aderlatingen

Auteur Topic: aderlatingen  (gelezen 12132 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2004, 08:27:59
Het klinkt hard, maar gedrag wat je beloont herhaalt zich. Als je haar elke keer aandacht geeft als ze aderlaat en daar emotioneel een reactie op hebt moedig je haar aan. Aan de andere kant zal ze mogelijk als je geen reactie geeft daarna wanhopig meer bloed af tappen om deze reactie alsnog uit te lokken. Reageer in iedergeval niet zoals ze hoopt, met begrip, liefde, aandacht. Als mijn vriend dat zou doen zou ik dat gaan benoemen: is dat jou manier om aandacht te vragen??
Dat kan ook anders hoor!!

Henk


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2004, 19:02:02
Ik snap niet dat de huisarts geen actie onderneemt. Ze tapt zoveel bloed bij haar zelf af dat het duidelijk een gevaar is. In dit soort gevallen in een RM wel op zijn plaats. IBS lijkt me nog iets te ver gaan in dit geval maar als ze zo doorgaat dan komt het er misschien wel van. Als de huisarts terminste actie wil ondernemen.

Maar toch wat doet ze met al dat bloed? Het lijkt me toch echt een vorm van automutilatie (komt erg veel voor bij border-liners). Of het is een vorm van haar eigen grenzen testen, tot hoeveel bloed ze kan gaan voordat het misgaat.

Mijn raad: Neem alsnog contact op met de huisarts en wijs hem op zijn verantwoordelijkheid. Zoniet met het RIAGG.

Wat de vriendin zelf betreft, niet ingaan op het aandacht trekken wat ze er mogelijk mee wil. Het kan zijn dat het hierdoor iets erger gaat worden maar geloof mij, dit is vaak de beste oplossing. Als je haar aandacht blijft geven dan zal ze het ook blijven doen. En met negeren heb je nog een kans dat het een keer ophoudt. Misschien als je de kans ziet de naalden wegnemen, want hoe komt zij er eigenlijk aan?

Veel sterkte met jou en je vriendin.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2004, 20:06:31
Negeren en naalden wegnemen is niet hetzelfde...

Gedragstherapie is als in:

Als een kind niet wil eten is dat vaak ook een vorm van aandacht vragen. De pedagogische behandeling kan zijn negeren, bord wegnemen al of niet leeg, zonder enige reactie. Zodra je ook maar een vorm van reactie in de tijd van de behandeling vertoond (door één van de gezinsleden bv) is alles voor niets geweest (als in: heb je je bord niet leeg gegeten, geeft niet hoor!) en kun je van voren af aan beginnen.

Henk


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2004, 20:09:57
Sorry,

Ik heb het er een beetje onhandig neergezet, maar ik bedoelde er dus niet hetzelfde mee.  ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2004, 20:34:51
Sorry,

Ik heb het er een beetje onhandig neergezet, maar ik bedoelde er dus niet hetzelfde mee.  ;)

Oh, toch ;) gelukkig! Want dat is juist het moeilijkste, volkomen negeren...


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2004, 20:54:26
Oh, toch ;) gelukkig! Want dat is juist het moeilijkste, volkomen negeren...
Precies, bij het volkomen negeren gaat de persoon nog een stapje verder in zijn/haar handelingen waardoor je onder extra druk komt te staan en het nog moeilijker wordt deze persoon te blijven negeren.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2004, 20:59:27
maar aderlatingen worden toch nog wel eens in verre buitenlandse landen gedaan???Ik weet er niet zoveel vanaf ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2004, 21:04:58
maar aderlatingen worden toch nog wel eens in verre buitenlandse landen gedaan???Ik weet er niet zoveel vanaf ::)

Ja zelfs in de natuurgeneeskunde wordt het wel toegepast, om het genezend vermogen te prikkelen. Maar dan wel verantwoorde hoeveelheid, in een steriele omgeving en met een ander doel dan "aandacht" voor ogen. Er zijn mensen die beweren dat het resultaten geeft.

Maar hier is het aderlaten het verkeerde middel tot "roep om hulp".

Henk


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #18 Gepost op: 21 januari 2004, 22:12:13
Ik heb éé'n keer meegemaakt dat we op de afdeling bij een patiënt een aderlating hebben gedaan.
De reden hiervan was dat de patiënt een zéér hoog HB
(hemoglobine) gehalte had.
Door de aderlating probeerde we deze te verlagen

(denk bijv. iemand die ergens een grote bloeding heeft, heeft juist een laag HB gehalte)

Hemoglobine zorgt voor het O2 transport9bindt zich aan de rode bloedcellen) en vervoerd het zo door het lichaam. een uiterlijk kenmerk is van bij een laag Hb dat iemand bleek is en bij een hoog, een rode kleur


Paul SEH

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 22 januari 2004, 12:38:24
Het wordt heden ten dagen nog steeds toegepast. Zoals eerder al vermeldt bij mensen met een extreem hoog Hb.
Ook wordt het wel eens toegepast bij een astma cardiale als andere andere middelen niet meer helpen.

Astma cardiale is als iemand vocht op de longen heeft ten gevolge van een gestoorde pompfunctie van het hart.  8)