Lek beveiliging Schiphol structureel

Auteur Topic: Lek beveiliging Schiphol structureel  (gelezen 34432 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #50 Gepost op: 3 januari 2009, 17:27:42
Dan vraag ik me toch af waarom er dan bij iedere toegang een bord staat met: Verboden toegang. En men er dan niet op kan gaan handhaven.

Tja. Ik denk; al geef je SBS honderdmaal een artikeltje 461, ligt men er nog niet wakker van.

Misdrijf is andere koek. Maar dan moet niet weer een of ander zacht gekookt ei gaan roepen: Maatschappelijk belang blablabla...De wet geldt voor iedereen. Toch?  ::)


Michelle1983

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 3 januari 2009, 17:45:31
Het voorstel houdt in het toevoegen van een artikel 62b aan de Luchtvaartwet:

Citaat
1. Hij die een op grond van artikel 37b, eerste lid, onder b en c, aangewezen luchtvaartterrein wederrechtelijk binnendringt of wederrechtelijk aldaar verblijft, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
2. Hij die zich wederrechtelijk toegang verschaft tot een in het eerste lid bedoeld terrein door middel van braak of inklimming, van valse sleutels, van een valse order, een vals kostuum of een valse of niet aan betrokkene
toebehorende toegangspas wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
3. De in het eerste en tweede lid bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd, indien twee of meer verenigde personen het misdrijf plegen.

Bron: Kamerstukken 31 386.

Overigens is het erg tendentieus om te stellen dat Justitie te langzaam is, zoals impliciet in het krantenartikel gebeurt. Het wetsvoorstel is namelijk sinds maart 2008 in behandeling bij de Tweede Kamer.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #52 Gepost op: 3 januari 2009, 18:00:29
De ambtelijke molen draait niet zo vlug... ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #53 Gepost op: 3 januari 2009, 18:01:30
Het voorstel houdt in het toevoegen van een artikel 62b aan de Luchtvaartwet:

Bron: Kamerstukken 31 386.

Overigens is het erg tendentieus om te stellen dat Justitie te langzaam is, zoals impliciet in het krantenartikel gebeurt. Het wetsvoorstel is namelijk sinds maart 2008 in behandeling bij de Tweede Kamer.

En wat is het verschil met 461?  :)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #54 Gepost op: 3 januari 2009, 18:04:20
En wat is het verschil met 461?  :)

Het citaat van Michelle lijkt specifiek te gaan om luchtvaartterrein. Ben ook wel benieuwd naar het antwoord op je vraag.


Michelle1983

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 3 januari 2009, 20:10:12
En wat is het verschil met 461?  :)

Die vraag zou je ook kunnen stellen voor wat betreft de artikelen 138 en 139 van het Wetboek van Strafrecht ;). Hieronder staat de passage uit de Memorie van Toelichting over dit artikel. Het vetgedrukte gedeelte lijkt de kern te zijn:

Citaat
Bij gelegenheid van het spoeddebat over de beveiliging van Schiphol op 24 februari 2008 is een motie ingediend door het lid van de Tweede Kamer, de heer Teeven, die ertoe strekt dat als misdrijf strafbaar moet worden gesteld het zonder daartoe gerechtigd zijn betreden van delen van een luchthaven (Kamerstukken II 2007/08, 24 804, nr. 54). Ter uitvoering van deze motie stel ik thans deze afzonderlijke strafbaarstelling voor. Voor de strafbedreiging is aangesloten bij die in vergelijkbare bestaande strafbaarstellingen in het Wetboek van Strafrecht betreffende huis-, erf- en lokaalvredebreuk (artikelen 138 en 139). Anders dan in die bepalingen, is als strafverzwarende omstandigheid opgenomen het gebruik van bepaalde middelen, om zich wederrechtelijk toegang te verschaffen. In het bijzonder is toegevoegd het gebruik van een valse of een aan een ander
toebehorende toegangspas. Daar bovenop geldt tevens als verzwarende omstandigheid het plegen van het misdrijf als dat samen met een andere persoon of met meer personen plaats vindt. Aanleiding voor het spoeddebat waren enkele incidenten, waarbij personen zich toegang hebben verschaft tot delen van luchthaventerreinen die beperkt toegankelijk zijn. Het is gewenst om strenger te kunnen optreden tegen degenen die zich
onbevoegd begeven of bevinden op beveiligde delen van luchtvaarttreinen.
Ik heb tevens besloten tot het voorbereiden van een bredere strafbaarstelling van het betreden van terreinen bij kwetsbare infrastructurele objecten.

Zo wordt een overtreding waarop hoogstens een boete staat (461 Sr), een misdrijf met een duidelijk hogere strafbedreiging.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #56 Gepost op: 3 januari 2009, 20:18:43
http://www.undercoverinnederland.nl/

29 december 2008

Alberto Stegeman kraakt met neppas van KLM beveiliging Schiphol

Vliegtuig koningin makkelijk doelwit terroristen

De hangar op Schiphol waar het regeringsvliegtuig staat, de PH-KBX, is voor iedereen toegankelijk, ook voor mensen die niets op Schiphol te zoeken hebben. Iedereen die eenmaal binnen de hekken is, kan doen en laten wat hij wil. "Ook een bom aan boord brengen." Hierdoor dreigde groot gevaar voor onder meer leden van ons koningshuis, kabinetsleden en andere hoogwaardigheidsbekleders.

Deze verbijsterende ontdekking deed undercoverjournalist Alberto Stegeman na een zorgvuldig onderzoek van enkele maanden. De beelden van de verborgen cameroperatie waren gisteravond in een extra uitzending van Undercover in Nederland bij SBS 6 te zien. "En dat in een tijd waarin nationaal terrorismebestrijder Joustra waarschuwt voor de hoogste terreurdreiging ooit in Nederland. Onbegrijpelijk," aldus Stegeman.

Terwijl de beveiliging op Schiphol-Centrum na een eerdere onthullende uitzending van Undercover in Nederland in februari flink is aangescherpt, kunnen ongenode gasten met weinig moeite het regeringsvliegtuig op Schiphol-Oost bereiken. "Schiphol-Centrum is voor zover ik kan inschatten inderdaad helemaal dichtgetimmerd, maar voor Schiphol-Oost geldt dat niet. Voertuigen worden niet structureel gecontroleerd en de pascontrole laat zeer te wensen over."

Alberto en zijn team maakten op simpele wijze een werkpas van KLM na en wisten met een voertuig meerdere malen Schiphol-Oost te betreden. Op dit gedeelte van Schiphol bevindt zich niets minder dan de hangar met het regeringsvliegtuig waarmee Koningin Beatrix en Premier Balkenende regelmatig mee vliegen. "Omdat beveiligers deze neppas niet herkennen, konden wij telkens simpel de beveiliging omzeilen. Het grote gevaar van dit structurele lek is dat iedereen dit kan doen, mogelijk ook terroristen."

Niet alleen Schiphol-Oost is makkelijk toegankelijk, ook de hangar zelf staat open. "Op dezelfde avond dat Cerfontaine mij in het programma Pauw en Witteman uitnodigde om met eigen ogen te komen bekijken dat de zaak nu op orde is, stond ik ironisch genoeg binnen de hekken van Schiphol. Zonder uitnodiging. Een paar weken later, op 12 december, stond ik op dezelfde manier oog in oog met het vliegtuig van onze koningin. Ik vind het verbijsterend dat ik zo gemakkelijk bij het regeringsvliegtuig kan komen en daar alle gelegenheid heb om te doen en laten wat ik wil. Nederland liep het risico om in het hart van haar monarchie en haar democratie geraakt te worden," aldus Stegeman. Stegeman heeft Schiphol voor de uitzending op de hoogte gebracht van waar de lekken zich bevinden, zodat zij tijdig maatregelen konder nemen.

Alberto Stegeman zal tijdens een tweede extra uitzending van Undercover in Nederland op zondag 4 januari om 21.30 uur bij SBS 6 opnieuw aandacht aan deze schokkende onthulling en de gevolgen hiervan besteden.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #57 Gepost op: 16 januari 2009, 19:51:52
KLM en Schiphol doen aangifte tegen Stegeman

(Novum) - De KLM heeft aangifte gedaan tegen undercoverjournalist Alberto Stegeman. Dit maakte het Openbaar Ministerie in Haarlem vrijdag bekend. Ook Schiphol heeft aangifte gedaan tegen Stegeman wegens het onbevoegd betreden van het terrein van de luchthaven. Voor het SBS-programma Undercover in Nederland brak Stegeman met een vervalste KLM-pas in bij Schiphol. Hij wist door te dringen tot de hangar waar het regeringsvliegtuig geparkeerd staat op Schiphol-Oost.

Vrijdag liet minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin (CDA) weten dat de beveiliging van het regeringstoestel en andere vliegtuigen op Schiphol-Oost wordt aangescherpt. De SP had de bewindsman vragen gesteld naar aanleiding van het programma.

Schiphol liet na de uitzending weten dat het regeringsvliegtuig geen gevaar loopt, zoals Stegeman beweerde. De luchthaven benadrukte dat Schiphol-Oost een bedrijventerrein en geen vliegveld is. Daarom zouden daar minder strenge veiligheidsregels gelden. Voordat een vliegtuig van het bedrijventerrein in bedrijf wordt genomen, worden volgens Schiphol meerdere uitvoerige veiligheidscontroles uitgevoerd. Als iemand op het bedrijventerrein iets met een vliegtuig heeft uitgespookt, zou dat bij de inspecties aan het licht moeten komen.

In februari vorig jaar plantte Stegeman op de luchthaven nog een nepbom in de laadruimte van een vliegtuig. Die had hij met de personeelspas van iemand anders binnengesmokkeld. Hierdoor werd de beveiliging van de luchthaven flink aangescherpt. Schiphol deed ook toen aangifte tegen Stegeman, maar het OM in Haarlem besloot de journalist niet te vervolgen.

Bron: www.nieuws.nl
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


hanjoaz

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #58 Gepost op: 23 januari 2009, 15:16:14
SCHIPHOL - De luchtvrachtsector op Schiphol en vier andere grote Europese internationale luchthavens zijn kwetsbaar voor criminaliteit.
 
De zwakke punten kunnen in de meeste gevallen ook worden gebruikt voor terrorisme.

Deze conclusie trekt het expertisecentrum luchthavens van de marechaussee in een rapport over het onderzoek naar de kwetsbaarheden van vijf internationale Europese luchthavens.
 
Het ANP beschikt over het rapport. Het is gemaakt in opdracht van de commandant van de marechaussee op Schiphol, brigade-generaal Rob Veltman. De marechaussee heeft tot dit moment nog niet kunnen reageren.

Spoeddebat

De PvdA wil een spoeddebat met minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie over het rapport. Tweede Kamerlid Ton Heerts sprak vrijdag van een "opmerkelijk en schokkend'' onderzoek.

Heerts maakt zich zorgen over de bestrijding van georganiseerde crimininaliteit en terreur op Schiphol.

Prioriteit

Bedrijven op Schiphol verwijten de marechaussee en de douane dat ze te weinig prioriteit geven aan de criminaliteit in de vrachtsector. Ook beschikken deze diensten over ''te weinig kennis'' om misdaad goed aan te pakken, menen ze.

Omdat daarnaast de capaciteit om onderzoeken te draaien niet toereikend is, wordt de pakkans verkleind en de verleiding tot criminaliteit en dus eventueel terroristische activiteiten vergroot.

Hirsch Ballin

De uitkomsten van het onderzoek lijken op gespannen voet te staan met wat minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie en de directie van Schiphol het afgelopen jaar hebben gezegd over de veiligheid van de luchthaven.

Ze zeiden dat de beveiliging op Schiphol voldoet aan de Europese regels ''en in zijn algemeenheid goed is''.

Vliegvelden

Behalve het Nederlandse vliegveld zijn de luchthavens Londen Heathrow, Madrid Barajas, Frankfurt/Main en Parijs Charles de Gaulle in de analyse betrokken. Voor die vliegvelden gelden in grote lijnen dezelfde conclusies.

Sinds februari staat de beveiliging van Schiphol flink ter discussie. Toen kon een medewerker van het SBS6-programma Undercover in Nederland drie maanden lang ongestoord als platformmedewerker van Schiphol op alle kwetsbare plekken op Schiphol komen.

Daardoor was hij in staat om een nepbom in de laadruimte van een passagiersvliegtuig met bestemming Egypte te stoppen.

Cerfontaine

Toenmalig Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine gaf aan dat zoiets nooit had mogen gebeuren, maar daarbij benadrukte hij dat het om een incident ging. Het rapport, dat van september 2008 is, geeft een andere indruk.

In het onderzoek wordt de conclusie getrokken dat het op Schiphol en de andere luchthavens ontbreekt aan inzicht in kwetsbaarheden en dat zwakke punten die wel bekend zijn in stand worden gehouden.

Economische belangen

''Wanneer de overheid de economische belangen laat overheersen, kan het veiligheidsniveau op en rond de luchthaven hieronder komen te lijden.''

Volgens hoogleraar politiestudies en veiligheidsvraagstukken Bob Hoogenboom gebeurt dat ook.

''Luchthavens dienen niet te veel gehinderd te worden door vertragende veiligheidsmaatregelen. In die zin is veiligheid in en rondom (lucht-)havens ook een uitkomst van onderhandelingen en nemen betrokken partijen min of meer gecalculeerd risico dat er incidenten en calamiteiten voorkomen.''

bron:www.nu.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #59 Gepost op: 27 januari 2009, 14:59:25
douaneproces Schiphol niet waterdicht

Dinsdag 27 januari 2009  AT5

De marechaussee heeft verschillende zwakke plekken gevonden binnen het douaneproces op Schiphol. Een opvallende kwetsbaarheid is de huidige douanewetgeving. Die kan crimineel gedrag juist in de hand werken, constateert het rapport van de marechaussee 'De gelegenheid te baat nemen'.

De belangrijkste conclusie van het nog niet vrijgegeven rapport werd vrijdag al bekend. De luchtvrachtsector op Schiphol en op vier andere grote internationale Europese luchthavens zijn kwetsbaar voor criminaliteit. Die zwakke punten kunnen in de meeste gevallen ook voor terrorisme worden gebruikt, concludeert het Expertisecentrum Luchthaven van de marechaussee dat verantwoordelijk is voor dit onderzoek.

De achilleshiel van het douaneproces is de informatiepositie van de dienst, stellen de onderzoekers. Vroeger werkten op de luchthavens, dus ook op Schiphol, in elke loods douanepersoneel om goederen ter plaatse te kunnen controleren. Die werkwijze is afgeschaft met de opkomst van elektronische systemen.

Tijdens de automatisering werd ervoor gekozen om de douane niet meer fysiek in de loodsen te laten werken. De dienst is op basis van ontvangen informatie controles gaan voeren. De informatie waarover de douane beschikt, blijkt niet volledig te zijn. Dat heeft ,,gevolgen'' voor de aansturing van de controles, meent de marechaussee.

De douane wil voorlopig nog niet inhoudelijk reageren, omdat de politiek zich op dit moment over het rapport buigt.
Samen sterk in de hulpverlening!