Opleiding tot ambulancechauffeur

Auteur Topic: Opleiding tot ambulancechauffeur  (gelezen 220563 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #30 Gepost op: 18 november 2009, 23:58:51
knevelen wordt niet aangeleerd bij de SOSA opleiding. Het zal in de praktijk ook zelden voorkomen en dan kun je met een goed drukverband prima uit de voeten. Coniomotie wordt wel geleerd en is ook protocolair vastgelegd. De setjes liggen gewoon in de ambulance's.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #31 Gepost op: 19 november 2009, 19:06:07
@ Ijsselvechter: het aanleggen van een knevel is bij ons op de SOSA wel ter sprake geweest (reden, handeling ed).
Geloof niet alles wat je denkt.


Wous79

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #32 Gepost op: 19 november 2009, 21:22:01
knevelen wordt niet aangeleerd bij de SOSA opleiding. Het zal in de praktijk ook zelden voorkomen en dan kun je met een goed drukverband prima uit de voeten. Coniomotie wordt wel geleerd en is ook protocolair vastgelegd. De setjes liggen gewoon in de ambulance's.

Oke, mijn fout  :-X

Ik begreep dat op de ambu eerder trachiotomie word toegepast...


emergency71

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 20 november 2009, 19:44:55
Ik ben een vrouw van 38 jaar en ik wil me ook graag om laten scholen tot ambulancechauffeur. Mijn huidige werkgever wil me hiermee helpen (ook financieel). Nu wil ik natuurlijk zoveel mogelijk nuttige cursussen/opleidingen doen want dat maakt het solliciteren makkelijker en op die manier hoop ik snel aan een baan te komen, zodat ik de SOSA kan volgen. Het is erg jammer dat het niet particulier kan, want dat had ik de kosten bij mijn huidige werkgever neer kunnen leggen.

Dit heb ik nu op papier staan:
-Rijbewijs C (met vakbekwaamheid 1+2 = verkeer/techniek en administratie)
-EHBO+AED

Nu las ik een advertentie van Connexxion (standplaats Doetinchem) waar ze vroegen naar iemand met rijbewijs B en C (vereist) en E is een pre.
Nu lijkt het me verstandig om ook rijbewijs E te behalen, maar moet ik nu gaan voor BE of CE?

Kan ik verder ook nog iets doen als ik eenmaal EHBO+reanimatie heb gehaald? Bijv. eerste hulp aan kinderen en baby's of andere uitbreidingsmodules?

Ik las verder ook iets over een opstapcursus? Kan iemand me aan dit adres helpen?

Ik weet niet of het verstandig is, maar zou ik me ook op kunnen geven bij SIGMA om ervaring op te doen?

Ik wil er helemaal voor gaan, dus natuurlijk zijn alle tips welkom!


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #34 Gepost op: 20 november 2009, 20:20:24
je zal moeten solliciteren bij een ambulance dienst en als je bent aangenomen ga je de sosa volgen.

wat ik niet zo aan je verhaal begrijp is dat je huidige werkgever je daar bij wil helpen ::)
en .... je moet tevens ook competent zijn voor het vak.
Dit blijkt alleen maar als je bent aangenomen bij een dienst en werkt onder een werkbegeleider
(of na een dagje mee rijden , daar kan een dienst ook al aardig wat over zeggen ;))


emergency71

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 20 november 2009, 21:10:31
Mijn werkgever wil me helpen met het 'financiele plaatje', dus eventuele cursussen/opleidingen worden door dit bedrijf betaald.

Ik weet dat ik moet solliciteren om de opleiding SOSA te volgen, maar dat wil ik dan met een goed gevulde rugzak zodat ik misschien sneller aangenomen word bij een ambulancedienst.

Heeft iemand misschien tips of antwoorden op mijn vorige reactie?


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #36 Gepost op: 23 november 2009, 21:27:32
@ Ijsselvechter: het aanleggen van een knevel is bij ons op de SOSA wel ter sprake geweest (reden, handeling ed).
Is het ter sprake geweest of wordt het aangeleerd? Daar zit wel verschil in. Toen ik de opleiding deed, 1995, werd er ook over gesproken maar daar bleef het bij.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #37 Gepost op: 24 november 2009, 10:31:20
Het ging tot en met een keer voordoen. Zelf hebben we het (nog) niet hoeven te doen, vanwege de eenvoud van de handeling.
Geloof niet alles wat je denkt.


Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #38 Gepost op: 24 november 2009, 14:52:09
Ik heb één keer meegemaakt dat een ambulanceverpleegkundige gekneveld heeft.
Dit was bij een jongen met een slagaderlijke bloeding aan de voet. Als EHBO'ers hadden we (zoals aangeleerd) druk uitgeoefend op de wond, met als gevolg dat de spuiter veranderde in een zich langzaam vormende plas onder de voet.
Toen het ambulanceteam ter plekke was werd met behulp van een strak aangetrokken ideaalzwachtel om het bovenbeen de bloeding gestopt. Dit was wel enorm effectief, het bloeden was bijna over!


pankukeshi

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 25 november 2009, 20:06:45
Hallo, ik heb een vraag over de functie van ambulancechauffeur. Ik ben uitgenodigd voor een rijproef en een selectiegesprek. Kan iemand mij tips geven of een beetje informatie over wat de rijproef en het gesprek inhouden? Ik wil weten of er een parcours is, moet ik weten waar een specifieke straat is of moet ik gewoon door de stad rijden?.. enz. Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen voor het gesprek / rijden!   :-\