Jeugdbrandweer - algemene discussie

Auteur Topic: Jeugdbrandweer - algemene discussie  (gelezen 137963 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

firefighter708

  • Gast
Gepost op: 29 december 2003, 17:49:22
ik zit zelf bij de jeugdbrandweer.. nou is er een tijdje geleden een persoon van de jeugd brandweer die een melding hoorde op zijn pieper voor de brandweer uitgerden daar aangekom kwamen de vlammen uit het dak en zou er een slachtoffer binnen liggen, er kwam een schilder aan gesneld met een brandblusser en wou naar binnen die man was niet een van de slimmere en dus dagt die jongen die van de jeugd met hem mee te gaan en proberen het slacht offer te redden hoe denken jullie hier over????
mvg firefighter708




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 29 december 2003, 20:32:44
Ook bij de jeugdbrandweer leer je op je eigen veiligheid te letten, toch ?

Wanneer iets wel kan en wanneer niet is elke keer weer een andere situatie en elke keer weer je eigen afweging.

Wat je ook doet, probeer daar bewust over na te denken. Iedereen bij de jeugdbrandweer weet waarschijnlijk ook de schadelijke effecten van rook en koolmonoxide etc...

Dus een pas klaar antwoord is er niet...
Als er eerst op je veiligheid hebt gelet en zorgt dat je niet in je eentje blijft aanmodderen (Dus zorgt dat brandweer en ambulance is gewaarschuwd).
Wat je dan extra kan doen is zo afhankelijke van de situatie..


Rene112

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 29 december 2003, 23:23:25
ik zit zelf bij de jeugdbrandweer.. nou is er een tijdje geleden een persoon van de jeugd brandweer die een melding hoorde op zijn pieper voor de brandweer uitgerden daar aangekom kwamen de vlammen uit het dak en zou er een slachtoffer binnen liggen, er kwam een schilder aan gesneld met een brandblusser en wou naar binnen die man was niet een van de slimmere en dus dagt die jongen die van de jeugd met hem mee te gaan en proberen het slacht offer te redden hoe denken jullie hier over????
mvg firefighter708

Tja.... ik denk dat jeugdbrandweerleden niet op hun pieper (zeer waarschijnlijk eigen aanschaf en niet van het korps gekregen) direct naar een melding moeten gaan. Jeugdbrandweerleden horen niet repressief ingezet te worden en zouden naar mijn mening moeten worden aangesproken op hun gedrag door de korpsleiding, als zij op eigen initiatief naar meldingen gaan (voor de brandweer uit).

Hierbij zit je wel op het grensgebied tussen het optreden als (jeugd)brandweerman of -vrouw en het doen en laten in de vrije tijd als privé persoon.....

Het enthousiasme van jeugdleden snap ik natuurlijk wel, en het komen kijken bij grotere branden kan op zich geen kwaad. Maar dat is wat anders dan voor de brandweer uit rijden.

Los hiervan kan het iedereen een keer overkomen dat je toevallig (en dus niet door op de scanner te rijden) als eerste bij een binnenbrand staat. Op dat moment is het lastig om niet te reageren als bij een standaard uitruk. Je mist uiteindelijk meestal blusmiddelen en een adequate persoonlijke bescherming. Of je dan wel of niet naar binnen moet gaan is erg afhankelijk van de situatie.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 29 december 2003, 23:49:52
ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van Rene,alleen ik vindt dat een lid van de jeugdbrandweer nooit en te nimmer een brandend pand moet betreden ondanks dat daar een slachtoffer zou kunnen liggen.

Onze eigen veiligheid staat ten alle tijden voorop,en dat geld ook voor iemand van de jeugdbrandweer.Dat ze kijken bij een inzet prima,dat ze een handje toesteken bij het aan leggen van de toevoerleiding (als dat over een lange afstand moet gebeuren) ook prima,maar niet brandende panden binnengaan


y0ze

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2004, 07:35:02
Zelfs een echte brandweerman zal nooit zonder kleding/ademlucht een pand betreden waar de vlammen door het dak komen.

Als de brand al uitslaand is, dan is de kans erg groot dat je drie stappen binnen al droe slachtoffers hebt in plaats van een.


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2004, 09:27:44
er kwam een schilder aan gesneld met een brandblusser en wou naar binnen  dus dagt die jongen die van de jeugd met hem mee te gaan en proberen het slacht offer te redden hoe denken jullie hier over????
mvg firefighter708

Een uitslaande brand bestrijden met een brandblusser lijkt me niet handig.
Ik weet verder niet wat het niveau is van een jeugdbrandweerman/vrouw. Is dat te vergelijken met brandwacht?

Indien dat zo is dan treed automatisch regel 1 in werking: eigen veiligheid gaat voor alles!!

Verder moet je heel goed uitkijken welk beeld je iemand geeft. Als je tegen iemand zegt: Ik ben van de jeugdbrandweer, en ik ga met je mee naar binnen, geef je iemand misschien een gevoel van vertrouwen, terwijl dat onjuist is.

Misschien is het beter om te zeggen: Ik ben van de jeugdbrandweer, en ik heb geleerd dat dit niet veilig is. Ik heb de brandweer al gewaarschuwd.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2004, 19:10:09
Een uitslaande brand bestrijden met een brandblusser lijkt me niet handig.
Ik weet verder niet wat het niveau is van een jeugdbrandweerman/vrouw. Is dat te vergelijken met brandwacht?

Indien dat zo is dan treed automatisch regel 1 in werking: eigen veiligheid gaat voor alles!!

Verder moet je heel goed uitkijken welk beeld je iemand geeft. Als je tegen iemand zegt: Ik ben van de jeugdbrandweer, en ik ga met je mee naar binnen, geef je iemand misschien een gevoel van vertrouwen, terwijl dat onjuist is.

Misschien is het beter om te zeggen: Ik ben van de jeugdbrandweer, en ik heb geleerd dat dit niet veilig is. Ik heb de brandweer al gewaarschuwd.


volgens mij kun je de jeugdbrandweer beter vergelijken met een aspirant,want ze dragen geen ademlucht ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2004, 09:35:26
volgens mij kun je de jeugdbrandweer beter vergelijken met een aspirant,want ze dragen geen ademlucht ;)

Als je het boekwerk bekijkt van een jeugdbrandweerlid, komt dit idd akelig overeen met het boek voor Brandwacht. Alleen het ademlucht gedeelte is er uit gelaten..... ;)


Daan Verhallen

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2004, 18:37:37
Ik zit zelf ook bij de jeugdbrandweer, en draag dag en nacht (eigen aanschaf) een pager bij mij.
Ik ga er vaak op uit om foto's te maken van de inzetten in mijn buurt.

Mij is het al één keer overkomen dat ik er eerder was dan de brandweer bij een woningbrand, uitslaand was deze nog niet. Maar veel had het niet gescheeld.

Ik heb toen de mensen naar buiten gedirigeerd, daarna een man die met een brandblusser naar binnen wou gaan tegengehouden.

Wij leren bij de jeugdbrandweer dat bij een brand ook al ligt er een slachtoffer altijd gewacht moet worden op de brandweer. Zij zijn immers de brandbestrijders.

Uiteraard kun je informatie inwinnen en als een proffesional dit doorgeven aan de eerste (brandweer)voertuigen.

Let altijd op je eigen veiligheid; zonder pak, helm of veiligheidsschoenen gaan wij geen brand in!  ;)

Groeten,
Daan Verhallen
http://daan.brandweer.net


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2006, 15:04:12
ik wil wel eens weten hoeveel mensen van de jeugdbrandweer hier lezen..