USAR EERSTE INZET!!??

Auteur Topic: USAR EERSTE INZET!!??  (gelezen 5429 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Gepost op: 25 februari 2004, 17:59:05
Volgens mij is USAR ingezet in Marroko en dit is dus ook de eerste operationele inzet als ik mij niet vergis.

Zie onderstaande tekst!!!
Als er foto''s of berichten zijn, dan houd ik mij aanbevolen.

Nederlands reddingsteam naar Marokko

Uitgegeven: 25 februari 2004 09:10

EINDHOVEN - Twee Hercules-transportvliegtuigen met aan boord reddingshonden en reddingswerkers vertrekken woensdagochtend rond tien uur van luchthaven Eindhoven naar Marokko. Daar landt het team op luchthaven Cherif el Ibrissi, vlak bij de door een aardbeving getroffen havenstad al-Hoceima. Dat heeft een woordvoerder van het reddingsteam bekendgemaakt.

Marokko heeft dinsdagavond om assistentie bij het zoeken naar slachtoffers gevraagd. Behalve Nederland zullen ook andere landen van de Europese Unie op het verzoek van Marokko ingaan. De reddingshonden, reddingsmaterieel en -werkers zijn van het Urban Search and Rescueteam. Het USAR is een Nederlandse bijstandseenheid voor hulp bij rampen in binnen- en buitenland en valt onder het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Honden

Het USAR-team bestaat uit veertig mensen en vier honden. De deelnemers zijn gedetacheerd vanuit het Korps Landelijke Politiediensten, de brandweer, Defensie en de medische sector. Het team is onderverdeeld in twee reddingsteams, een stafgroep coördinatie, een logistieke groep, een beveiligings- en een communicatie-officier.

Materieel

In de vliegtuigen gaat ongeveer 15 ton materieel mee. Dat varieert van hydraulische apparatuur om door gewapend beton te komen tot laptops en hondenvoer. Het team kan zich tien dagen lang zelf bedruipen en zorgt voor eigen onderdak in de vorm van tenten en neemt ook een eigen keuken mee.

Hoe lang het team in Marokko blijft, is nog niet duidelijk. Het personeel zal in elk geval niet langer dan zeven dagen achter elkaar werken in verband met de voorgeschreven rust. Het is de eerste keer dat het USAR-team in actie komt sinds het per 1 februari operationeel is geworden.


Eerste Hulp verlener Student HBO-V


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2004, 19:24:38
Het is inderdaad hun eerste inzet. Op www.ghornet.nl heb ik vanmorgen ook al een artikel over USAR.NL gepost. ;)
Ik moet zeggen dat ze snel zijn ingezet, tenminste als je ziet hoe lang het normaal duurt voordat ambtenaren een beslissing kunnen nemen. :)

Christian


EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2004, 19:44:02
Ja inderdaad, ze zijn zeker snel ingezet, ben benieuwd wat ze gaan doen en of er fotomateriaal van komt.  :)
Eerste Hulp verlener Student HBO-V


Smitfire

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2004, 02:07:09
USAR.NL is alweer op de terugweg; de VN heeft besloten geen gebruik te maken van de USAR.NL
Tsja daar sta je dan met je zooitje in een Marokaanse stad die net getroffen is door een aardbeving.
Jammer jongens; de bedoeling was goed !!!


EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2004, 08:39:08
Zo dat is dus echt jammer! Hadden ze goed werk kunnen doen, worden ze terug gestuurd. ???
Eerste Hulp verlener Student HBO-V


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2004, 19:14:55
USAR.NL is alweer op de terugweg; de VN heeft besloten geen gebruik te maken van de USAR.NL
Tsja daar sta je dan met je zooitje in een Marokaanse stad die net getroffen is door een aardbeving.
Jammer jongens; de bedoeling was goed !!!
en zijn de mensen van USAR weer terug in Nederland,zijn ze zeker achteraf toch nodig ???


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2004, 18:18:42
tja, nu weten ze pas wat ze missen ;D


firemanr

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 29 februari 2004, 13:57:04
Zo te horen op t nieuws hebben ze alleen wat hulpgoederen helpen uitdelen...??? :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 29 februari 2004, 14:14:17
Zo te horen op t nieuws hebben ze alleen wat hulpgoederen helpen uitdelen...??? :-\
toch vreemd dat zo,n team alleen maar nog dat soort dingen kunnen doen,foutje in de organisatie???? ???


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #9 Gepost op: 1 maart 2004, 17:06:17
De slachtoffers waren al geborgen, en volgens mij gaan ze alleen daarvoor.

Christian