Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen

Auteur Topic: Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen  (gelezen 102853 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 31 december 2008, 12:33:07
Het is misschien wel een tip, om contact te zoeken met een aantal duikverenigingen in de omgeving...

Vaak willen die wel ijsduiken. en dat is vaak ook te combineren om gezamenlijk een rescue-scenario te doen en met je vrijwilligers spelen in het wak..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 31 december 2008, 16:14:13
SBS had enige tijd de serie 'critical rescue'. Daar was ook een aflevering dat 2 jongetjes door het ijs waren gezakt, op het midden van een plas. Doordat zij gauw verkleumd raakten door de kou, konden zij niet meer vasthouden aan het ijs en verdwenen zij naar de bodem.

Het enige wat de brandweer had waren isolatiepakken, met een hoog drijfvermogen. Eenmaal bij het wak lukte het daarom niet om onder water te komen en de jongens de pakken. Door flink op en neer te bewegen probeerde de brandweerman dieper te komen en zo met z'n voeten de jongens te lokaliseren en uit het water te vissen. Met assistentie van korpsen uit de omliggende gemeenten - met dezelfde isolatiepakken -  lukte dat uiteindelijk (1e jongen na +/- een half uur, de 2e na +/- drie kwartier). Jongens natuurlijk zwaar onderkoeld, maar één van de twee heeft het toch overleefd.

Moraal van het verhaal is dat de brandweer zeer slecht was geprepareerd voor dit soort incidenten. Geen geschikte middelen voorhanden en ongeoefend voor dit soort incidenten. Ik heb me daarover flink verbaasd.
Overigens wel waardering voor de redders, met de beperkte middelen die zij hadden hebben zij die twee jongens toch boven weten te krijgen.

Ik geloof dat we dat in Nederland toch stukken beter voor elkaar hebben, al kan het in sommige gebieden wel enige tijd duren voor er een WO ter plaatse is.
Zijn de Nederlandse hulpdiensten goed geprepareerd voor ijsincidenten?


Zonder te willen oordelen over het optreden van de hulpdiensten; kan het ook in Nederland lang duren voor je weer op het droge staat:
Hulpdiensten kregen de melding binnen van een omwonende, die was ingelicht door een vrouw die rond half twaalf haar hond aan het uitlaten was. Zij zag de man tientallen meters uit de kant in het koude water liggen en hoorde hem om hulp schreeuwen. In afwachting van de komst van de brandweer hebben omwonenden geprobeerd de man uit het water te helpen maar de reddingspogingen mislukten. De brandweer ondernam met een ladder, touw en een slee meerdere reddingspogingen om de man op het droge te krijgen. ,,Een van de duikers zakte zelf ook door het ijs,'' meldt brandweercommandant Zuidijk. ,,Het is ontzettend inspannend om iemand die onderkoeld is, op steeds weer afbrokkelend ijs te helpen.'' De man heeft, nadat de brandweer was gearriveerd, nog zeker een half uur in het ijskoude water gelegen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 31 december 2008, 16:51:02
Ik geloof dat we dat in Nederland toch stukken beter voor elkaar hebben, al kan het in sommige gebieden wel enige tijd duren voor er een WO ter plaatse is.
Zijn de Nederlandse hulpdiensten goed geprepareerd voor ijsincidenten?


Zowel de brandweer van Amstelveen als de brandweer van Hoofddorp hebben de afgelopen dagen met enige regelmaat ijs gedoken. Brandweer Aalsmeer heeft de beschikking over een speciale slee, maar waarmee ook gevaren kan worden.



Foto´s www.petershotnews.nl - Jesper Bakker
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #13 Gepost op: 1 januari 2009, 19:16:17
Voor een wo behoord er binnen een kwartier duikers terplaatse te kunnen zijn, dit wordt in vele gevallen niet gehaald. ik kan me wel voorstellen dat dit problemen geeft in de enkele weken per jaar als er ijs ligt. Vanuit de trein zag ik gisteren mensen schaatsen over het naardermeer, als je daar door het ijs zakt zijn hulpverleners lang onderweg en is er volgens mijn een aardig risico.

9910001 (ps gelukkig nieuwjaar)
9910001


firemanmarc

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 1 januari 2009, 20:33:09
Wij hebben daar een speciaal hansaboard op de wo voor.

Speciaal voor ijs en oppervlakte slachtoffers.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 1 januari 2009, 23:09:31
Zowel de brandweer van Amstelveen als de brandweer van Hoofddorp hebben de afgelopen dagen met enige regelmaat ijs gedoken. Brandweer Aalsmeer heeft de beschikking over een speciale slee, maar waarmee ook gevaren kan worden.



Foto´s www.petershotnews.nl - Jesper Bakker

Kent iemand het merk en leverancier van die slee ?


Uitrusting ijsongevallen:

* Rescueboard
* Redbrig
* Touw
* Redvest
* Ladder
* Droogpak
* Iso-dekens, wollen dekens
* Evt. zuurstof voor so

Zo zou het toch aardig goed moeten komen denk ik.. ;)


Wat hebben jullie onder je schoeisel om niet uit te glijden ?
gebruiken jullie geen ijshaken, ijspicks, werpzakken, carabines,  een opblaasbare boot, helmen, exta drijfmiddelen,

Wat gebruiken jullie om extra wakken te maken, om uit andere voor duikers ?,  Kettingzaken, grote handzaag, planken en zand,


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #16 Gepost op: 1 januari 2009, 23:43:20
Kent iemand het merk en leverancier van die slee ?

De leverancier is Verhoef alubouw. Ding is overigens niet nieuw, maar zeker ouder dan 15 jaar  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #17 Gepost op: 2 januari 2009, 00:35:40
Kent iemand het merk en leverancier van die slee ?

De leverancier is Verhoef alubouw. Ding is overigens niet nieuw, maar zeker ouder dan 15 jaar  ;)
De overbuurman.... Verhoef Aluminium Scheepbouw industrie
http://www.verhoef.eu/index_industry.html
Staat nergens op de site, maar ze kunnen alles met alu ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #18 Gepost op: 2 januari 2009, 00:42:43
IJspicks heb echt nodig, als je als redder zelf uit het wak moet komen, in het kader van Zelf redding

IJs(boor)haken zijn erg handig als je iets moet vastzetten op het ijs of stukken ijs uit het wak moet halen of extra wak moet maken voor duikers..

met carabines kan je een extra lijn op de bestaande lijnen zetten.  Snel iemand aan de lijn aanhaken en niet meer los gaat..

Een drijvend wervelplank (een beetje degelijke kan je ook helpen aan de rand van het wak..

Neem gewoon lichte waterhelmen, en verstelbaar zijn en die goed over een cap kunnen..,
Ook duikers onder het ijs, is erg handig om een helm op te hebben..  Je kan er ook extra onderwater lampen op monteren..


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #19 Gepost op: 2 januari 2009, 12:23:44
Zijn er reddingsbrigades die preventief aanwezig zijn bij sloten, vaarten, plassen, enz? Of reddingsbrigades die repressief inzetbaar zijn voor ijsincidenten?

Lijkt mij dat je als reddingsbrigade goed werk kunt verrichten, zowel preventief als repressief.


Ik ben benieuwd waarom wel of waarom niet :)

Om even terug te komen op de vraag waarmee het topic startte: wij zijn niet preventief aanwezig, omdat onze vaste bewakingsgebieden niet genoeg zijn dichtgevroren om in aanmerking te komen als schaatsplas. In opdracht van de gemeente bewaken we deze gebieden als zwemplas van mei tot oktober, maar ze liggen er nu verlaten bij. Plassen waar wel wordt geschaatst worden vaak al beheerd door schaatsclubs, waarbij ze er pas op gaan als het ijs veilig is. Verder zijn er in Den Bosch honderden slootjes waar op wordt geschaatst, maar dat is preventief niet te doen: zoveel leden hebben we niet ;)

Repressief zijn we oproepbaar door de brandweer voor oppervlaktewaterongevallen. We hebben gisteren een nieuwjaarsduik georganiseerd waarbij we ook meteen met droogpakken zijn gaan oefenen: http://www.nufoto.nl/fotos/88550/nieuwjaarsduik-in-den-bosch.html

Verder hebben we eerder al eens getest dat op kleine plassen en sloten de rampenvlet een prima ijsbreker is!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch