrijwilligers. Zoals ik hem ken zal hij er alles aan doen de vrijwillige kern van Brandweer Zaanstad in stand te houden zolang deze in staat is de vereiste brandweerzorg te leveren. Dat staat voor mij als een paal boven water. Dat doet hij niet vanwege de kosten maar omdat hij weet dat het een goed korps is, met gemotiveerde en deskundige mensen.

Nico loopt aan tegen een politieke muur die moeilijk te slechten lijkt. De (vriendjes)politiek heeft haar eigen agenda en houdt geen rekening met de wensen van deze groep sociaal bewogen en onbetaalde brandweermensen. Zij wil zich kunnen verschuilen achter rapporten en studies die aangeven dat Zaanstad toe kan met twee kazernes die een 24-uurs bezetting hebben, aangevuld met twee 'satellietposten' van thuiszittende vrijwilligers die voor een tiende van het normale uurloon gaan zitten wachten tot hun aanwezigheid gewenst is. Dat deze onderzoeken stoelen op foutieve gegevens doet niet terzake, er wordt naar een politiek gewenst eindresultaat toe gepraat.

Welke vrijwilliger met een gezin, een drukke baan, andere hobby's en activiteiten, kortom, een leven, laat zich daar voor lenen? Nico, als voormalig vrijwilliger, had dit door en wist zijn eigen plan voorlopig door de raad heen te loodsen. Westzaan en Krommeniedijk sneuvelden maar de overige 8 kazernes konden blijven bestaan.

Dan komt er een rapport naar buiten waarin de brandweer slecht scoort. Een 4.4. Wat er echter niet bij staat is op basis waarvan deze score tot stand is gekomen. En wanneer de gegevens voor deze rapportage zijn verzameld. Er wordt slechts naar buiten gebracht wat politiek gunstig is. Met andere woorden: het scenario voor de beroepsbrandweer kan weer van stal worden gehaald.

De ideale situatie zou zijn als in de 8 huidige kazernes een beroepsbezetting zou komen. Dan is de dekking optimaal. Maar daarvoor zijn er simpelweg niet genoeg incidenten in 'de Top van de Randstad'. Misschien is dat wel het probleem. Zaanstad wil graag een grote stad zijn en meedoen met de grote jongens maar heeft niet dezelfde grootstedelijke problematiek. Het moet oppassen dat het niet aan haar eigen hoogmoed ten onder gaat.

Ik heb dan ook één advies aan het college van B&W en de leden van de gemeenteraad:
Wees blij dat er zoveel mensen zijn die zich vrijwillig en tot nu toe onbetaald willen inzetten voor de burgers van de gemeente die u, als politiek, zegt te vertegenwoordigen. Stap uit uw ivoren toren en laat uw gezicht eens zien op een maandagavond, als de brandweer oefent in het zo prestigieuze oefencentrum aan het Prins Bernhardplein. Ervaar eens wat deze brandweermensen doen en kunnen, wat hen drijft en hoe zij denken over de problemen waar de vrijwillige organisatie voor staat. Wellicht dat dat uw oordeel wat minder politiek gedreven maakt. Het is ingewikkelde materie, wat des te meer een reden is om goed geïnformeerd te werk te gaan, lijkt mij.

Maar ja, ik ben dan ook geen bestuurder.

http://www.webregio.nl/902011335480000000/Het+rommelt+binnen+brandweer+Zaanstad.aspx


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #16 Gepost op: 30 november 2008, 13:23:57
Ach ik kan een ieder hier vertellen dat als ik moet opkomen voor herbezetting van de beroepsploeg ze mijn pager erg snel kunnen krijgen. Daarbij denk ik dat het een onbetaalbare brandweer wordt voor Zaanstad, maar ach... kennelijk is er geld zat...

Ziek politiek gekonkel...Ze zouden eens wat meer boeren gezond verstand gebruiken en de raad aannemen van mensen die er echt verstand van hebben ipv degenen die er verstand van denken te hebben... ach... Sinterklaas bestaat ook nog steeds...

Wat ik zie is dat de vrijwillige brandweer op deze manier kapot gaat en dat zou heel erg zonde zijn...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....