Werken als HAP chauffeur tijdens HBO-V studie

Auteur Topic: Werken als HAP chauffeur tijdens HBO-V studie  (gelezen 58230 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #40 Gepost op: 9 april 2010, 15:38:57
Ik zit er inderdaad ook aan te denken part-time als hap-chauffeur aan het werk te gaan naast mijn hbo-v. Het duurt echter nog 5 maanden tot ik daadwerkelijk ga beginnen dus is het niet eerst verstandig om als taxi-chauffeur aan de slag te gaan? of willen ze ook wel eens mensen aannemen die nog geen opleiding in de geneeskunde/verpleegkunde volgen. Gelukkig heb ik geen last van de zogenaamde zondagochtend griep  :)

Stratenkennis van de regio is vooral belangrijk en natuurlijk is taxi rijden een goede manier om die op te doen. Het mogelijke probleem van eerst als taxi-chauffeur te gaan werken, is dat de CCV opleiding best duur is. Als je dan binnen twee jaar vertrekt is het doorgaans zo dat je die opleiding moet terugbetalen. Het is de vraag of een volgende werkgever die kosten wil overnemen. Als je al stratenkennis hebt en al enige tijd je rijbewijs, dan zou ik adviseren om direct bij een HAP te solliciteren.

Ik weet dat de vervoerder waar ik werk. Een voorkeur heeft voor mensen met het taxidiploma. Rijervaring van ong. 4jr ( leeftijd inprincipe vanaf 24jr ) is verplicht. Bij voorkeur zal een student verpleegkunde NIET als eerste gekozen worden. Waarom ?
Dit heeft in het verleden al regelmatig tot vervelende situaties geleid.

Helaas mag ik daar niet verder op in gaan.

Maar, als part-time chauffeur op een taxi, kun je vaak meer verdienen dan als hap-chauffeur !

Dit verhaal over slechte ervaringen en dat ze geen studenten willen aannemen herken ik totaal niet, en met het afschaffen van de ORT in de taxi-cao terwijl sommige HAP vervoerders die gewoon handhaven en je ook nog toeslag krijgt voor alle aanvullende opleidingen maken dat je zeker meer verdient dan op de taxi, misschien met een uitzondering voor zelfstandige ondernemers.


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #41 Gepost op: 9 april 2010, 18:09:34
Als taxichauffeur, niet werkend in de nachturen! Verdiende ik meer dan nu. Goede klantenkring en mooie fooiencomponent. en nee geen eigen rijder ofzo.

Ook al zijn sommige hier van mening dat ze dezelfde (oud) werkgever hebben/hadden als ik. en daarmee mijn verhaal niet (h)erkennen. Kan ik alleen melden dat men hier vrij in is. Ik ga me hier niet verder in mengen, daar is de materie iets te gevoelig voor...

Maar voor een ieder die solliciteren wil, solliciteren staat altijd vrij.  ;)


NHeuvel

  • Gespecialiseerd verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Doel: doen wat ik leuk vindt
Reactie #42 Gepost op: 18 oktober 2012, 10:54:42
Hallo forumleden,

Tijd om bovenstaande vraag eens opnieuw te stellen dacht ik zo, er zal wellicht een hoop veranderd zijn in de tussenliggende 4 jaar!
Ik ben sinds dit jaar ook student HBO-V en het lijkt mij erg leuk om als chauffeur voor een HAP aan de slag te gaan. Wat ik graag zou willen weten zijn de volgende punten:
- Wat zijn de huidige eisen aan de chauffeur van de HAP?
- Hoe is de link naar acute zorg als chauffeur van de HAP?
- Is het eigenlijk nog wel te combineren met een studie?
- Hoe liggen de kansen om aan het werk te komen momenteel binnen deze sector?
Nu een beetje achtergrond informatie van mij dan: ik ben 22 jaar, ex-student medische hulpverlening (2 jaar) en nu student aan de HBO- Verpleegkunde top route te Nijmegen. Ik ben nu 3 jaar in het bezit van een rijbewijs en auto en bezig met het behalen van een papiertje voor de motor. Graag wil ik mijn kennis uit de oude opleiding (BMH) op pijl houden en een beetje betrokken blijven in de acute zorg. Het lijkt mij een enorm leuke uitdaging om samen met de huisarts situaties ter plekke op te lossen en (hulpbehoevende) mensen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Mijn ervaring tot nu toe binnen de acute zorg bestaat voornamelijk uit stages bij de ambulancedienst, SEH en anesthesie. Daarnaast heb ik deze zomer in de thuiszorg als verzorgende gewerkt.
Ik hoop zo een goed beeld geschetst te hebben van mijzelf en wat ik graag zou willen, en ben erg benieuwd naar de reacties!

Vriendelijke groet,
NHeuvel
Het gaat niet om de eind bestemming, maar je weg er naar toe...


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #43 Gepost op: 22 oktober 2012, 17:11:09
Hallo forumleden,

Tijd om bovenstaande vraag eens opnieuw te stellen dacht ik zo, er zal wellicht een hoop veranderd zijn in de tussenliggende 4 jaar!
Ik ben sinds dit jaar ook student HBO-V en het lijkt mij erg leuk om als chauffeur voor een HAP aan de slag te gaan. Wat ik graag zou willen weten zijn de volgende punten:
- Wat zijn de huidige eisen aan de chauffeur van de HAP?
- Hoe is de link naar acute zorg als chauffeur van de HAP?
- Is het eigenlijk nog wel te combineren met een studie?
- Hoe liggen de kansen om aan het werk te komen momenteel binnen deze sector?
Nu een beetje achtergrond informatie van mij dan: ik ben 22 jaar, ex-student medische hulpverlening (2 jaar) en nu student aan de HBO- Verpleegkunde top route te Nijmegen. Ik ben nu 3 jaar in het bezit van een rijbewijs en auto en bezig met het behalen van een papiertje voor de motor. Graag wil ik mijn kennis uit de oude opleiding (BMH) op pijl houden en een beetje betrokken blijven in de acute zorg. Het lijkt mij een enorm leuke uitdaging om samen met de huisarts situaties ter plekke op te lossen en (hulpbehoevende) mensen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Mijn ervaring tot nu toe binnen de acute zorg bestaat voornamelijk uit stages bij de ambulancedienst, SEH en anesthesie. Daarnaast heb ik deze zomer in de thuiszorg als verzorgende gewerkt.
Ik hoop zo een goed beeld geschetst te hebben van mijzelf en wat ik graag zou willen, en ben erg benieuwd naar de reacties!

Vriendelijke groet,
NHeuvel

Je hebt volgens mij een goede basis om te solliciteren. Ik weet niet waar je woont, maar ga eens rondkijken in jouw regio. Als je bij een HAP met eigen chauffeurs komt is het begin wat makkelijker. Bij een bedrijf is het tegenwoordig lastiger. Nog steeds valt het HAP vervoer technisch onder 'betaald personenvervoer' omdat een bedrijf betaald wordt om de arts te vervoeren. Met andere woorden: je moet, naast alle interne opleidingen, een (taxi)chauffeurspas halen voordat je mag rijden. En dat is een stuk lastiger dan vroeger met alle nieuwe examens. Kijk daarvoor op kiwa.nl. Hoe en wat weet ik niet precies, want ik had mijn pas al voordat die ellende begon (ellende voor het hap vervoer, zeker een noodzaak voor het reguliere taxivervoer). Kijk goed bij een bedrijf of ze al deze kosten wel vergoeden. En zelfs als het antwoord daarop 'ja' is, hoelang je er moet werken voordat het echt een gift wordt. En wat ze doen als je het examen niet in 1x haalt.

Op je vragen: Meestal is de eis dat je een aantal jaar je rijbewijs hebt en een affiniteit met de (acute) zorg. Hoeveel echt acute zorg je ziet is denk ik afhankelijk van waar je gaat werken. In sommige regio's blijft het acute bij af en toe een benauwde persoon en een hypo, maar in sommige regio's wordt er nauw samengewerkt met de MKA en geassisteerd bij reanimaties of zelfs ongevallen. Als het goed is wordt daar dan wel extra op getraind en het zijn niet veel regio's waar dit gebeurd. Je kan het combineren met je studie, maar tijdens stages is het lastiger. Vaak zien ze je graag minstens vier tot zes maal per maand werken.

Je schrijft dat je graag met de huisarts ter plekke de situaties wilt oplossen. Hou er rekening mee dat niet elke arts er van gediend is dat je meedenkt, ongeacht je kennis en ervaring. Je moet kunnen samenwerken met allerlei soorten mensen. Je staat in principe 'in dienst van'. Hoewel er vaak gelijkwaardig gewerkt wordt, in de basis ben je de volger en doe je wat de arts vraagt, zelfs al ben je het er niet mee eens (extremen daargelaten). Dit zijn punten om op in te gaan tijdens een sollicitatie. Als je kan duidelijk maken waarom en hoe je dat kunt, dan kom je een heel eind. Want altijd je mond houden en over je heen laten lopen is ook niet de bedoeling!

Verder is het wel echt leuk werk, waar je veel van opsteekt tijdens je studie. En ook daarna nog, want ik haal er zoveel plezier uit, dat ik het nog steeds doe naast mijn 'reguliere' baan!


NHeuvel

  • Gespecialiseerd verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Doel: doen wat ik leuk vindt
Reactie #44 Gepost op: 23 oktober 2012, 19:38:36
Beste Steven78,

Hartelijk dank voor de reactie! Ik had al goede hoop maar zeker fijn als het ook een beetje bevestigd wordt  O0.
Erg bedankt ook voor de goede tips, zeker iets wat ik mee kan nemen mocht er een vacature vrijkomen in Gelderland.
Ik heb mijn brief en CV geupdate en deze gaan morgen op de mail en dan wordt het afwachten...
In welke regio bent u werkzaam en werkt u voor een grote organisatie? Wat ik zo al gelezen heb zijn daar nog veel verschillen in.

Vriendelijke groet,
NHeuvel
Het gaat niet om de eind bestemming, maar je weg er naar toe...


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #45 Gepost op: 23 oktober 2012, 21:08:03
Ik werk via Meditaxi (Schiphol) op de huisartsenposten in Amsterdam. Meditaxi levert de dienst op veel happen overal in Nederland, waardoor ik van collega's heb kunnen horen hoe verschillend de werkwijze per regio en per post kan zijn. Hoe het bij ons zit met het al dan niet vergoeden van de taxipas weet ik trouwens niet precies, maar ik geloof dat het op dat punt ook bij ons rommelt... Succes met de sollicitatie(s) en laat tzt eens weten wat er uit is gekomen!


NHeuvel

  • Gespecialiseerd verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Doel: doen wat ik leuk vindt
Reactie #46 Gepost op: 23 oktober 2012, 21:28:34
Ik werk via Meditaxi (Schiphol) op de huisartsenposten in Amsterdam. Meditaxi levert de dienst op veel happen overal in Nederland, waardoor ik van collega's heb kunnen horen hoe verschillend de werkwijze per regio en per post kan zijn. Hoe het bij ons zit met het al dan niet vergoeden van de taxipas weet ik trouwens niet precies, maar ik geloof dat het op dat punt ook bij ons rommelt... Succes met de sollicitatie(s) en laat tzt eens weten wat er uit is gekomen!
Deze sollicitatie gaat ook naar meditaxi, dat is best toevallig! Ik heb telefonisch contact gehad en ze hadden het over mogelijkheden om intern een taxipas te halen, echter kosten zijn niet ter sprake gekomen. Ik zal het zeker laten horen en wie weet zijn we straks wel collega's  8) jou ervaringen maken mij extra enthousiast om een leuke/leerzame baan te scoren in ieder geval!
Het gaat niet om de eind bestemming, maar je weg er naar toe...


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #47 Gepost op: 24 oktober 2012, 11:20:02
Soms dan betaald je toekomstige werkgever jouw taxipas. Meestal ben je dan wel verplicht een tijdje te blijven, doe je dat niet heb je kans dat je de gemaakte kosten terug moet betalen.


NHeuvel

  • Gespecialiseerd verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Doel: doen wat ik leuk vindt
Reactie #48 Gepost op: 24 oktober 2012, 17:26:35
Hallo DF,
Ik zal het zeker mee nemen wanneer ik op gesprek uitgenodigd wordt.
De taxipas en rijvaardigheden is echt nieuw voor mij en met de overig gestelde eisen ben ik redelijk bekend inmiddels.
De ollicitatie is in iedergeval de deur uit, nu maar wachten op bericht  :)
Het gaat niet om de eind bestemming, maar je weg er naar toe...


Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #49 Gepost op: 25 oktober 2012, 03:03:39
Alle kosten die nodig zijn om een taxipas/chauffeursdiploma te behalen en/of te bemachtigen zijn voor de werkgever. Zoals opleidingskosten, VOG aanvraag, examen kosten, medische keurings kosten. Deze kosten kan een werkgever terugvorderen. Hoe en hoeveel staat precies in het taxi CAO. Het is dan ook aan te raden deze goed door te lezen  ;).
Veel succes met je sollicitatie en misschien kunnen we je binnenkort verwelkomen als collega Huisartsenchauffeur.