Brandweer oefent in het buitenland

Auteur Topic: Brandweer oefent in het buitenland  (gelezen 10073 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 7 maart 2010, 10:06:15
Wordt het bestaan van Falck Risc nou zo vaak vergeten in Nederland? Ik ben daar brandwacht en 1e klas opgeleid; veel reëler kun je het niet krijgen... Woningbrand, flatbrand, kelderbrand, elektriciteitsbrand, industriebrand (uitgebreid!) autobrand, helikopterbrand, waterongevallen, THV inzetten op auto's en bij instorting... En de rest wat ik vergeten ben. Vrijwel alles is houtgestookt, een aantal industrielocaties gasgestookt (maar dan wel 'echt'; heb de hemel daar meer dan eens volledig zwart zien worden...). Wel typerend dat Nederland uitwijkt naar Duitsland, terwijl ik op Risc pas een groep Duitsers tegenkom. In Duitsland word je niet als brandweerman gezien als je niet op Risc geweest bent... ;D
Ik zou zeggen, ga een weekje naar Zweden,en trek dan nog eens je conclussie. Ik ben benieuwt of je dan nog zo lovend bent. ::)
Overigens mag ik over 3 weken weer een week naar Zweden. 8)


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2010, 12:44:48
Hier in dordrecht is toch ook een realistisch oefencentrum als ik het zo zag toen ik erlangs reed.
ik zag een trein een boot een woning en nog een stukje industrie ik ben denk ik veel vergeten maar dit zag ik in 1 opslag.
En allemaal gasgestookt... Met een rookmachine wordt geprobeerd je het zicht nog een beetje te ontnemen en de temperaturen zijn ook niet wat je zegt indrukwekkend...

En Peter, Zweden is idd weer een ander verhaal. Echter dat is ook een klein stukje duurder, zodat niet ieder korps er heen kan. Bij ons gaan bijv. alleen bevelvoerders richting Zweden. Overigens is de striping bij m'n voeten op m'n pak gesmolten bij Risc, zegt misschien wat over de temperatuur.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 7 maart 2010, 13:44:53

En Peter, Zweden is idd weer een ander verhaal. Echter dat is ook een klein stukje duurder, zodat niet ieder korps er heen kan. Bij ons gaan bijv. alleen bevelvoerders richting Zweden. Overigens is de striping bij m'n voeten op m'n pak gesmolten bij Risc, zegt misschien wat over de temperatuur.
Jammer dat jouw regio de manschappen geen kans geven om naar Zweden te gaan. Je leert daar toch in 1 week tijd meer dan in 3 jaar hier in Nederland, je leert daar zeer zeker je grenzen op te zoeken. Maar ook dat als je schade aan je bluspak oploopt,je erg ver bent gegaan, te ver en dat de oefening zijn doel voorbij schiet ;)


André Wevers

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #13 Gepost op: 8 maart 2010, 16:19:27
Hoi allemaal,
in Beverwijk hebben wij sinds een paar jaar de goedkeuring van de politiek om realistisch te oefenen in slooppanden. Het moet wel voldoen aan een aantal basisvoorwaarden/regels maar dan kunnen wij onze gang gaan. Ik kan jullie zeggen dat dan de werkelijkheid heel goed te benaderen is. Afgelopen jaar hebben wij in Beverwijk op die manier heel goed kunnen oefenen in een sloopflat en een woonhuis met werkplaats. Toch gaan wij elk jaar naar Zweden met een beperkt aantal mensen omdat hier toch wat zaken beter behandeld kunnen worden. Nadeel van Zweden is het fenomeen geld. Dan is het realistisch oefenen in een slooppand met schoon hout en echt brand goedkoper en een goed alternatief.

Groetjes, André
Don't take life too seriously, it's not permanent!


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #14 Gepost op: 8 maart 2010, 16:55:13
Dordrecht doet zijn best
Tilburg doet zijn best
Risc is redelijk goed

Maar de verhalen vanuit Zweden zijn niet te vergelijken.

Maar vergeet ook niet dat er iets meer ruimte is om een dergelijk centrum op te zetten. Uiteindelijk zijn we hier allemaal Nimby (Not In My BackYard). Iedereen wil realistisch oefenen, maar als je 250 dagen per jaar in de zwarte rook zit omdat heel Nederland wil oefenen op het terrein tegenover je huis, wordt je daar niet vrolijk van. Het enige alternatief is dan iets op de Veluwe, maar ik denk niet dat iemand de schaarse natuur wil opofferen voor iets dergelijks (nog los van het gevaar voor de omliggende natuur in de zomer).

Kortom, we kunnen eenzelfde centrum als Engeland of Zweden hier neer zetten, maar daar wordt niemand vrolijk van.

Overigens geloof ik dat (in iedergeval tijdens mijn opleiding) Risc een van de weinige oefencentra was waar ook echt met schuim gewerkt mag worden (eigen water voorziening en zuivering).
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Tim Van de Cavey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Reactie #15 Gepost op: 3 april 2010, 09:53:08
Heeft er iemand een url over het trainingscentrum in Zweden?

Ik zie hier in Antwerpen op de brandweerschool (PIBA) toch ok bijna dagelijks NLse korpsen, heeft dit met de afstand te maken of met het prijskaartje?
Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #16 Gepost op: 10 november 2010, 10:01:29
Einde tijdperk zweden?

Brandoefencentrum op vliegbasis Twente
dinsdag 09 november 2010 | 22:38 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 09 november 2010 | 23:40

ENSCHEDE - Vliegbasis Twente krijgt een groot brandoefencentrum, dat gebruikt kan worden door alle Nederlandse brandweerkorpsen. Die moeten voor grote realistische oefeningen nu nog naar Zweden. De gemeente zoekt een commerciële partij om het centrum te exploiteren. Dat heeft burgemeester Den Oudsten dinsdagavond bekendgemaakt.

Bron: http://www.tctubantia.nl/regio/7595437/Brandoefencentrum-op-vliegbasis-Twente.ece


André Wevers

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #17 Gepost op: 25 februari 2011, 12:13:50
Ik hoor van alles over de locatie in Duitsland(Weeze) maar ook daar wordt de werkelijkheid niet benaderd voor ons als brandweer.  Laatste berichten zijn dat dit centrum straks alleen nog voor ambu en politie gebruikt zal gaan worden. Toch is het benaderen van de werkelijkheid het enige waar je wat van leert(brandwacht t/m OvD). Kortom stoken met hout en bij elke brand de kans lopen dat je tegen een flash-over aanloopt in een gecontroleerde trainingssituatie is van groot belang. Dit is gezien onze ervaring in Beverwijk in gasgstookte oefencentra onmogelijk. Gasgestookt is leuk en goed voor procedures maar niet voor het echie. Inmiddels hebben wij in Beverwijk over de afgelopen anderhalf jaar 3 keer met het hele korps in slooppanden geoefend. Alle oefeningen waren een succes met een hoog rendement. Kosten waren minimaal. Als wij dit hadden beoefend bij een oefencenturm in Nederland(als het al gekund had) dan waren wij een heleboel geld kwijt geweesd. groet, André
Don't take life too seriously, it's not permanent!