Terreurdreiging Nederland en Europa

Auteur Topic: Terreurdreiging Nederland en Europa  (gelezen 295152 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jeroenbos

  • jeugdbrandweer/ fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 697
Reactie #20 Gepost op: 27 december 2008, 19:48:38
ik heb gestemd dat er zeer binnenkort aanslagen komen,omdat sommige doelen slecht of niet zijn beveiligd maar dat kunnen jullie morgen zien in undercover in nederland :-X


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 27 december 2008, 20:00:41
Er bestaat geen enkel object waar je niet ongezien kan binnen komen in Nederland. Dus wat je in dat progamma te zien krijgt is opzich niets bijzonders. Heeft een hoog telegraaf gehalte. Ik ken defensie objecten waar ik ongezien kan binnenkomen en kan rondlopen. Zo weet ik ook een gevangeniscomplex waar ik zo, met voertuig en al, naar binnen kan rijden, zelfs een complex wat te maken heeft met kernenergie waar ik ongezien in en uit kan lopen. 100% beveiliging bestaat namelijk niet.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #22 Gepost op: 27 december 2008, 20:04:11
Ik ben het met Palmpie eens, "Het" hoeft niet vanuit de moslimhoek te komen.

Geen kwestie van ''eens zijn met''. Maar okee, laat dit topic op z'n beloop. Er zijn gelukkig nog meer mensen met een mening, lees ik.  ;)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #23 Gepost op: 27 december 2008, 21:00:51
Kijk maar naar de jaren 80,90 en begin deze eeuw:

Ik mis Theo van Gogh.  ;)

Maar goed, eigenlijk wel een indrukwekkende opsomming. Vooral veel kleinere splintergroeperingen. Maar een aanslag van enige omvang? Niet gericht tegen 1 enkel persoon, maar met het doel om zoveel mogelijk de maatschappij te ontwrichten / zoveel mogelijk slachtoffers te maken?


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 27 december 2008, 23:44:35
Theo van Gogh was een opzich staande daad van een enkeling.
Maar als je de lijst bekijkt dan is er ook wel weer een kruisverband te leggen tussen de diverse groeperingen. En je mag er ook vanuit gaan dat er binnen die groeperingen een behoorlijke hardekant zich ophoud. Maar daar ga ik verder niet opin. Niet tegenstaande dat er altijd de kans bestaat dat er ook vanuit het buitenland een aanslag kan worden gepleegd of een die door een buitenlandse groepering word voorbereid en word uitgevoerd door een cel in ons land.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #25 Gepost op: 29 december 2008, 00:11:37
Theo van Gogh was een opzich staande daad van een enkeling.

En zo staan er wel meer in je lijstje.  ;)
Met het verschil dat Mohammed B. heel veel sympathysanten heeft. Of heeft gekregen.  :-X

En natuurlijk, het hoeft niet uit bepaalde specifieke hoek te komen. Maar ik kan even geen enkele actiegroepering bedenken die als doel heeft zoveel mogelijk de maatschappij te ontwrichten / zoveel mogelijk burgerslachtoffers wil maken.


Bluelady

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 14 januari 2009, 19:16:42
Ik denk dat "het" wel gaat gebeuren, echter idd de vraag waar en wanneer......er zijn genoeg "zwakke" plaatsen waar idioten hun slag kunnen slaan en veel slachtoffers kunnen maken...Ik hoop dat het er nooit  van komt, maar de kans lijkt met de dag te groeien dat in ons land binnenkort de bom letterlijk barst...


Ferrari_F50

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 14 januari 2009, 19:37:30
Je kan er zeker vanuit gaan dat er in de toekomst een aanslag in Nederland wordt gepleegd. Daar zijn niet alleen terroristen verantwoordelijk voor. Ook de mensen die de discussie doen laten opwaaien. Bijvoorbeeld Geert Wilders met de film Fitna, hiermee verhoog je alleen maar de kans op een uiteindelijk aanslag. In vele opzichten ben ik het met de heer Wilders eens, maar in sommige dingen gaat hij gewoon te ver. Het is niet alleen Wilders, maar zo zijn er ook vele anderen.

Het zijn niet alleen moslims, in elke bevolkingsgroep heb je mensen met extreme gedachten. De wereld is gewoon verrot. Er gebeuren dingen die niet mogen gebeuren. Oorlog voeren schijnt tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld te zijn om problemen op te lossen. Voor terroristen zijn bomaanslagen en zelfmoordaanslagen de normaalste zaak van de wereld, dit moet toch een keer stoppen!!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 14 januari 2009, 23:20:30
Je kan er zeker vanuit gaan dat er in de toekomst een aanslag in Nederland wordt gepleegd. Daar zijn niet alleen terroristen verantwoordelijk voor. Ook de mensen die de discussie doen laten opwaaien. Bijvoorbeeld Geert Wilders met de film Fitna, hiermee verhoog je alleen maar de kans op een uiteindelijk aanslag. In vele opzichten ben ik het met de heer Wilders eens, maar in sommige dingen gaat hij gewoon te ver. Het is niet alleen Wilders, maar zo zijn er ook vele anderen.

Het zijn niet alleen moslims, in elke bevolkingsgroep heb je mensen met extreme gedachten. De wereld is gewoon verrot. Er gebeuren dingen die niet mogen gebeuren. Oorlog voeren schijnt tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld te zijn om problemen op te lossen. Voor terroristen zijn bomaanslagen en zelfmoordaanslagen de normaalste zaak van de wereld, dit moet toch een keer stoppen!!

In de middel eeuwen was je helemaal veilig... ;) Waarom denk je dat ze heel vroeger van iedere boerderij een vesting maakten....? Omdat iederéén elkaar met rust liet en van andersman spullen afbleef...? Ik denk het niet. ;)

Ik denk dat als we in de geschiedenis een paar honderd eeuwen terug kijken dat er nog nooit zo'n relatief veilige tijd geweest is. We hebben al meer dan 60 jaar (in de westerse wereld) geen grote wereld oorlog meer gehad, gelukkig! De wereld bevolking barst in sommige werelddelen niet voor niets uit zijn voegen. In sommige regio's gebeuren er nog steeds erge zaken waarbij slachtoffers vallen en gruwelijkheden die je bevattingsvermogen te boven gaan maar niet in Nederland.

Dat je je niet veilig voelt heeft daar natuurlijk niets mee te maken. Een gevoel is subjectief en afhankelijk van de persoon, plaats en de omstandigheden. Het kan best wel zijn dat we ons niet veilig voelen maar ik vind dat je dan wel in het perspectief moet zien.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #29 Gepost op: 27 januari 2009, 17:16:15
Buitenlandse studenten zorg veiligheidsdiensten

Volkskrant.nl
gepubliceerd op 27 januari 2009 16:59, bijgewerkt op 27 januari 2009 17:08
Van onze verslaggever Gerard Reijn

AMSTERDAM - Minstens twee-, maar misschien wel driehonderd studenten uit risico-landen als Nepal en Pakistan zijn de afgelopen jaren in Nederland verdwenen. Ze kwamen Nederland binnen, schreven zich in bij een hogeschool en kort daarna verdwenen ze.
 
Studenten (komen niet in het verhaal voor) (ANP) Misschien viel de opleiding tegen of kregen ze heimwee en keerden ongemerkt terug. Waarschijnlijker is dat ze in de illegaliteit verdwenen op zoek naar een beter leven. Maar het is ook niet uitgesloten dat die ‘studenten’ (potentiële) terroristen zijn.

Veiligheidsdiensten houden rekening met die mogelijkheid, en de Onderwijsinspectie, die onlangs in zijn rapport Buitenlandse studenten in het hoger onderwijs de cijfers van de verdwenen studenten meldt, kan het niet uitsluiten. ‘Want waarom’, vraagt de woordvoerder van de inspectie zich af, ‘komen studenten die nauwelijks Engels spreken naar Nederland om een Engelstalige opleiding te doen?’

Laatje
Sinds 2004 doet de regering er alles aan om studenten van buiten de EU naar Nederland te halen. Ze zijn welkom, want ze brengen bij de onderwijsinstellingen geld in het laatje en ze creëren de internationale studieomgeving die onderwijsminister Plasterk zo graag wil.

Tot voor kort leek het terrorismerisico theoretisch, maar vorig jaar waren er enkele incidenten met buitenlandse studenten die de veiligheidsdiensten te denken geven. In september werden twee Somaliërs aangehouden op het vliegveld van Keulen, op verdenking van terroristische activiteiten. Eén van hen studeerde technische natuurkunde aan Saxion Hogeschool in Enschede. Inmiddels zijn de twee weer vrijgelaten, maar dat wil niet zeggen dat ze niet meer verdacht zijn.

En in maart 2008 werd een Pakistaanse student aan de Avans hogeschool in Breda gearresteerd. Deze man werd in verband gebracht met een terroristische cel die enkele maanden eerder in Barcelona was ontmanteld. De man is inmiddels uitgeleverd aan Spanje. Als gevolg van deze twee incidenten verhoogde de terrorismebestijdingsdienst NCTb het dreigingsniveau van ‘beperkt’ naar ‘substantieel’. En in december wezen de ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken in een brief aan de Tweede Kamer erop dat de buitenlandse studenten een risico zijn voor de veiligheid.

Veiligheidsrisico
Dat de exotische studenten nu worden gezien als veiligheidsrisico, hoeft niet te betekenen dat alle versoepelingen van de afgelopen jaren weer moeten worden afgeschaft. Uit het onderzoek van de Onderwijsinspectie blijkt dat de risico’s groter worden naarmate de onderwijsinstellingen begeriger worden naar de lucratieve buitenlandse studenten. Daarom onderzocht de inspectie acht onderwijsinstellingen die zeer afhankelijk zijn van het aantrekken van buitenlanders, zoals Hogeschool Zeeland, Saxion, en de niet-bekostigde instellingen als Dutch Delta University en Europort Business School.

Begerige onderwijsinstellingen letten niet genoeg op, stelt de inspectie. Niet op vereiste diploma’s en niet op vaardigheden als het spreken van de Engelse taal. Ze schakelen commerciële bemiddelingsbureaus in die studenten ronselen. Al met al krijgen ze studenten die niet of nauwelijks geschikt zijn. Ze lokken die studenten soms met al te rooskleurige informatie en met veel te veel vrijstellingen, verknollen daarmee het imago van het Nederlands onderwijs maar halen in één moeite door een veiligheidsrisico binnen.

Pakistan
De immigratiedienst IND heeft de onderwijsinstellingen al op het hart gedrukt extra voorzichtig te zijn met het aannemen van Pakistaanse studenten. Sindsdien is hun aantal al hard achteruit gelopen, al heeft dat waarschijnlijk niets te maken met beter uitkijken: sinds midden vorig jaar is de Nederlandse ambassade in Pakistan flink ingekrompen vanwege de onveiligheid in dat land. Daarom moeten Pakistaanse studenten die naar Nederland willen, eerst naar Dubai om daar in de Nederlandse ambassade een test te doen. Dat is duur en omslachtig, dus dat schrikt veel studenten af.

Om de risico’s in de hand te houden, heeft de overheid samen met het onderwijsveld de Gedragscode voor Internationale Studenten opgesteld. Alleen instellingen die die code hebben ondertekend, kunnen internationale studenten werven. De code gaat niet alleen over onderwijskundige zaken, maar ook over veiligheidszaken. Terrorismebestrijder NCTb is nu alle ondertekenaars van de gedragscode op het hart aan het drukken wat beter op te letten, zo schreef minister Plasterk onlangs aan de Tweede Kamer.
Samen sterk in de hulpverlening!