Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie

Auteur Topic: Kleding en schoeisel van de Nederlandse Politie  (gelezen 761206 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1110 Gepost op: 26 oktober 2012, 13:40:07
Ik moet ergens wel lachen om de spullen die ik heb meegekregen, 3 broeken van elk voor als de combinatie optreed dat er 1 nat/vies is en een andere kapot, echter als mijn jas nat/doorweekt/kapot is mag ik gewoon zonder doen (denk ik ;)). Goede redenatie!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1111 Gepost op: 26 oktober 2012, 14:05:08
Ook ik heb helaas geen gele jas, zou em graag hebben (korte versie). De lange parka gebruik ik op de academie, als ik perongeluk naar buiten moet. De korte jas hangt gewoon in 't korps en blijft daar voorlopig ook hangen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #1112 Gepost op: 26 oktober 2012, 14:14:28
Als vrijwilliger in BZO ook veel (teveel) kleding ontvangen. Heb er een kast bij moeten kopen.

2x broek zomer
2x broek winter
4x overhemd kort
4x overhemd lang
2x sportschoenen
2x schoenen (hoog en laag)
1x blouson blauw
1x parka blauw
1x pullover
2x trui
1x trainingspak
2x sportkleding
1x net pak (naam kwijt)
En al het kleine spul

Had zelf de parka ook graag geruild tegen een gele blouson. Hoe doen jullie het met het zichtbaarheidsvest als je op de voetjes bent? Toch fijn om bij je te hebben, al is het maar als je even het verkeer moet regelen. Mensen die hem in de jaszak hebben?


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1113 Gepost op: 26 oktober 2012, 14:30:53
Had zelf de parka ook graag geruild tegen een gele blouson. Hoe doen jullie het met het zichtbaarheidsvest als je op de voetjes bent? Toch fijn om bij je te hebben, al is het maar als je even het verkeer moet regelen. Mensen die hem in de jaszak hebben?
Ik kreeg mijn hesje in een tasje die je aan je koppel kan hangen
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1114 Gepost op: 26 oktober 2012, 14:55:28
Had zelf de parka ook graag geruild tegen een gele blouson. Hoe doen jullie het met het zichtbaarheidsvest als je op de voetjes bent? Toch fijn om bij je te hebben, al is het maar als je even het verkeer moet regelen. Mensen die hem in de jaszak hebben?
Nou, een gratis tip, op de rugzijde van je jas zit een flap waar de tekst "politie" op staat. Het is een kwestie van het gele vestje goed opvouwen en dan past die perfect achter de uitgevouwen flap, valt niet/nauwelijks op, je hebt m altijd bij de hand en je hebt er geen last van.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1115 Gepost op: 26 oktober 2012, 15:22:57
Nou, een gratis tip, op de rugzijde van je jas zit een flap waar de tekst "politie" op staat. Het is een kwestie van het gele vestje goed opvouwen en dan past die perfect achter de uitgevouwen flap, valt niet/nauwelijks op, je hebt m altijd bij de hand en je hebt er geen last van.  ;)
Kijk das nog eens een gouden tip :) bedankt :) Overigens begrijp ik niet in welke situaties je de reflecterende lagen zou willen wegstoppen?
Hobby Bobby eenheid Den Haag


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #1116 Gepost op: 26 oktober 2012, 15:26:46
Kijk das nog eens een gouden tip :) bedankt :) Overigens begrijp ik niet in welke situaties je de reflecterende lagen zou willen wegstoppen?
+1

Kom maar op met de volgende Red. ;)


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #1117 Gepost op: 26 oktober 2012, 23:39:25
Nou, een gratis tip, op de rugzijde van je jas zit een flap waar de tekst "politie" op staat. Het is een kwestie van het gele vestje goed opvouwen en dan past die perfect achter de uitgevouwen flap, valt niet/nauwelijks op, je hebt m altijd bij de hand en je hebt er geen last van.  ;)
Kijk, dat is nou de gouden tip waarvan ik verwacht had dat hij niet bestond. Hesje is te dik om lekker in de jaszak te stoppen maar dit is wel een handige oplossing. Red, bedankt!

@kaasje: Reflecterend materiaal wegklappen is prettig als je niet ruim van tevoren gezien wwilt worden. Je kunt vast wel wat casussen bedenken, maar in de praktijk vrijwel altijd reflecterend zichtbaar.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1118 Gepost op: 26 oktober 2012, 23:47:22
Overigens zijn de opschriften op jassen redelijk uniek (en het voegt wat mij betreft weinig toe)

Ik ben er wel voorstander van, maar nu lijkt 'iedereen' (luchtvaartpolitie, hondengeleider, VOA, bijzondere wetten, etc.) te doen wat hem goeddunkt. Die wildgroei krijg je als je het niet faciliteert (vergelijkbaar met de extra stikkers bij specifieke politievoertuigen). Door wel het onderscheid in functie te laten zien, kun je naar burgers duidelijk maken dat niet iedere politiemens met dezelfde taak belast is. Daarnaast is het voor de herkenbaarheid onderling ook wel 's handig. Dus voor specifieke takken van dienst, doorgaans operationeel ondersteunend, kan het m.i. zeker wel toegevoegde waarde hebben.

Vanuit de 'prio 1 voor iedereen' gedachte zal het echter vast niet gaan gebeuren. Jammer vind ik; ook al zou er bijvoorbeeld 'verkeerspolitie' op je rug staan; er staat ook nog altijd politie op je jas en kun je dus gewoon als zodanig optreden.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1119 Gepost op: 26 oktober 2012, 23:59:37
Ik ben er wel voorstander van, maar nu lijkt 'iedereen' (luchtvaartpolitie, hondengeleider, VOA, bijzondere wetten, etc.) te doen wat hem goeddunkt. Die wildgroei krijg je als je het niet faciliteert (vergelijkbaar met de extra stikkers bij specifieke politievoertuigen). Door wel het onderscheid in functie te laten zien, kun je naar burgers duidelijk maken dat niet iedere politiemens met dezelfde taak belast is. Daarnaast is het voor de herkenbaarheid onderling ook wel 's handig. Dus voor specifieke takken van dienst, doorgaans operationeel ondersteunend, kan het m.i. zeker wel toegevoegde waarde hebben.

Vanuit de 'prio 1 voor iedereen' gedachte zal het echter vast niet gaan gebeuren. Jammer vind ik; ook al zou er bijvoorbeeld 'verkeerspolitie' op je rug staan; er staat ook nog altijd politie op je jas en kun je dus gewoon als zodanig optreden.
Ik meen dat er onlangs hierover ook al een discussie is. Bij effect is dat de burger dan ineens gaat zeggen "aha, je bent niet van de verkeersafdeling, dus wat weet jij er vanaf, etc. etc. en dat is ook iets wat je niet wil. Als je dit wil, gebruik dan afkortingen, de afkorting OVD zegt 100% van de HV'ers iets en maar 1% van de burgers ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag