Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie

Auteur Topic: Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie  (gelezen 755350 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #10 Gepost op: 17 december 2008, 06:15:49
Zwart balkje? ;D

Ja dat kan. Maar ik heb op de foto een M4 in m'n handen, zit niet in ons pakket  ;D En ik hou niet van matjes, ook niet om op het matje te komen!  ;)

 Door het in de kisten te stoppen kan je iedere broek wel een agressieve uitstraling geven...

Klopt. Het is echter ook een stukje veiligheid. Het idee erachter is dat je minder snel ergens achter blijft hangen. Hekwerk etc.



mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #11 Gepost op: 17 december 2008, 20:07:27
Goh waar heb ik dit eerder gehoord?   Oh ja, bij rijkswaterstaat!
Bij ons was ook ineens de worker exit en de pantalon entree. Dat bleek dus niet praktisch en nu hebben we weer de heerljike workers in het pakket.
Die van ons komen bij Labels vandaan. Heerlijke broeken.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 3 mei 2009, 13:12:29
Toch maar eens een apart topic over de kleding van de Nederlandse Politie, o.a. naar aanleiding van:

Dan komt ook nog het puntje uitstraling om de hoek kijken. We hebben niet voor niks een kantoor uniform gekregen met de invoering van het nieuwe politie uniform. We moeten rust uitstralen en zo min mogelijk aggressie. Ze zien ons het liefst met lakschoentjes de straat op gaan. Een wapenstok als de PR-24 straalt natuurlijk veel meer aggressie uit dan de huidige wapenstok. Door de minister zal dit nooit worden goed gekeurd. Persoonlijk ben ik van mening dat de PR-24 wapenstok er beter uit ziet dan de huidige wapenstok. Ik ben een voorstander van een betere uitstraling van de politie Nederland. Van mij mag heel snel de worker landelijk worden ingevoerd, een polo ipv blouse en een baret ipv pet en kisten kisten ipv afdansschoenen. Maar dit is persoonlijk. Belangrijkste is dat de PR-24 op mijn borst weinig draagcomfort kent, we de wapenstok maar amper gebruiken en we ook niet voldoende geoefend zijn in het gebruik van zo'n nieuwe wapenstok. Uitstraling doet dus niet echt ter zake. Laat mij dus maar gewoon de oude wapenstok behouden ;)


Als aanvulling heb ik ook nog een fleece-vest a la KMar  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 3 mei 2009, 13:15:02
Fleece en vuur is niet fijn.....  ;) :-X Als we kunnen afspreken dat agenten bij een brand buiten blijven staan kan het prima...  ;D ;D ;D ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #14 Gepost op: 3 mei 2009, 13:24:53
Fleece en vuur is niet fijn.....  ;) :-X Als we kunnen afspreken dat agenten bij een brand buiten blijven staan kan het prima...  ;D ;D ;D ;)

Dat is met je gele hesje ook niet prettig ....  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #15 Gepost op: 3 mei 2009, 13:41:34
Nu wil de politiek dat de politie er netjes mogelijk bij loopt en er dus geen agressieve/militaristische kledingdracht hanteert. Maar nu gaan de verhalen dat het huidige veiligheidsvest mogelijk vervangen gaat worden door een vest a la de engelse politie. Een vest dat dus over de kleding gedragen wordt. Ben ik persoonlijk niet op tegen, maar ja, klopt natuurlijk in het huidige politieke beleid qua uitstraling.

Weet iemand origens toevallig meer over het mogelijke nieuwe vest?
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 3 mei 2009, 13:56:57
Dat is met je gele hesje ook niet prettig ....  ;)

Ik denk dat dat nog wel eens mee kan vallen... In diverse korpsen lopen er ook bevelvoerders bij de brandweer met een hesje...  ;) http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,9558.0.html


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #17 Gepost op: 3 mei 2009, 14:11:29
Ik denk dat dat nog wel eens mee kan vallen... In diverse korpsen lopen er ook bevelvoerders bij de brandweer met een hesje...  ;) http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,9558.0.html

Alleen zijn ze bij de brandweer brandvertragend en bij de politie niet  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #18 Gepost op: 3 mei 2009, 14:41:42
Bedankt voor dit nieuwe topic Jerommeke.

Citaat van: Mon3aantje
Dan komt ook nog het puntje uitstraling om de hoek kijken. We hebben niet voor niks een kantoor uniform gekregen met de invoering van het nieuwe politie uniform. We moeten rust uitstralen en zo min mogelijk aggressie. Ze zien ons het liefst met lakschoentjes de straat op gaan. Een wapenstok als de PR-24 straalt natuurlijk veel meer aggressie uit dan de huidige wapenstok. Door de minister zal dit nooit worden goed gekeurd. Persoonlijk ben ik van mening dat de PR-24 wapenstok er beter uit ziet dan de huidige wapenstok. Ik ben een voorstander van een betere uitstraling van de politie Nederland. Van mij mag heel snel de worker landelijk worden ingevoerd, een polo ipv blouse en een baret ipv pet en kisten kisten ipv afdansschoenen.

Is er wereldwijd ergens wetenschappelijk onderzoek gedaan waaruit blijkt dat een meer functioneel uniform meer provocerend of escalerend werkt dan een luxer politieuniform met een kantooruitstraling? Met een 'functioneel uniform' bedoel ik bijvoorbeeld een wijde werkmansbroek met dijzakken ('worker'), hoge veiligheidsschoenen of 'kisten', tactical vest, enz...

Mogelijk werkt het juist andersom. Bijvoorbeeld doordat een politieagent met goede beschermende kleding zich veiliger voelt en daardoor minder snel geweld gebruikt en vriendelijker is bij een aanhouding. Of bijvoorbeeld doordat een politieagent met functionele kleding minder snel wapenstok of pepperspray gebruikt, omdat hij minder bang is voor vuile kleding door een worsteling, enz...

Voorkom dat beleid eenzijdig wordt gebaseerd op onbewezen hypothesen en dogmatische ideologieën.

Ik vermoed dat bij een eventueel experiment met functionele politiekleding wel álle agenten op straat in een stad die functionele kleding moeten dragen, om te voorkomen dat sommige verdachten zich geprovoceerd voelen, als een agent met ongebruikelijke functionele kleding op hen af komt dan ze gewend zijn. Of doordat een bepaalde wijk zich gestigmatiseerd voelt doordat alleen in díe wijk de extra functionele kleding wordt gedragen door de politie.

Ik kan me trouwens voorstellen dat de huidige luxe kleding van de Nederlandse politie misschien juist meer ergernis opwekt bij probleemjongeren dan meer functionele politiekleding. Bijvoorbeeld omdat ze het nette uniform en de platte pet arrogant vinden en omdat het heel sterk afwijkt van hun eigen informele en meer functionele kledingstijl.  

Een ander punt is dat agenten met het huidige nette uniform volgens mij flink belemmerd worden in hun taken, om te voorkomen dat hun kleding beschadigd raakt of vies wordt. Als je bijvoorbeeld EHBO verleent, kun je vaak het beste op je knieën gaan zitten, ook als er modder, bloed of olie ligt. En met een luxe uniform is het lastiger om snel over een vieze muur met scherpe randen te klimmen, een automotor aan te raken bij een mankement, enz...

Ook moet nette kleding veel eerder worden vervangen dan functionele kleding, omdat een klein vlekje of beschadiging daarbij al snel misstaat.

Functionele kleding geeft ook veel betere bescherming tegen uiteenlopende weersomstandigheden dan nette kleding. Dat komt volgens mij ten goede aan de inzet en kwaliteit van agenten.

Bijkomend voordeel is dat functionele kleding nauwelijks onderhevig is aan modestijlen en kan worden gecombineerd met nuttige assecoires, zonder dat het misstaat.

Bij onderzoek naar de effecten van functionele kleding voor politieagenten moet ook gekeken worden naar de effecten van normale militaire gevechtskleding en SWAT-kleding voor politieagenten. Onderzoek daarbij  hun algemeen functioneren en prestaties op uiteenlopende specifieke taken.

Daarbij moet ook onderzocht worden wat de effecten zijn van dergelijke kleding op gedrag en beleving van agenten, probleemjongeren, criminelen en verschillende categorieën overige burgers.

Militaire gevechtskleding kan verkeersveiliger worden gemaakt met snel afneembaar reflectiemateriaal. Het voordeel van een politieuniform in een (effen) camouflagekleur is dat je er onopvallend mee kunt observeren en naderen. En dat je minder makkelijk te raken bent bent bij een eventuele schietpartij.

De Duitse politie gebruikt groene uniformen. Maar een niet te donkere kleur is wenselijk, voor als het heel warm is, omdat lichtere kleuren minder zonnewarmte absorberen dan donkere kleuren.

Tijdens een hittegolf moeten agenten desgewenst een korte broek kunnen dragen, omdat dat volgens mij leidt tot betere prestaties dan het dragen van een lange broek. Een stropdas is daarbij natuurlijk niet aan de orde.

Bij eventuele invoering van functionele politiekleding lijkt het me belangrijk om de bevolking uitgebreid, deskundig en overtuigend voor te lichten over de achterliggende motivatie, specifieke doelstellingen en relevante onderzoeksresultaten.
Ik stem links.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #19 Gepost op: 3 mei 2009, 21:40:35
zucht.... Frank verdiep je eens de politie/ agenten


Ik heb nog helemaal niets gehoord over de verandering van de veiligheidsvesten. Ja het is minder prettig om te dragen, aan de andere kant, het is een stukje veiligheid, als ik daar een stukje comfort voor moet inleveren.. het zij zo... het is echter niet nodig, er zijn veel beter passender vesten op de markt.

Verder weet ik dat men bezig is met het bekijken/ ontwikkelen van een worker voor de noodhulp in combinatie met werkschoenen/veiligheidsschoenen.... Ik wacht het wel af... de komende twee jaar verwacht ik nog helemaal niets....

De overhemenden zijn van beroerde kwaliteit en lijken wel vuil aan te trekken, de broeken zijn echt waardeloos, qua pasvorm maar ook qua degelijkheid, een keer met een verdachte rollen over de grond en schaf maar een nieuwe aan...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....