Jeugdbrandweer - algemene discussie

Auteur Topic: Jeugdbrandweer - algemene discussie  (gelezen 139833 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #70 Gepost op: 18 april 2008, 13:14:32
Meer jeugd brandweermannen nodig

vrijdag 18 april 2008 - www.nos.nl/jeugdjournaal

Ze leren op een ladder lopen en brandslangen uitrollen: kinderen die lid zijn van een Jeugdbrandweerkorps. Er moeten veel meer van dit soort korpsen komen, zegt de vereniging van de vrijwillige brandweer.

 
Mensen die daar werken worden opgeroepen als er brand is maar ze krijgen geen geld voor hun werk. De brandweer werkt veel met vrijwilligers. Maar nieuwe mensen krijgen, wordt steeds moeilijker. De Jeugdbrandweerkorpsen moeten dat gaan oplossen.

De vereniging van vrijwilligers hoopt dat als kinderen al jong leren over het werk van de brandweer ze er enthousiast over worden en misschien later vrijwilligerswerk willen gaan doen bij de brandweer. De kinderen mogen nog niet helpen blussen maar doen oefeningen en leren over het werk van de brandweer.

Lijkt het jou leuk om te leren over het werk van de brandweer? Of is het pas leuk als je echt zelf mag helpen?
Reageer op de stelling en in het gastenboek en misschien zie je jouw reactie terug in de uitzending om 17 uur!
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #71 Gepost op: 11 februari 2010, 00:49:09
'Tegen de echte brandweer aan'

http://www.dewoudenberger.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Tegen-de-echte-brandweer-aan.492383.news
woensdag 10 februari 2010 00:00

REGIO - Een gewone donderdagavond bij Berkhof BV aan de Stationsweg. Op het terrein van het loonwerkersbedrijf is het stil, rond de klok van 19.00 uur. Alle rijdende materialen staan binnen, in een van de gebouwen brandt nog licht. Een enkele medewerker maakt ongestoord nog wat werk af. Als hij ook het terrein verlaat, gaat Berkhof BV een uitgestorven avond tegemoet. Niets is echter minder waar. Een kwartier later heerst er grote bedrijvigheid. Jeugdbrandweer Scherpenwoude houdt namelijk haar wekelijkse oefening. Een observatie.
door Edward Doelman

De serene rust wordt verstoord door drie voertuigen van de twee betrokken brandweerkorpsen. De voertuigen arriveren kort na elkaar. Op het bedrijfsterrein zijn twee oefeningen uitgezet. Het jeugdbrandweerkorps Scherpenwoude is opgedeeld in twee groepen. Een jonge groep met tieners in de leeftijd van 12 tot 15 jaar en de gevorderde jongens van 15 tot en met 17 jaar.

Vooral de oudere jongens wacht een complexe casus. De dieseltank van een vrachtwagens in de garage is in brand gevlogen. Het vuur heeft zich via een stalen trap naar boven uitgebreid. Er zijn twee slachtoffers, waarvan een slachtoffer boven ligt. ,,Dit wordt een lastige oefening. Deze brand moet met schuim bestreden worden. Ook wordt het belangrijk om de trap voldoende te koelen voordat je naar boven kunt gaan", zo vertelt Gert Blok van de Scherpenzeelse brandweer.
Hij is een van de begeleiders van Scherpenwoude. Het gezamenlijke jeugdbrandweerkorps van Scherpenzeel en Woudenberg werd ruim 3,5 jaar geleden opgericht. En niet zonder succes. Ondanks het korte samenzijn kan Scherpenwoude al mooie resultaten overleggen. Met als hoogtepunt de zevende plaats op het nationale kampioenschap.
De prestatie was niet haalbaar als de jonge brandweermannen en -vrouwen niet hard gewerkt hadden. Ook op deze donderdag is dat het geval. Zowel de jonge als de gevorderde groep heeft een leerzame avond. De gevorderde aspiranten werken eensgezind aan de bestrijding van de brand. Nadat er enige minuten verstreken zijn, wordt uiteindelijk de juiste keuze gemaakt. Het schuim wordt uit de bluswagen gehaald. Na verloop van tijd worden de twee slachtoffers gevonden en naar buiten gebracht. 'Gealarmeerde' ambulances brengen de slachtoffers naar het ziekenhuis. ,,Deze jongens zitten al dicht tegen de echte brandweer aan", zo zegt een begeleider.
Bij de oprichting van Scherpenwoude werd onder meer gezegd dat het jonge korps als 'kweekvijver' van de echte brandweer zou dienen. Tot nog toe heeft geen tiener de overstap gemaakt. ,,Maar er zijn wel een stuk of vier jongens die binnenkort achttien worden. Daarmee kunnen ze toegelaten worden tot de cursus tot brandweerman. De vraag is of het ook echt gaat gebeuren. Als brandweerman moet je vaak in het dorp zijn. Dat is moeilijk te combineren met bijvoorbeeld een studie. De toekomst moet uitwijzen hoe dit gaat uitpakken", legt Kimm Hendriks van de Woudenbergse brandweer uit.
Na de oefening volgt in beide groepen een uitgebreide evaluatie. Nadat alles is opgeruimd, gaat de jeugd terug naar de kazernes. Wat overblijft is opnieuw de stilte. Dat zou de rest van de avond ook zo blijven.
Samen sterk in de hulpverlening!


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #72 Gepost op: 11 februari 2010, 01:11:39
Goeie topickick!  O0  ;D
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


samabith

  • Jeugdleider jeugdbrandweer Tiel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 154
  • Jeugdbrandweer Tiel
Reactie #73 Gepost op: 7 maart 2010, 11:10:45
ik vroeg mij af wie er allemaal meespeelde op 27 maart in Bussum.
Dit is een Aspiranten-LD en Aspiranten-HD Wedstrijd.

Tiel doet mee met de aspiranten een de HD wedstrijd ;)


RJM

  • HV-geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 538
Reactie #74 Gepost op: 9 maart 2010, 20:06:53
Ik ook dan maar:

Ik was sinds 2000 lid van de Jeugdbrandweer te Putten, ben in 2009 ongeveer gestopt (uit me hoofd)
Ben vele nummers geweest, omdat wij nooit vaste nummers hadden omdat je elke nummer moest kennen.
Na ongeveer 6 jaar kwam ik in de Aspiranten ploeg (2006), en werd hier later Bevelvoerder van(+ - 2008 tot 2009).
Heb een zeeeer leuke tijd gehad daar, en kan het iedereen aanbevelen vooral voor de mensen in Putten - Ermelo.


In Barneveld wordt er wel gepraat en gedacht over een jeugdbrandweer. Is de kans klein dat die er komt, aangezien het hele korps vrijwillig is?

Ik zat in Putten op de jeugdbrandweer ( Jeugdbrandweer Putten - Ermelo > http://www.jeugdbrandweer.eu ), brandweer Putten is vrijwillig en die hebben dus ook een jeudgbrandweer, maar die is niet verbonden met de jeugdbrandweer, wij deden de oefeningen altijd ergens anders (Bij de gemeente voertuigen, ambachtstraat) en niet bij / rondom de kazerne van Putten.
De OVD uit flevoland was bij ons de hoofdinstructeur.
Ligt er denk ik aan of ze voldoende mensen kunnen krijgen om er een op te starten  O0
Burgerhulpverlener, AED-bediener.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #75 Gepost op: 9 maart 2010, 20:14:10
Ik ook dan maar:

Ik was sinds 2000 lid van de Jeugdbrandweer te Putten, ben in 2009 ongeveer gestopt (uit me hoofd)
Ben vele nummers geweest, omdat wij nooit vaste nummers hadden omdat je elke nummer moest kennen.
Na ongeveer 6 jaar kwam ik in de Aspiranten ploeg (2006), en werd hier later Bevelvoerder van(+ - 2008 tot 2009).
Heb een zeeeer leuke tijd gehad daar, en kan het iedereen aanbevelen vooral voor de mensen in Putten - Ermelo.


Ik zat in Putten op de jeugdbrandweer ( Jeugdbrandweer Putten - Ermelo > http://www.jeugdbrandweer.eu ), brandweer Putten is vrijwillig en die hebben dus ook een jeudgbrandweer, maar die is niet verbonden met de jeugdbrandweer, wij deden de oefeningen altijd ergens anders (Bij de gemeente voertuigen, ambachtstraat) en niet bij / rondom de kazerne van Putten.
De OVD uit flevoland was bij ons de hoofdinstructeur.
Ligt er denk ik aan of ze voldoende mensen kunnen krijgen om er een op te starten  O0

tja, barneveld is in princiepe half beroeps,
maar voor hier een hele discussie over komt, jeugdbrandweer barneveld komt er niet
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Jarco_B

  • jeudbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #76 Gepost op: 30 juni 2010, 16:45:26
ik zit sinds begin dit jaar bij de jeugdbrandweer zwijndrechsewaard. O0
ik ben nu pompbediener (de beste bij wedstrijden in velzen) bij de junioren.
Verpleegkundige I.O. Aspirant jeugdbrandweer zwijndrechtsewaard Evenement verkeersregelaar EHVer/AED-bediener


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #77 Gepost op: 26 augustus 2010, 20:01:41
Wat vinden jullie van de jeugdbrandweer?

http://rotterdamrijnmond.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-2462-niet-van-de-jeugdbrandweer.html?archived=0&page=1

Niet van de jeugdbrandweer

18 Augustus 2010

Tijdens verschillende overleggen en vergaderingen heeft de algemeen directeur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) de stelling ingenomen dat hij niet van de jeugdbrandweer is en stelt dat de jeugdbrandweer de speelruimte is van de postcommandant.

Beleid

In de beleidsvisie 'Vrijwilligheid als kans' is aangeven dat er beleid moet komen voor de jeugdbrandweer. Brandweer Vrijwilligers vinden namelijk dat de jeugdbrandweer onderdeel moet uitmaken van de brandweerorganisatie en een zeer belangrijke kweekvijver is voor het werven van nieuw personeel. Die beleidsvisie 'Vrijwilligheid als kans' is vastgesteld door de regionaal commandant en onderschreven door het algemene bestuur van de VRR.

In de prioriteitenlijst van de beleidsvisie was aangegeven dat dit onderwerp in 2011 geregeld zou moeten zijn en het is dan erg opmerkelijk dat de algemeen directeur een dergelijke uitspraak doet vlak voor die periode.

Veranderend inzicht

Dat er in het materieelspreidingsplan alleen gekeken wordt naar de meest noodzakelijke voertuigen, begrijpen wij natuurlijk ook. Zeker in een tijd van bezuinigingen en schaarste. Dan is het altijd belangrijk om nog beter de nut en noodzaak van bepaalde onderdelen van de organisatie te bepalen.

De jeugdbrandweer is een belangrijke kweekvijver voor zowel de beroepscollega's als voor het werven van Brandweer Vrijwilligers. Wie is er immers niet bij de jeugdbrandweer begonnen? Daarnaast is het een ingang voor het uitdragen van de brandveiligheid aan de gemeenschap (Brandveilig leven voorheen Comunity Safety). De ouders van de jeugdbrandweer worden gemakkelijk benaderbaar en de leden van de jeugdbrandweer gaan de brandveiligheid op school en verder uitdragen.

De verschillende onderdelen van de medezeggenschap zullen dit onderwerp aan de orde gaan stellen en ook de klankbordgroep Vrijwilligheid zal dit onderwerp gaan behandelen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #78 Gepost op: 26 augustus 2010, 20:09:34
Ik denk dat voor heel veel korpsen de jeugdbrandweer inderdaad een bijzonder goede kweekvijver is. In de opleiding Manschap A waar ook ik dit jaar aan ga beginnen zitten behalve twee oud-jeugdbrandweerleden uit Den Dolder er ook drie uit Bilthoven en tenminste één uit Baarn. Verder weet ik van jongens uit Woudenberg en Maarssen ook dat ze aan de opleiding gaan beginnen...

Al is er nog wel eens kritiek op de manier van werken bij de jeugdbrandweer; misschien wel het belangrijkste aspect wordt vergeten: veel jeugdbrandweerleden worden enthousiast gemaakt voor de echte brandweer!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #79 Gepost op: 26 augustus 2010, 20:22:05
Ik denk dat voor heel veel korpsen de jeugdbrandweer inderdaad een bijzonder goede kweekvijver is. In de opleiding Manschap A waar ook ik dit jaar aan ga beginnen zitten behalve twee oud-jeugdbrandweerleden uit Den Dolder er ook drie uit Bilthoven en tenminste één uit Baarn. Verder weet ik van jongens uit Woudenberg en Maarssen ook dat ze aan de opleiding gaan beginnen...
Dat klinkt goed, maar wie zegt me dat die plaatsen niet even snel bezet zouden zijn door niet-jeugdbrandweerlieden?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..