Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie

Auteur Topic: Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie  (gelezen 764098 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Pepernoot

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #960 Gepost op: 19 september 2012, 10:48:52
Was dat in uniform (dus met de blouse er boven) of in sportenue (al dan niet polo)? Die laatste wordt veel gedragen met zelf aangeschafte workers omdat die veel praktischer zijn dan de normale overalls.

Ja een aantal met blouson erboven en het grootste aantal met het sportshirt erboven. Dus voor mij is het duidelijk, dankje!


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #961 Gepost op: 19 september 2012, 15:45:02
Vind ik ook zo grappig, de verschillen in kledingvoorschriften. Als ik op de PA in Den-Haag kom zie ik regelmatig studenten met een coltrui, polo, legitimatiemapjes en idd tijdens IBT met gezamelijk aangeschafte workers en dito polo.

Bij ons in Apeldoorn zijn ze hier heel streng op, GEEN coltrui, het lange/korte mouwen verhaal wordt strak op gekeken, legitimatiemapjes draag je maar in je korps en tijdens IBT draag je alleen het door het korps verstrekte sporttenue.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #962 Gepost op: 19 september 2012, 16:27:59
Vind ik ook zo grappig, de verschillen in kledingvoorschriften. Als ik op de PA in Den-Haag kom zie ik regelmatig studenten met een coltrui, polo, legitimatiemapjes en idd tijdens IBT met gezamelijk aangeschafte workers en dito polo.

Bij ons in Apeldoorn zijn ze hier heel streng op, GEEN coltrui, het lange/korte mouwen verhaal wordt strak op gekeken, legitimatiemapjes draag je maar in je korps en tijdens IBT draag je alleen het door het korps verstrekte sporttenue.

Zo was het in mijn tijd ook op de PA in Amsterdam hoor. Maar daar begint het al. Door iedere academie zijn eigen regeltjes, krijg je nooit een eenduidig beleid. Dat was bij de KMar in de opleiding wel anders. Ook op de brigades was het qua uniform een stuk strenger dan bij de politie. Dat is toch wel iets wat ik soms nog mis.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #963 Gepost op: 19 september 2012, 16:46:34
De regels zijn overal hetzelfde, de handhaving niet.  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #964 Gepost op: 19 september 2012, 19:15:49
Bij ons in Apeldoorn zijn ze hier heel streng op, GEEN coltrui, het lange/korte mouwen verhaal wordt strak op gekeken, legitimatiemapjes draag je maar in je korps en tijdens IBT draag je alleen het door het korps verstrekte sporttenue.

Bijzonder. Ik ben eind 2011 van de opleiding gegaan en toen kon alles wat jij beschrijft nog gewoon...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Iv0

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 106
  • Monsieur Cannibale
Reactie #965 Gepost op: 20 september 2012, 00:00:27
Toen ik eind 2009 begon was de coltrui overal te zien locatie Amsterdam, als je het ding nu aantrekt kan je binnen tien minuten op opmerking verwachten :)
et Voila


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #966 Gepost op: 20 september 2012, 14:44:44
Bijzonder. Ik ben eind 2011 van de opleiding gegaan en toen kon alles wat jij beschrijft nog gewoon...

Jij zat waarschijnlijk op de Seminarielaan? Daar zie ik ze idd ook veel lopen zoals beschreven. Ik zit zelf op de concernlocatie (oude Kleiberg) en daar zijn ze écht not amused.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #967 Gepost op: 20 september 2012, 16:06:42
'Agent moet afgeragde broek dragen'

AMSTERDAM - Agenten moeten soms maanden dezelfde broek of overhemd dragen omdat geen nieuwe kleding op voorraad is. Bij een meldpunt van de Nederlandse Politiebond zijn al honderden klachten binnengekomen, schrijft De Telegraaf donderdag. De problemen komen deels doordat leveranciers failliet zijn gegaan, zegt een woordvoerder van de Raad van Korpschefs in de krant.

Nieuwe leverancier
De problemen met de broeken zijn volgens hem al grotendeels opgelost omdat een nieuwe leverancier is gevonden en er net 56 duizend splinternieuwe pantalons zijn binnengekomen. Er wordt ook geklaagd over motorpakken. Die zijn niet meer op voorraad omdat binnenkort wordt overgestapt op een nieuw motorpak. Een beschadigd pak kan nog worden gerepareerd, maar dat kost veel en daar is de korpsleiding niet altijd blij mee.

Ook de rangonderscheidingstekens zijn niet meer op voorraad. "Heel vervelend, ben je eindelijk bevorderd, is het voor niemand te zien", zegt NPB-secretaris Saskia Dorrestein in de krant.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2914201/agent-moet-afgeragde-broek-dragen.html

Maar 56.000 nieuwe broeken op ongeveer 50.000 politieunctionarissen?? Dat is wel erg weinig, aangezien iedereen een nieuwe broek zal verkrijgen ongeacht zijn functie of taak binnen de politie. Hoop dat de nieuwe broeken niet te snel slijten voordat de volgende voorraad binnen is... Of nog maar te zwijgen dat je waarschijnlijk één broek tot je beschikking krijgt...


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #968 Gepost op: 20 september 2012, 16:15:05
Die 56k broeken zijn volgens mij van het oude model.
Voor het nieuwe model is een andere leverancier die ze op grote schaal zou moeten kunnen produceren.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #969 Gepost op: 20 september 2012, 16:39:21
Vermoedelijk heeft de belastingdienst met het een en ander te maken.