Opleiding tot ambulancechauffeur

Auteur Topic: Opleiding tot ambulancechauffeur  (gelezen 222631 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #230 Gepost op: 24 juni 2015, 14:41:51
Citaat van: Rhonus link=msg=1357547 date=1435009591
Misschien handig als je je vraag enigszins specificeert... "al enige info" hebben we gelukkig wel na ruim 3 maanden, wat wil je graag weten?
Ervaringen over de opleiding zocht ik eigenlijk na.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Kaatje77

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #231 Gepost op: 2 augustus 2015, 14:52:17
Hallo forumleden.

Via google op dit forum terecht gekomen en mij maar aangemeld na het lezen van meerder onderwerpen.

Waarom geïnteresseerd in deze opleiding? Hier mijn beknopte verhaal:


Ik heb in mijn 15 dienstjaren vooral op kantoor gewerkt, maar heb ook 5 jaar op de vrachtwagen gereden en reed in mijn personenauto gemiddeld 2 ton per jaar voor mijn werk door NL en Dld.
Heb 10 jaar voor een oudoom gezorgd en had vanaf mijn 1991 tot 2013 mijn EHBO & AED diploma via het Rode kruis.
In 2012 heb ik BHV met AED gehaald en die is t/m 2016 geldig.

In maart kreeg ik te horen dat de afdeling waar ik werkte gesloten ging worden en vanaf dag 1 direct aan het solliciteren geslagen.
Helaas tot nu toe zonder succes....maar daardoor verder gekeken wat ik nou echt wil.
Uit meerdere beroepskeuzetesten kwam de functie ambulance chauffeur naar voren.

En toen viel het kwartje meteen. Vroeger keek ik altijd de amerikaanse 911 series met William Shatner, zat altijd tot laat in de nacht te kijken. Vond de serie echt supergaaf.
Ja, dit wil ik en hier wil ik voor gaan!

Twee weken geleden heb ik gebeld met een locatie in mijn buurt en kreeg te horen dat het erg moeilijk is om binnen te komen, maar desondanks toch een sollicitatie verstuurd.

Mocht ik aan het einde van aanstaande week nog geen reactie hebben gehad ga ik er een belletje aan wagen.


Loch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #232 Gepost op: 2 augustus 2015, 15:55:23
Ik hoop niet dat je met die 911 rescue gedachten deze baan als toekomstige baan ambieert. Dan kan de baan in werkelijkheid nog vies tegenvallen.


guest15549

  • Gast
Reactie #233 Gepost op: 4 augustus 2015, 02:29:27
Ik ben me al enige tijd aan het orienteren op het werk bij de ambulance, het werk als chauffeur spreekt mij enorm aan. Nu heb ik het probleem dat een C(1) rijbewijs al verplicht is voordat je überhaupt wordt overwogen in het sollicitatietraject. Nu ben ik eerstejaars student dus een c1 rijbewijs erbij schud ik ook niet zomaar uit m'n zak...

Als ik m'n c1 haal, daarnaast evenementen draai bij het Rode Kruis, maak ik een redelijke kans om in de toekomst ooit te worden aangenomen als ambulancechauffeur, ondanks dat ik verder geen achtergrond heb in de medische wereld, defensie of bij de brandweer?


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
Reactie #234 Gepost op: 4 augustus 2015, 10:07:04
Citaat van: RS496 link=msg=1365299 date=1438648167
Ik ben me al enige tijd aan het orienteren op het werk bij de ambulance, het werk als chauffeur spreekt mij enorm aan. Nu heb ik het probleem dat een C(1) rijbewijs al verplicht is voordat je überhaupt wordt overwogen in het sollicitatietraject. Nu ben ik eerstejaars student dus een c1 rijbewijs erbij schud ik ook niet zomaar uit m'n zak...

Als ik m'n c1 haal, daarnaast evenementen draai bij het Rode Kruis, maak ik een redelijke kans om in de toekomst ooit te worden aangenomen als ambulancechauffeur, ondanks dat ik verder geen achtergrond heb in de medische wereld, defensie of bij de brandweer?
Waar studeer je voor? Als je echt ambuchauffeur Wilt worden is brandweer wel een goede vooropleiding. Er zijn genoeg regio's waar ze chauffeurs uitwisselen.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #235 Gepost op: 4 augustus 2015, 11:04:40
Citaat van: cavia link=msg=1365335 date=1438675624
Waar studeer je voor? Als je echt ambuchauffeur Wilt worden is brandweer wel een goede vooropleiding. Er zijn genoeg regio's waar ze chauffeurs uitwisselen.
Ik wist niet dat "de brandweer" een opleiding is? En ik weet niet wat je precies bedoeld met "regio's waar ze chauffeurs uitwisselen", maar ik ken ze niet en kan er ook niet echt een beeld bij vormen. Waar komt deze wijsheid vandaan?

Beste RS496,
Bij mij in de lesgroep van de opleiding zitten van de 16 cursisten, slechts 2 bij de brandweer, en hebben er enkele een achtergrond bij defensie. De rest van de groep, het merendeel dus, heeft zeer uiteenlopende achtergronden. Van veiligheidskundigen tot wagenparkbeheerders. Ergo, je achtergrond is niet direct bepalend voor je kansen. Zoals je zelf terecht opmerkt is het juiste rijbewijs dat zeker wel.
Dus ja, als je het juiste rijbewijs haalt, maak je kans om ooit aangenomen te worden als ambulancechauffeur. Die kans is ook redelijk, in de zin dat jouw kans dan gelijk is aan alle anderen die solliciteren. En daarbij moet je wel realistisch zijn dat er erg veel aanbod is, en slechts relatief weinig vraag. Dus ook als je goed gekwalificeerd bent, kan het gewoon voorkomen dat er geen plekje voor je komt. Als dit inderdaad iets is wat je graag wilt, ga er voor! Maar blijf tot die tijd ook om je heen kijken naar alternatieven..
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


prio

  • verzorgende IG thz/pg
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #236 Gepost op: 19 augustus 2015, 21:12:29
De weg om ambulancechauffeur te worden is voor mij een droom die heel verweg lijkt.
Op dit moment werk ik in de thuiszorg en daarmee verdien je nou niet bepaald een loon waarmee je even een vrachtwagenrijbewijs kunt halen.

Al scheelt het wel dat je met c1 tegenwoordig ook voldoende hebt.
Hoe kwamen de huidige chauffeurs aan hun papiertje eigenlijk ??.

Groet,

Philip.


Loch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #237 Gepost op: 19 augustus 2015, 22:15:02
Dag Philip,

Ik werk ook in de thuiszorg. Ik heb ook C1 zelf bekostigd om de stap hopelijk een keer te maken. Er is mij hier ook meerder malen het advies gegeven om door de zure appel heen te bijten en het rijbewijs te halen als je je droom ooit wil verwezenlijke.


prio

  • verzorgende IG thz/pg
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #238 Gepost op: 2 september 2015, 22:11:37
Hallo loch,

Goed om te horen dat er dus meerdere zijn!.
Ik zal inderdaad door de zure appel heen moeten bijten.

Ik ben benieuwd waar wij over een aantal jaar staan !.


kevinn

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #239 Gepost op: 30 september 2015, 16:19:37
hey allemaal
Ik ben benieuwt ik woon zelf in renkum(gelderland), en ik zou graag willen werken als ambulancechauffeur maar heb alleen mijn rijbewijs B.
is dat een probleem als je chauffeur wilt worden op de ambu heb wel veel ervaring in ehbo ben van af mijn 15 al bij het rodekruis als hulpverlener, ben nu 22 dus dat is al even.
en daarnaast wat kan ik het beste doen om binnen tekomen bij de veiligheids regio?

groetjes kevin