zelfverdediging voor de politie

Auteur Topic: zelfverdediging voor de politie  (gelezen 21871 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #50 Gepost op: 26 december 2011, 19:33:14
De mensen die op deze manier er uit getrokken worden zijn vaak de oproerkraaiers die andere opzetten. Deze personen zijn moeilijk te grijpen (als de ME er aan komt zijn ze al weer weg) maar zetten iedereen tegen de politie op. Om er voor te zorgen dat de situatie uiteindelijk niet ontploft worden dit soort types zo snel mogelijk verwijderd.

Dit leid tot een korte escalatie maar zorgt wel dat uit eindelijk de rest van (in dit geval) demonstratie rustiger verloopt


Sid

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #51 Gepost op: 27 december 2011, 14:59:22
De mensen die op deze manier er uit getrokken worden zijn vaak de oproerkraaiers die andere opzetten.  

Duidelijk en logisch antwoord, maar dat is in het clipje niet te zien. vraag was een beetje flauw van me natuurlijk ;), want wat ik eigenlijk mee wilde zeggen is dat er in de praktijk vaak toch de verkeerden uitgehaald worden (je zei het al, de echte oproerkraaiers weten wanneer ze zich uit de voeten moeten maken), waarna de rest van de groep, begrijpelijk, nog agressiever wordt. Niet om vervelend te gaan doen over bepaalde incidenten waar de politie als geheel niet met een schoonheidsprijs uit is gekomen (er zijn genoeg geslaagde operaties), maar om aan te geven dat er in het algemeen toch vaak in conflicten escalatie in de hand gewerkt wordt. De persoon of menigte reageert nog agressiever omdat de actie als onnodig onevenredig beschouwd wordt.

Ik was hier zelf niet bij maar uiteraard kan het zo geweest zijn dat in dit specifieke geval de juiste overtreder ingerekend is, en als dat niet gebeurd was dat de situatie uiteindelijk nog erger geweest was.

dank in ieder geval voor je antwoord, Panter. O0

om weer even terug te springen naar het precieze topic onderwerp, met betrekking tot zelfverdediging en proportionaliteit vind ik dat er bij arrestaties vaak iets meer geweld gebruikt wordt dan nodig hoeft te zijn. Dit met alle begrip voor hoe moeilijk het kan zijn om een niet-meewerkende arrestant onder controle te krijgen. Zelf denk ik dat dit onder andere komt door de beperktheid van de technieken in de IBT / AZV.
En dat verklaart misschien weer de behoefte van velen om toch maar een bepaalde vechtsport ernaast te gaan doen.. wat vervolgens de zaak weer erger maakt, omdat de meeste 'bruikbare' vechtsporten en systemen nou eenmaal een zeer agressief uitgangspunt hebben.


Sid

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #52 Gepost op: 27 december 2011, 15:20:35
Of laat ik iets anders vragen: Wat zou meer geschikt zijn voor politie, hulpverleners en dergelijke, iemand (agressor, aanvaller, arrestant) te kunnen schoppen en slaan dmv bijvoorbeeld kickboksen, krav maga, wing chun, karate, etc., of iemand met zo min mogelijk geweld en letsel toch fysiek onder controle te kunnen brengen en houden?

Wie heeft er goede oplossingen?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #53 Gepost op: 27 december 2011, 16:44:03
Er is geen betere oplossing te vinden in een ander middel

De agent op straat is namelijk niet af doende getraind in het gebruik van welk geweldsmiddel dan ook wat hem/haar wordt meegegeven en wordt tevens geremd in het gebruik er van door te stringente regelgeving en het gebrek aan steun van de politiek en de samenleving.

Pas als daarvoor een afdoende oplossing voor is gevonden en de samenleving het gaat accepteren dat wanneer iemand naast de pot pist deze weleens auw kan krijgen van een agent, dan pas zijn we op de goede weg.

Voor die tijd mag je schermen met kuridakie, wapjanpylat, hongkongfoei, servet of hoe al die onzin ook heet... het helpt geen hol.

Respect voor de penning en het uniform, daar gaat het om. En het wordt hoog tijd dat de agent op straat gewoon eens wat meer ruimte krijgt omdat vervlogen respect terug te krijgen. De agent moet niet meer je beste vriend zijn. Als hij jouw moet hebben, hoor je stante pede 3 kleuren in je onderbroek te hebben.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 28 januari 2012, 23:23:59
Is er iemand dat op latere leeftijd begonnen is met Krav Maga en hoe beviel dit?
Dit vraag ik, omdat ik in de toekomst ook wel Krav Maga wil beoefenen.


JeroenV

  • Aspirant korps Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • Eat, sleep, Krav Maga, repeat
Reactie #55 Gepost op: 12 december 2012, 10:54:00
Beste Sylvester,

Ik ben nu 33 jaar oud en ruim een jaar geleden begonnen met Krav Maga. Ik train twee keer in de week en conditioneel ben ik er gigantisch op vooruit gegaan, 9 kilo afgevallen in een jaar en nog nooit zo goed in vorm geweest. Ik ben aan het solliciteren bij de Politie dus weet nog niet wat het voor mij gaat brengen. Als ik afga op de Politiemensen die in dezelfde groep trainen is het voor hun op straat een nuttige toevoeging op de IBT training.

Als conditiesport kan ik het je van harte aanraden!


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #56 Gepost op: 12 december 2012, 11:38:17
Beste Sylvester,

Ik ben nu 33 jaar oud en ruim een jaar geleden begonnen met Krav Maga. Ik train twee keer in de week en conditioneel ben ik er gigantisch op vooruit gegaan, 9 kilo afgevallen in een jaar en nog nooit zo goed in vorm geweest. Ik ben aan het solliciteren bij de Politie dus weet nog niet wat het voor mij gaat brengen. Als ik afga op de Politiemensen die in dezelfde groep trainen is het voor hun op straat een nuttige toevoeging op de IBT training.

Als conditiesport kan ik het je van harte aanraden!

Top, sylvester,

Ik ben 35 en ik ga ook de stap nemen om krav maga te gaan volgen, eerst een proefles, als het bevalt dan daadwerkelijk ook trainen. Ik hoor ook van collega's om me heen dat het een waardevolle aanvulling is.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


JeroenV

  • Aspirant korps Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • Eat, sleep, Krav Maga, repeat
Reactie #57 Gepost op: 12 december 2012, 12:00:46
Welke plaats wil je gaan trainen Grizz? Zelf train ik in Zoetermeer op maandag en donderdagavond.