Gepke de Leef protesteert jarenlang voor politiebureau Hoofddorp

Auteur Topic: Gepke de Leef protesteert jarenlang voor politiebureau Hoofddorp  (gelezen 38399 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #40 Gepost op: 15 september 2009, 09:24:10
Kat- en muisspel met politie na gebiedsverbod

ma 14 sep 2009, 17:30 | Telegraaf.nl

HOOFDDORP -  Een dakloze Gepke de Leef (50) die sinds vrijdag niet in de buurt van het Hoofddorpse politiebureau mag komen, speelt sindsdien een kat- en muisspel met de politie.

De gemeente Haarlemmermeer is de overlast van de verwarde vrouw meer dan zat en legde een gebiedsverbod op. Gepke de Leef trekt zich daar niets van aan. Ze wordt door agenten steeds ruim 800 meter van het politiebureau afgezet, maar keert telkens terug.

De gemeente Haarlemmermeer en de politie broeden op een goede oplossing van het probleem. De vrouw bivakkeerde anderhalf jaar in een tentje voor het politiebureau. Kamperen mag daar echter niet. De Leef is boos op de politie, die haar aangiften niet wil opnemen. De rechtbank en de nationale ombudsman hebben haar klachten over de politie en de gemeente afgewezen.

In het weekend belandde de vrouw korte tijd in de cel, nadat ze ramen in Hoofddorp had ingegooid en voor overlast had gezorgd.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #41 Gepost op: 15 september 2009, 09:25:41
Hoofddorp zit met boze dakloze in de maag

15.09.09 •  binnenlandsbestuur.nl

De politie Kennemerland zit in Hoofddorp in haar maag met de dakloze demonstrante Gepke de Leef. De vrouw houdt zich niet aan en vorige week opgelegd gebiedsverbod en wordt nu door de politie herhaaldelijk opgepakt, vastgezet en naar  ‘niemandsland’ gebracht’. De gemeente Haarlemmermeer zegt niets aan de situatie te kunnen doen.

Gedwongen opname mislukt
De Leef bivakkeerde ruim anderhalf jaar uit protest in een tent voor het politiebureau in Hoofddorp, omdat haar in een erfeniskwestie onrecht zou zijn aangedaan. De burgemeester van Haarlemmermeer wilde haar gedwongen laten opnemen, maar de rechter wees dit verzoek vorige week af. De gemeente legde de vrouw vervolgens een gebiedsverbod op voor een cirkel van 800 meter rond het politiebureau.

Wegbrengen
‘Maar deze mevrouw houdt zich hier aan, we hebben haar vanmorgen al weer twee maal aangehouden’, aldus woordvoerder Dick van Egmond van de politie Kennemerland. ‘We kunnen niets anders doen dan haar vervolgens uit het gebied te brengen’. De vrouw keert vervolgens snel weer terug naar de voor haar verboden zone.

Proces
Van Egmond zegt dat de politie naarstig op zoek is naar een meer bevredigende oplossing.  ‘Mevrouw Leef weigert echter alle hulp, waardoor er niets anders overblijft dan haar keer op keer uit het gebied te zetten. Laten we hopen dat dit onderdeel is van een proces tot een betere oplossing’.

Burgemeester verantwoordelijk
Doordat Leef in het weekeinde dicht langs de uitvalswegen terechtkwam, ontstonden gevaarlijke situaties waarbij veel automobilisten 112 belden. Uiteindelijk is de burgemeester van Haarlemmermeer verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid, maar volgens gemeentewoordvoerder Bert van den Ham kan de gemeente weinig kan doen in de huidige situatie. ‘ Voorlopig is het aan de uitvoerende diensten om mevrouw uit het gebied weg te houden’.

Opname
Op de vraag of de burgemeester een nieuwe rechtsgang overweegt om Leef op te laten nemen weigert Van den Ham in te gaan. ‘Ik ga niet antwoorden op als dan vragen, ik kan niet in de toekomst kijken’.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #42 Gepost op: 15 september 2009, 16:34:47
Dakloze Gepke de Leef gaat gewoon door

http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/261842/2009/09/15/Dakloze-Gepke-de-Leef-gaat-gewoon-door.dhtml

HOOFDDORP - Gepke de Leef, vijftig jaar, bivakkeerde anderhalf jaar in een tentje voor het politiebureau van Hoofddorp. Sinds vrijdag heeft ze een gebiedsverbod en mag ze zich niet meer binnen achthonderd meter van het bureau vertonen. Dat is De Leef niet van plan.

Alleen al deze maandag is ze twee keer gearresteerd. In de voormiddag is ze op weg naar haar volgende arrestatie. ''Ik ben altijd een rebel geweest.''

Ondanks een gebiedsverbod door de rechter is De Leef gisterochtend het politiebureau van Hoofddorp binnengestapt. Agenten hebben haar opgepakt en afgezet aan de rand van het dorp, aan de N201. Daarna is ze doodleuk teruggewandeld en heeft de politie haar opnieuw gedropt.

Bij een tankstation frist De Leef zich even op. De telefoon mag ze binnen opladen. Maar zodadelijk gaat ze weer op weg, haar bezittingen in een paar plastic tassen, terug naar het bureau. ''Ik ga net zo lang door met dit spel als nodig.''

Standvastig is ze wel. Omdat de politie weigerde haar aangiftes op te nemen - aanvankelijk een erfeniskwestie met haar zus, maar later ook aangifte van mishandeling door de politie - zette ze haar tent op voor het bureau. Daar stond ze achttien maanden.

Het gebiedsverbod houdt haar niet tegen. De Leef: ''Vannacht heb ik voor het politiebureau geslapen. Ze hebben nu ook mijn slaapzak afgepakt. Maar vannacht slaap ik daar gewoon weer.''

Afgelopen weekend werd ze ook al twee keer gearresteerd en vrijgelaten. Ze sliep in de berm langs een driebaansweg, wat 112 nogal wat extra werk opleverde. Auto's komend uit de richting van de A4 passeerden haar rakelings en belden de alarmcentrale.

Ook ging ze zaterdag langs bij haar zus. De Leef wilde inzage in erfenisdocumenten. Het blijft onduidelijk wat de kwestie precies is, maar het heeft te maken met de rol van haar vader in de oorlog en ook het koningshuis heeft daar belang bij.

Het gesprek eindigde ermee dat bij de zus de ruiten werden ingegooid. ''Dat heb ik inderdaad gedaan, ja. Al dertig maanden probeer ik inzage te krijgen in documenten. En ze heeft me niet verteld dat mijn vader was overleden. Dán ben je pas gek.''

De GGZ wilde De Leef laten opnemen in een psychiatrische inrichting, maar dat verzoek heeft de rechter afgewezen. Het aanbod van de gemeente om de nachten door te brengen bij het Leger des Heils wees De Leef af. ''Ik heb afgelopen winter min vijftien meegemaakt, ik ben wel meer gewend. De politie heeft mijn tent afgepakt en mijn slaapzak en toch ga ik door. Ik wil een statement maken.''

De Leef voert een moeizame strijd tegen de 'niet democratische kromstaat', die inmiddels 'een politiestaat' is gebleken. De rechter en de nationale ombudsman wezen haar klachten af.

Eind vorige week probeerde ze nog aangifte te doen tegen de burgemeester. ''Hij heeft leugens over mij verspreid. Dat ik een psychiatrisch patiënt ben, bijvoorbeeld.'' De politie weigerde de aangifte op te nemen.

Volgens een politiewoordvoerder is de vrouw 'altijd alle hulp geboden, maar dat leverde alleen maar provocaties op'. ''We hebben er een hoop werk aan.'' (HANS VAN DER BEEK, CHRISTIEN VAN DEN BRINK)


Kat- en muisspel met politie na gebiedsverbod

http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/261766/2009/09/14/Kat--en-muisspel-met-politie-na-gebiedsverbod.dhtml

HOOFDDORP - Een dakloze vrouw (50) die sinds vrijdag niet in de buurt van het Hoofddorpse politiebureau mag komen, speelt sindsdien een kat- en muisspel met de politie. De gemeente Haarlemmermeer is de overlast van de verwarde vrouw meer dan zat en legde een gebiedsverbod op. De vrouw trekt zich daar niets van aan. Ze wordt door agenten steeds ruim 800 meter van het politiebureau afgezet, maar keert telkens terug.

De gemeente Haarlemmermeer en de politie broeden op een goede oplossing van het probleem. De vrouw bivakkeerde anderhalf jaar in een tentje voor het politiebureau. Kamperen mag daar echter niet. De vrouw is boos op de politie, die haar aangiften niet wil opnemen. De rechtbank en de nationale ombudsman hebben haar klachten over de politie en de gemeente afgewezen.

In het weekend belandde de vrouw korte tijd in de cel, nadat ze ramen in Hoofddorp had ingegooid en voor overlast had gezorgd. (ANP)


Volhardende demonstrant moet weg bij politiebureau

http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/261594/2009/09/11/Volhardende-demonstrant-moet-weg-bij-politiebureau.dhtml

HOOFDDORP  - Een vrouw die al bijna anderhalf jaar vrijwel voortdurend in een tentje voor het politiebureau in Hoofddorp verblijft, moet daar direct weg. De gemeente Haarlemmermeer heeft haar een gebiedsverbod opgelegd, zo is vrijdag bekendgemaakt.

De vrouw heeft haar tentje opgeslagen voor het politiebureau als protest tegen de weigering van de politie om haar aangifte op te nemen. Volgens haar is zij in het verleden gewelddadig behandeld door politieagenten. Zowel de rechter als de nationale ombudsman hebben de klachten van de vrouw eerder afgewezen. Pogingen van hulpverleners om de vrouw te helpen, liepen voortdurend op niets uit.

De instelling GGZinGeest deed onlangs een poging om de vrouw gedwongen te laten opnemen in een psychiatrisch ziekenhuis, maar dat mislukte. De rechtbank in Haarlem oordeelde onder meer dat zij mogelijk gewelddadig kan worden in een instelling. De gemeente zegt nu een gebiedsverbod te hebben ingesteld, omdat de vrouw de openbare orde verstoort. Bij het politiebureau mag namelijk niet worden gekampeerd. (ANP)
Samen sterk in de hulpverlening!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #43 Gepost op: 15 september 2009, 16:54:44
De instelling GGZinGeest deed onlangs een poging om de vrouw gedwongen te laten opnemen in een psychiatrisch ziekenhuis, maar dat mislukte. De rechtbank in Haarlem oordeelde onder meer dat zij mogelijk gewelddadig kan worden in een instelling. De gemeente zegt nu een gebiedsverbod te hebben ingesteld, omdat de vrouw de openbare orde verstoort. Bij het politiebureau mag namelijk niet worden gekampeerd. (ANP)

Ik had mijn twijfels wel vaker bij het al dan niet functioneren van de GGZ, maar deze vind ik wel heel triest. Omdat men de kans acht, dat ze gewelddadig wordt, is er dus geen kans tot gedwongen opname.

Hmmm :-\

Ik dacht toch echt dat er nog middelen waren als een IBS, waarbij de patient niet vrijwillig kon worden opgenomen. Zeker als zij, volgens de GGZ, eigenlijk psychiatrische hulp nodig heeft. Want anders ga je niet naar de rechter om die hulp af te dwingen.

RR (Gietenwolle sokken . . . . lekker warm in de winter)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #44 Gepost op: 15 september 2009, 20:40:33
the story continuous, begint een beetje een dagelijkse aflevering van Goede Tijden Slechte Tijden te worden zo...  ::) :D

Slapen wordt steeds lastiger voor Gepke

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemmermeer/article5146422.ece/Slapen+wordt+steeds+lastiger+voor+Gepke

Gepubliceerd op 15 september 2009, 16:41
Laatst bijgewerkt op 15 september 2009, 16:53

HOOFDDORP -  
Gepke de Leef was gewaarschuwd dat ze haar tentje kwijt kon raken wanneer ze zaterdag na drie uur nog in de buurt van het politiebureau in Hoofddorp verbleef.

Voor dat gebied - waar ze anderhalf jaar bivakkeerde - gold vanaf dat moment namelijk een verblijfsontzegging en gebiedsverbod.

Maar de dakloze vrouw noemt het 'Russische toestanden' dat daar maandag ook twee slaapmatten en twee slaapzakken in beslag zijn genomen. Dinsdag raakte ze ook nog een blauw bouwzeil kwijt dat haar droog hield in natte tijden.


Meer over Gepke woensdag 16 september in Haarlems Dagblad
Samen sterk in de hulpverlening!


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #45 Gepost op: 16 september 2009, 15:51:40
Goh, wat kost deze mevrouw de samenleving veel geld. Ik zou de kosten op haar verhalen; wat levert zo'n tentje nou op in tijden van crisis?  ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #46 Gepost op: 21 september 2009, 14:18:30


Het is verder erg stil geworden, mevrouw is al een aantal dagen niet meer gesignaleerd rondom het bureau?
Samen sterk in de hulpverlening!


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #47 Gepost op: 21 september 2009, 15:10:02
::)

your barking up the wrong tree woman !!

 ::)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #48 Gepost op: 5 oktober 2009, 15:54:47
:D  ::)

Gepke de Leef gaat in skipak

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemmermeer/article5214694.ece/Gepke+de+Leef+gaat+in+skipak

Gepubliceerd op 02 oktober 2009, 17:00
Laatst bijgewerkt op 02 oktober 2009, 17:44

haarlemmermeer -  
Gepke de Leef heeft een nieuwe strategie. Nadat twee matrassen, twee slaapzakken, een deken, een tent, drie tentzeilen, twee paraplu's en de kranten waarop ze zat in beslag zijn genomen, wil ze dit weekeinde skipakken gaan kopen.

De dakloze vrouw hoopt dat die pakken haar droog en warm houden en minder snel 'af te pakken zijn door de politie'. Aan opgeven denkt ze niet: ,,Maandag zit ik gewoon weer op de stoep bij het politiebureau in Hoofddorp.''

Volgens een gebiedsverbod mag ze zich niet meer vertonen bij het gebouw waar ze al anderhalf jaar zit. Maar Gepke weigert zich daarbij neer te leggen zolang ze 'geen inzage heeft in gegevens van de nalatenschap van mijn vader en aangiftes die ik bij de politie heb gedaan niet zijn doorgestuurd naar de rechter'.
Samen sterk in de hulpverlening!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #49 Gepost op: 5 oktober 2009, 16:09:37
zit ik gewoon weer op de stoep bij in de cel in het politiebureau in Hoofddorp

 ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !