Zwaailampen/sirene op deze voertuigen.

Auteur Topic: Zwaailampen/sirene op deze voertuigen.  (gelezen 29728 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 1 november 2004, 17:09:40
aldus de site www.112spoed.nl

Wanneer rijdt een berger in Nederland met blauw zwaailicht en / of geluidssignalen?

Dit kan bijvoorbeeld zijn, als er direct levensgevaar dreigt indien er niet snel een bergingsvoertuig ter plaatse komt. Als iemand bijvoorbeeld bekneld zit in een voertuig, wat op kantelen staat. Of als er een zwaar voertuig of een ander zwaar voorwerp opgebeurt / verplaatst moet worden om een slachtoffer te kunnen bereiken / bevrijden. De brandweer heeft hier niet altijd het juiste (zware) materiaal voor. De agenten ter plaatse kunnen in zo'n geval dan de beslissing nemen, dat het bergingsvoertuig met blauw zwaailicht en geluidssignalen ter plaatse mag komen. Als het CMG het hier mee eens is, dan krijgt het bergingsvoertuig toestemming. In bijna alle gevallen wordt de beslissing van de agenten overgenomen door het CMG.

zijn de politiemensen van tegenwoordig ookal medisch onderlegt ??? ???
Er is geen enkel bergingsbedrijf die met OGS mag rijden.Deze discussie is al eens gevoert,en het blijkt dat bergingsbedrijven dit illegaal doen.

En zwaailampmaker,wat is het dan voor opleiding waar onze chauffeurs naar toe moeten,en waar ik binnenkort ook naar toe MOET om met OGS te rijden.
Het spijt me maar ik ben het afgelopen weekend eens in deze materie gedoken,en daar staat iets heeel anders in dan wat jij hier zegt


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #21 Gepost op: 2 november 2004, 02:28:51
Peter ook deze discussie is hier al meerdere keren gevoerd, in de brancherichtlijn voor de brandweer staat dat iedere chauffeur moet beschikken over het diploma van de opleiding brandweerschauffeur binnen 5 jaar na inwerking treden van deze branche richtlijn. de richtlijn is per 1 juli 2002 van kracht gegaan.(dus 1 juil 2007)

hou mij ten goede, ik beweer niet dat deze opleiding niet goed zou zijn, ik denk dat iedere vorm van scholing ten goede komt aan in dit geval de brandweerman/vrouw, en bijdraagd aan een stuk veiligheid wanneer mensen geoeffend worden en leren omgaan met situaties waar ze in het dagelijks leven niet snel mee te maken zullen krijgen, maar waar ik hier op reageer is dat je geen opleiding nodig hebt volgens de regelgeving, richtlijnen en wet om met OGS te mogen rijden.

overigens is ook de brancherichtlijn niet verplicht,(blz.34 hoofdstuk 1, inleiding) en zal je toch nog wel een groot aantal korpsen tegen komen die nog helemaal niets hebben gedaan (in het kader van de altijd op handen zijnde veranderingen en de bezuinigingen), m.a.w. je moet dus niets en er staat niets anders dan bovenstaand.

het heeft geen zin denk ik om alles wat in andere topic's hier besproken is weer te herhalen.

overigens rijden de slepers met OGS niet altijd illegaal, maar ook daar zijn hier al meer voorbeelden genoemd.

en wat een rechter na een incident in zijn afwegingen zal meenemen, zo langzamerhand is dat een aardige russische roulette geworden in nederland, waar de overheid zelf het hardst aan meewerkt.
Nemo me impune lacessit


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #22 Gepost op: 5 november 2004, 22:39:26
zijn de politiemensen van tegenwoordig ookal medisch onderlegt ??? ???
Er is geen enkel bergingsbedrijf die met OGS mag rijden.Deze discussie is al eens gevoert,en het blijkt dat bergingsbedrijven dit illegaal doen.

En zwaailampmaker,wat is het dan voor opleiding waar onze chauffeurs naar toe moeten,en waar ik binnenkort ook naar toe MOET om met OGS te rijden.
Het spijt me maar ik ben het afgelopen weekend eens in deze materie gedoken,en daar staat iets heeel anders in dan wat jij hier zegt

de politie overlegt met ambulance personeel en de politiecentrale neemt de beslissing of er met signalering mag rijden maar er zijn wel degelijk bedrijven die met signalering mogen rijden, een berginsbedrijf uit arnhem onder andere en een ZOAB reiniger uit Amsterdam (die zet zijn tweetoon aan en komt rechts over de vluchtstrook) ik heb namelijk met iemand van het klpd gesproken en die zei dat er maar twee bedrijven waren die dit mochten en dat waren dus deze twee :o
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


rfo00457

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 6 november 2004, 18:17:05
En heeft die bergingschauffeur die met spoed gaat rijden dan ook een fijne cursus rijden met OGS gehad??
Ja hoor, ik heb bij het bedrijf in Arnhem gewerkt en ben in het bezit van een certificaat Optische- en Geluidssignalen uitgegeven door de Politie Regio Gelderland-Midden


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #24 Gepost op: 7 november 2004, 21:18:52
en toen waren de rest van de heren stil, die mij vertelde dat het niet bestond
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #25 Gepost op: 7 november 2004, 21:23:10
;D
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 10 november 2004, 19:10:52
en toen waren de rest van de heren stil, die mij vertelde dat het niet bestond
de rest van de heren kregen de kans niet om antwoord te geven.De reden is een ieder bekend


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #27 Gepost op: 10 november 2004, 20:50:44
de reden is in dit geval een beetje een......., ook ik heb regelmatig volgehouden dat ze er op zitten, ik kom ze regelmatig tegen (niet op de weg, maar op het moment dat ze er opgeschroefd worden), zou wel met bewijzen kunnen komen, maar dat is van mijn kant uit gezien niet netjes, dus doe ik dat niet.
ik ben blij dat er nu enkele mensen zijn die dit kunnen bevestigen, zijn we hier ook tenminste uit.

overigens reden in den haag vandaag ook de meest wildste voertuigen met OGS.(ik heb een tik, dat is het eerste waar ik op let, en dan kijk ik nog naar het merk ook)
Nemo me impune lacessit


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 10 november 2004, 20:58:54
de reden is in dit geval een beetje een......., ook ik heb regelmatig volgehouden dat ze er op zitten, ik kom ze regelmatig tegen (niet op de weg, maar op het moment dat ze er opgeschroefd worden), zou wel met bewijzen kunnen komen, maar dat is van mijn kant uit gezien niet netjes, dus doe ik dat niet.
ik ben blij dat er nu enkele mensen zijn die dit kunnen bevestigen, zijn we hier ook tenminste uit.

overigens reden in den haag vandaag ook de meest wildste voertuigen met OGS.(ik heb een tik, dat is het eerste waar ik op let, en dan kijk ik nog naar het merk ook)

tuurlijk zitten ze erop,alleen ze mogen niet gebruikt worden door die bergers uitgezondert die in Arnhem.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #29 Gepost op: 10 november 2004, 21:54:16


tuurlijk zitten ze erop,alleen ze mogen niet gebruikt worden door die bergers uitgezondert die in Arnhem.
 
Is dat niet toevallig omdat die een samenwerkings verband hebben met de brandweer duikploeg daar. Of zit ik er nu naast ?