Zwaailampen/sirene op deze voertuigen.

Auteur Topic: Zwaailampen/sirene op deze voertuigen.  (gelezen 29700 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2004, 13:18:43
Ik zag vorig jaar in een aflevering van 112 Weekend ook een bergingsvoertuig met blauwe zwaailampen en met eeen sirene aan, die reed bij een oefening mee met de brandweer naar een auto te water.
Dat is waarschijnlijk een duikwagen geweest. Ik weet dat ze bij Arnhem een gecombineerde wagen hebben van de berging en WO bij de brandweer voor optimale samenwerking.


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #11 Gepost op: 12 juli 2004, 20:06:16
En wat de kleuren van de balk betreft, er zijn gewoon verschillend gekleurde kappen verkrijgbaar voor één en hetzelfde type lichtbalk.

Klopt inderdaad, zijn er in alle kleuren en maten  :D, echter zie je in Amerika vaak alleen doorzichtige kappen, om de draailampen zitten gekleurde filters heen. Het voordeel hiervan is, is dat de kappen veel minder vervagen wat in nederland nogal een het geval is. Wellicht komt dat in de loop van de tijd ook deze kant op  ???
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #12 Gepost op: 13 juli 2004, 01:19:34
voor de flitsers zijn de transparante kappen zeker al een jaar in nederland, er hoeft in het geheel geen kleur filter achter, de led's geven de kleur al weer, echter de politie in nederland heeft besloten dat zij gekleurde kappen willen i.v.m. de herkenbaarheid als politie auto.

voor de zwaailampen in de dakset is het nodig om een kleurfilter te plaatsen, af toch een gekleurde kap toe te passen.

de witte kappen vervagen echter ook, dit komt door de inwerking van het weer en het schoonmaken van de auto.
Nemo me impune lacessit


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2004, 13:01:33
Inderdaad. In de lichtbalk die ik hier heb liggen zit inderdaad in het midden, achter een roestvrijstalen plaat met gaatkjes, een speaker. Bij navraag, daar waar de balk vandaag komt, blijkt dat er inderdaad de sirene op die speaker zat aangesloten.

Nils, even uit nieuwsgierigheid en interesse, wat voor lichtbalk heb je liggen thuis ???

Groeten Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #14 Gepost op: 13 juli 2004, 20:53:41
nils,

ik zie de foto graag tegemoet, ben ook een beetje van dat soort dingen aan het verzamelen. Ik heb nu al twee grote whelen 900 flitsers en één whelen 400 flitser, en twee zwaailicht van hella (één kl70 en de ander weet ik niet precies). Na de vakantie komt er nog een whelen Advantedge flitsbak bij dus de verzameling begint te groeien  :D

Groeten ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #15 Gepost op: 14 juli 2004, 18:31:16
gave lichtbalk, zo eentje had ik laatst bijna gekocht maar één van de lampen werkte niet meer en na wat rond gevraagd te hebben bleek dat ik die uit amerika moest laten komen   :-\ dus maar niet gedaan.  Die blauwe lampen rondom, zijn dat halogeen lampen ???

Ik hoorde daarnet dat ik morgen of overmorgen die Whelen Advantedge krijg, ik zal er even wat foto´s/filmpjes van maken als hij het direct doet (kijken of ie op me transformator past maar dat laat ik nog wel weten.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


amb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • wat moet dat moet
Reactie #16 Gepost op: 24 augustus 2004, 16:33:00
Voor dit soort lampen ed
zou je de Vries ambulance uit Assen kunnen bellen
Ze hebben vele soorten en maten
Wij halen  ze hier ook voor een soortgelijke balk maar dan met oranje kap


jerommeke-88-aalsmeer

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 30 oktober 2004, 19:25:25
aldus de site www.112spoed.nl

Wanneer rijdt een berger in Nederland met blauw zwaailicht en / of geluidssignalen?

Dit kan bijvoorbeeld zijn, als er direct levensgevaar dreigt indien er niet snel een bergingsvoertuig ter plaatse komt. Als iemand bijvoorbeeld bekneld zit in een voertuig, wat op kantelen staat. Of als er een zwaar voertuig of een ander zwaar voorwerp opgebeurt / verplaatst moet worden om een slachtoffer te kunnen bereiken / bevrijden. De brandweer heeft hier niet altijd het juiste (zware) materiaal voor. De agenten ter plaatse kunnen in zo'n geval dan de beslissing nemen, dat het bergingsvoertuig met blauw zwaailicht en geluidssignalen ter plaatse mag komen. Als het CMG het hier mee eens is, dan krijgt het bergingsvoertuig toestemming. In bijna alle gevallen wordt de beslissing van de agenten overgenomen door het CMG.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 31 oktober 2004, 22:59:50
aldus de site www.112spoed.nl

Wanneer rijdt een berger in Nederland met blauw zwaailicht en / of geluidssignalen?

Dit kan bijvoorbeeld zijn, als er direct levensgevaar dreigt indien er niet snel een bergingsvoertuig ter plaatse komt. Als iemand bijvoorbeeld bekneld zit in een voertuig, wat op kantelen staat. Of als er een zwaar voertuig of een ander zwaar voorwerp opgebeurt / verplaatst moet worden om een slachtoffer te kunnen bereiken / bevrijden. De brandweer heeft hier niet altijd het juiste (zware) materiaal voor. De agenten ter plaatse kunnen in zo'n geval dan de beslissing nemen, dat het bergingsvoertuig met blauw zwaailicht en geluidssignalen ter plaatse mag komen. Als het CMG het hier mee eens is, dan krijgt het bergingsvoertuig toestemming. In bijna alle gevallen wordt de beslissing van de agenten overgenomen door het CMG.

En heeft die bergingschauffeur die met spoed gaat rijden dan ook een fijne cursus rijden met OGS gehad??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #19 Gepost op: 1 november 2004, 11:13:56
voor Joffry Ambu-Vpk en anderen geintresseerden, daar heb je helemaal ''GEEN'' opleiding voor nodig, lees de eerdere topic's maar op dit forum.
Nemo me impune lacessit