Wie mag AED gebruiken?

Auteur Topic: Wie mag AED gebruiken?  (gelezen 9692 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #20 Gepost op: 29 december 2003, 18:58:45
Dus in 4 uur een herhaling reanimatie en een training AED voor ongeveer 100 Euro vind jij geld klopperij...
 >:(

Met een certificaat van de Nederlandse Reanimatie Raad en van DAN Europe of MFA

Het scheelt je weer een herhalingles voor je EHBO diploma..


wicher

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 29 december 2003, 21:26:47
THYS,
leer maar goed bls'en, dan kom je ver genoeg.
AED's op brandweer voertuigen lijkt mij niet nuttig. Laten ze het geld ergens anders voor besteden!!!!!


Thijs

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 29 december 2003, 21:57:54
oh


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #23 Gepost op: 29 december 2003, 22:17:26
Ik heb de cursus gevolgd en ben daar erg blij mee!!! We hebben heel veel gereanimeerd en de AED gebruikt, nu weet je gewoon hoe hetwerkt. Als je hem nodig hebt, gebruik je hem heel zelfverzekerd, neem dat maar van mij aan.

Op onze EHBO vereniging mogen alleen leden tijdens evenementen de AED bedienen, niet gecertificeerde leden krijgen hem niet mee / mogen hem niet gebruiken.
Uiteraard zal er altijd een lid mee gaan die hem mag gebruiken... ;)

Christian


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #24 Gepost op: 29 december 2003, 23:09:07
Christiaan,

Dat is beleid van jullie EHBO vereniging toch ?

Zeer te verdedigen beleid trouwens :)


PeterG

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 30 december 2003, 19:45:46
THYS,
leer maar goed bls'en, dan kom je ver genoeg.
AED's op brandweer voertuigen lijkt mij niet nuttig. Laten ze het geld ergens anders voor besteden!!!!!

Volgens mij is er onderzoek gedaan naar het effect van het gebruik van AED's. Is de overlevingskans bij bls 20%, stijgt die kans bij gebruik van AED in de eerste minuut naar 70% ;D
Geef mij maar een brandweer of politiefunctionaris met een EAD mocht het mij overkomen dat ik het aan mijn rikketik krijg ;)

Die dingen werken gewoon en naar mijn idee kunnen er niet genoeg zijn. Gaat de prijs ook omlaag.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #26 Gepost op: 30 december 2003, 21:56:32
Christiaan,

Dat is beleid van jullie EHBO vereniging toch ?

Zeer te verdedigen beleid trouwens :)

Dat klopt, dat is ons beleid. Je kan geen mensen naar een evenement sturen met materiaal waarvan ze niet weten hoe het werkt.

Christian


vincent_g

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 5 januari 2004, 12:45:16
Ik vind dat er op een eerste uitruk voertuig een AED standaard moet zitten. Je bent toch altijd op plekken waar spanningen zijn en dus een AED nodig kan zijn. Het zal niet de eerste keer zijn dat een brandweerman wat aan zijn hart krijgt tijdens het uitvoeren van een taak. Door inspanning en dergelijke kan dit heel goed voorkomen. Ook bij omstanders of eventuele slachtoffers kan dit zo zijn.....

Aangezien de brandweer dan al aanwezig is en mogelijk als eerste ter plaatse is kan het handig zijn als er een AED aanwezig is op de TAS

greetz


helm

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 5 januari 2004, 16:24:03
Vincent, je hebt gelijk.
Een AED is er niet alleen voor anderen, maar natuurlijk ook gewoon voor jezelf of je collega's!


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #29 Gepost op: 6 januari 2004, 02:06:35
Rode Kruis Vlaanderen start in de loop van dit jaar met AED-trainingen. 1 type AED wordt (in principe komende vrijdag) goedgekeurd. Iedereen met de opleiding verzorging (en bijkomende module AED) mag dan dat toestel gebruiken. De AED wordt dit jaar verplicht voor iedere 100-ambulance van het RK en de SIT's (SIGMA's). De ambulances ingeschakeld in het 105-systeem volgen wwaarschijnlijk...