Jeugdbrandweer - algemene discussie

Auteur Topic: Jeugdbrandweer - algemene discussie  (gelezen 139372 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #80 Gepost op: 26 augustus 2010, 20:31:59
Dat klinkt goed, maar wie zegt me dat die plaatsen niet even snel bezet zouden zijn door niet-jeugdbrandweerlieden?

Welke plaatsen? Volgens mij is er geen tekort aan plaatsen voor de opleiding, dus alle niet-jeugdbrandweerleden die gesolliciteerd hebben bij de brandweer en daar ook zijn aangenomen kunnen deelnemen aan de opleiding...

Wat dus zou betekenen dat zonder jeugdbrandweer er een stuk minder deelnemers zouden zijn geweest (en Jorn (mede-jeugdbrandweerlid uit Den Dolder) en ik zijn daar voorbeelden van, als er geen jeugdbrandweer was geweest hadden we vermoedelijk nooit in contact met de brandweer gekomen).
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #81 Gepost op: 26 augustus 2010, 20:35:33
Welke plaatsen? Volgens mij is er geen tekort aan plaatsen voor de opleiding, dus alle niet-jeugdbrandweerleden die gesolliciteerd hebben bij de brandweer en daar ook zijn aangenomen kunnen deelnemen aan de opleiding...

Wat dus zou betekenen dat zonder jeugdbrandweer er een stuk minder deelnemers zouden zijn geweest (en Jorn (mede-jeugdbrandweerlid uit Den Dolder) en ik zijn daar voorbeelden van, als er geen jeugdbrandweer was geweest hadden we vermoedelijk nooit in contact met de brandweer gekomen).
Ah, op die fiets. Ik ging uit van een maximum aantal opleidingsplaatsen die al vergeven waren. Maar zoals ik in mijn omgeving hoor, zijn er genoeg jongemannen die wel bij de vrijwillige brandweer willen. Zijn die er daar gewoon niet, of zijn ze niet op de hoogte van een opleiding of vacature?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #82 Gepost op: 26 augustus 2010, 20:44:05
Ah, op die fiets. Ik ging uit van een maximum aantal opleidingsplaatsen die al vergeven waren. Maar zoals ik in mijn omgeving hoor, zijn er genoeg jongemannen die wel bij de vrijwillige brandweer willen. Zijn die er daar gewoon niet, of zijn ze niet op de hoogte van een opleiding of vacature?

Ik denk dat ze gewoon er niet aan denken om bij de brandweer te gaan, of niet goed weten hoe de organisatie nou eigenlijk werkt en dus geen interesse hebben. Je ziet het landelijk steeds vaker dat korpsen problemen krijgen in verband met te weinig vrijwilligers; heel veel mensen hebben nou eenmaal gewoon een erg druk leven.

Wat ik dus probeer te zeggen: op het moment dat jongeren bij de jeugdbrandweer komen bestaat er een redelijke kans dat ze ook het brandweervirus krijgen. Behalve de oefenavonden kom je namelijk als enthousiast jeugdlid op nog veel meer brandweergerelateerde plaatsen. Stages lopen bij de brandweer, in de vakantie een dagje langs gaan; je leert de brandweerlieden en manier van werken kennen en dat is een groot voordeel. Een fotograaf uit Zeist begint ook op 16 september aan de opleiding en ook hij is langzaamaan het brandweerwerledje ingerold (deels door bij activiteiten van de jeugdbrandweer mee te gaan). Het kan dus ook op een andere manier dan via de jeugdbrandweer, maar het leren kennen van de prachtige organisatie 'brandweer' is m.i. erg belangrijk ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


FireStorm

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #83 Gepost op: 27 september 2010, 22:31:11
Ik denk dat ze gewoon er niet aan denken om bij de brandweer te gaan, of niet goed weten hoe de organisatie nou eigenlijk werkt en dus geen interesse hebben. Je ziet het landelijk steeds vaker dat korpsen problemen krijgen in verband met te weinig vrijwilligers; heel veel mensen hebben nou eenmaal gewoon een erg druk leven.

Wat ik dus probeer te zeggen: op het moment dat jongeren bij de jeugdbrandweer komen bestaat er een redelijke kans dat ze ook het brandweervirus krijgen. Behalve de oefenavonden kom je namelijk als enthousiast jeugdlid op nog veel meer brandweergerelateerde plaatsen. Stages lopen bij de brandweer, in de vakantie een dagje langs gaan; je leert de brandweerlieden en manier van werken kennen en dat is een groot voordeel. Een fotograaf uit Zeist begint ook op 16 september aan de opleiding en ook hij is langzaamaan het brandweerwerledje ingerold (deels door bij activiteiten van de jeugdbrandweer mee te gaan). Het kan dus ook op een andere manier dan via de jeugdbrandweer, maar het leren kennen van de prachtige organisatie 'brandweer' is m.i. erg belangrijk ;)

Ik ben zelf een afgewezen sollicitant omdat ik te ver van de kazerne af zou wonen begrijpelijk natuurlijk en ik werkte ook niet in de gemeente toen kwam nog het mooiste ze vonden dat ik GEEN idee had wat de Brandweer deed volg de brandweer al sinds ik 5 ben en ben heel erg veel en vaak op de kazerne geweest en ze vonden dat ik te laag geschoold was heb praktijk onderwijs gedaan daarna detailhandel niv 2 mbo en met branche kennis van doe het zelf materialen / gereedschap ..
Ik zit nu al ongeveer 5 jaar bij Het Nederlandse Rode Kruis waar ik oa: Chauffeur sociaal vervoer / liggend vervoer / spoed vervoer ben, EHBO + AED Bediener, Coordinator Verbindingen, Opvang En Verzorging gedaan heb en het SIGMA.. Ik dacht bij mezelf altijd via het Rode Kruis krijg ik ook veel hulpverleningskennis met namelijk toen ik de SIGMA opleiding deed en goed in teamverband zou kunnen werken.

Ik zou het weer moeten proberen als ze op de kazerne zouden gaan slapen dat is wat ze tegen me zeiden maar daarna toen ik er nog na vroeg zeiden ze tegen mij dat het voor mij geen enkele zin had om nog te solliciteren omdat ik gewoon te laag geschoold was kwam bij mij aan als een kei harde klap daarna heb ik met andere korpsen gesproken die mij echt heel graag erbij zouden willen hebben op dit moment zit ik nog heel erg te twijfelen of ik nog wel wederom moet gaan solliciteren omdat ze kei hard mensen nodig hebben juist een bekende van mij die geen technische opleiding had of enig hulpverleningservaring had werd aangenomen en ook nog verder van de kazerne af woonde als mij ..

Er willen genoeg mensen bij de Brandweer maar als korpsen zo met sollicitanten omgaan vindt ik het helemaal niet gek dat er niemand meer op staat om bij de Brandweer te komen!
Ex Rode Kruis Medewerker, Ex Sigma lid, Ex Dierenambulance medewerker..


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #84 Gepost op: 13 februari 2013, 16:18:05
Jeugdbrandweer Regio Gooi en Vechtstreek

Jeugdbrandweer Regio Gooi en Vechtstreek
Kamerlingh Onnes
Gepubliceerd op 13 feb 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #85 Gepost op: 18 februari 2013, 11:23:20
aardig filmpje voor de werving hoor. Maar er schort wel heel erg veel aan de juiste manier van werken.... :-X
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #86 Gepost op: 18 februari 2013, 12:48:58
aardig filmpje voor de werving hoor. Maar er schort wel heel erg veel aan de juiste manier van werken.... :-X

De jeugdbrandweer is natuurlijk een groot leerproces dus zou er niet al precies  naar kijken.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #87 Gepost op: 5 oktober 2013, 21:41:13
Zwijndrecht gewonnen dus? Ik lees hier net op een P2000 monitor dat Oisterwijk rustig mag opkomen naar de kazerne voor het landskampioenschap voor de jeugd. Weet er toevallig iemand wie welke klasse gewonnen heeft?

Beide korpsen gefeliciteerd! 098uo
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Jarco_B

  • jeudbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #88 Gepost op: 5 oktober 2013, 21:56:05
Van de Zwijndrechtsewaard de junioren die ben ik net wezen feliciteren.
Verpleegkundige I.O. Aspirant jeugdbrandweer zwijndrechtsewaard Evenement verkeersregelaar EHVer/AED-bediener


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Jeugdbrandweer over morgen

http://www.brandweernederland.nl/actueel/brwnl_nieuws/?ActItmIdt=38230
4 februari 2014

Afgelopen zaterdag vond de jaarvergadering plaats van de Stichting Jeugdbrandweer Nederland. Ruim tweehonderd jeugdleiders, jeugdbrandweerlieden en andere betrokkenen verzamelden zich bij het IFV.

Voorzitter Marcel Jonkman opende de bijeenkomst. Vervolgens kwam een grote diversiteit aan onderwerpen aan bod. Vanzelfsprekend waren daar de cijfers die horen bij een jaarvergadering en werd een aantal lopende zaken toegelicht, zoals de ontwikkeling van nieuw lesmateriaal en de oprichting van nieuwe jeugdbrandweerkorpsen. Ook was er veel aandacht voor de huldigingen van de landskampioenen uit Zwijndrechtsewaard, Oisterwijk en Goes-Borssele.

Vervolgens vertelde Wesley van Straaten hoe men bij de brandweer van Apeldoorn bezig is met de oefenkaarten voor de jeugdbrandweer, een praktische leidraad bij het opzetten van oefeningen. Hij kreeg waardering uit de zaal voor dit initiatief. Veel bijval was er ook voor de bijdragen van Patrick Leliveld en Leon Anink van het netwerk Roze Rood. Leon vertelde in alle openheid zijn verhaal over hoe hij zijn jeugd, als homo bij de brandweer, ervaren had. "Het gaat om de openheid naar elkaar toe en het elkaar de ruimte geven te zijn wie je bent. Als jeugdleden onderling maar ook vanuit de positie van jeugdleiders naar de leden toe." Patrick lichtte de rol van het netwerk toe en benadrukte nogmaals dat ze er voor de jeugd, maar ook de jeugdleiders zijn, waarbij vertrouwelijkheid een vanzelfsprekendheid is.

Tot slot kwam portefeuillehouder Paul Joosten aan het woord. Hij sprak in enthousiaste bewoordingen over de waarde van de "Jeugdbrandweer over morgen" en de kansen die er liggen. "We gaan met elkaar werken aan een visie die het goede van de huidige jeugdbrandweer behoudt en ruimte geeft om de kansen te benutten die er liggen, ook als het bijvoorbeeld om de inzet van de jeugd bij brandveilig leven gaat. We doen dit op basis van de passie en enthousiasme dat er is bij de jeugdbrandweer."

(Op de foto: de landskampioen aspiranten HD, Goes -Borssele)

Meer weten?
Kijk op de website van de Jeugdbrandweer, of kijk op de site van het programma Vakbekwaamheid en Kennis.
Samen sterk in de hulpverlening!