Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen

Auteur Topic: Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen  (gelezen 102861 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #100 Gepost op: 1 februari 2010, 17:09:35
Hé Rescue,

Heb je nog leermomentjes voor ons? Wij hebben ons voorbereid met het handboek binnenwater van RN. De brandweer durfde zich (terecht?) niet te wagen aan tips en trucs.

Onze kuipbrancard staat nog in IJmuiden, maar die halen we binnenkort wel op.


Foto: © 2010 RB Zwolle

Sommige dingen uit het zwembad verleer je nooit!  :D

Groeten,
Mark

Lol..

Leuke foto.. Dun ijs scenario, waarbij een trap waarschijnlijk is een gebruikt om als reach, of als gewichtsverdelings methode. (de houten trap is een geweldig improvisatie middel.  Wedden dat er ook mensen zijn die dit proberen met een aluminium trap...

Ik zie iets van ijspriemen om iemands nek..  

Aanbind methode lijkt goed..  Opblaasvestje met dit overlevingspak is een goede combinatie, ik zou zelf liever voor een hibryde of rescuevest gaan
de gevlochten lijn lijkt van het zinkende type, dat kan niet meer, volgens de moderne richtlijnen


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #101 Gepost op: 4 februari 2010, 12:41:14
Ik wil nog een keertje terugkomen op de ijspriemen. Ik ben zelf in het bezit van de set van Almgrens zoals eerder aangegeven.
De fabrikant stelt dat deze (model zeven-gaten-zaag) meer houdkracht hebben dan standaard priemen met één pen, in het bijzonder in zacht ijs en als men ze niet exact onder een hoek van 90° in het ijs slaat. Ik heb er nog geen praktische ervaring mee maar hoop het in de toekomst als er hier ooit nog eens ijs ligt uit te kunnen testen.



Kees  8)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #102 Gepost op: 5 februari 2010, 11:28:29
Gisteren zijn door de Kustwacht 2 mensen van het ijs gehaald door de Bristow/Nogepa/Coastguard helikopter MU:

http://www.stjoerder.nl/pageid=268/articleid=558

Geinig filmpje O0


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #103 Gepost op: 5 februari 2010, 17:56:53
Gisteren zijn door de Kustwacht 2 mensen van het ijs gehaald door de Bristow/Nogepa/Coastguard helikopter MU:

http://www.stjoerder.nl/pageid=268/articleid=558

Geinig filmpje O0

Citaat
Reddingsaksje fermist echtpear op Iselmar
Wommels, Tongersdei 04 Febrewaris 2010, 20:05 oere
Gaast- Helpferlieners ha tongersdeitemiddei in massale reddingsaksje opsetten om in fermist echtpear fan it Iselmar te rêden. Se giene it iis op om it kruiend iis te besjen, mar waarden oerfallen troch de hurd opkommende mist. Dêrtroch koene se it paad net mear werom fine. Fia de mobile tillefoan bellen se de plysje.

In helikopter mei ynfraread-apparatuer hat it echtpear fûn en fan it iis helle. Se binne mei de ambulânse nei it sikehûs brocht. Hoe't se der oan ta binne is net bekend, doe't se mei de plysje bellen wiene se al tige kâld.
Zeker een aardig fillmpje..  Met ook wel een bijzonder beelden die bij bij direct vraagtekens opleveren..



Ik zie vier brandweermensen op het ijs, wat onbetrouwbaar is.. geen redvesten en geen droogpakken aan, wel een lijntje vast.. lopen in lijn formatie naast elkaar... Waarom zouden ze naast elkaar lopen, in plaats van achter elkaar zoals gebruikelijk is in dit soort situaties.

Ik zie in het filmpje een aantal KNRM mensen met droogpak aan op de wal.

De betreffende mensen waren al verdaald in de mist op het ijs, en konden de oever niet zien.. dus zal het brandweerteam vast een kompas bij zich hebben gehad, denken jullie niet.... ?  Ligt er een handkompas op de T.A.S. ?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #104 Gepost op: 5 februari 2010, 21:25:13
Ik heb googlemaps en een GPS in mijn telefoon...

Zonder die ga ik het water/ijs niet op.

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #105 Gepost op: 5 februari 2010, 23:26:12
Rescue,
uiteraard is alles weer fout maar de mensen zijn in ieder geval weer veilig aan wal gebracht ;) ;D

de beste stuurlui staan aan wal ;D


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #106 Gepost op: 5 februari 2010, 23:42:56
Heli haalt stel op van IJsselmeer

GAAST -  Een politiehelikopter heeft donderdagmiddag een echtpaar van het bevroren IJsselmeer gehaald. De man en de vrouw, beide 66 jaar, maakten een wandeling over het ijs toen plotseling de mist opstak. „Ze waren 3 kilometer uit de kust bij het Friese Gaast om naar de ijsschotsen te kijken”, zegt een woordvoerder van de politie Friesland.

Het echtpaar waarschuwde zelf de hulpdiensten.

„We hebben ongeveer een half uur met een politiehelikopter met infrarood apparatuur gezocht”, zegt de politiewoordvoerder. Volgens de zegsman gaat het op het eerste gezicht goed met het echtpaar. „Maar het is duidelijk dat het heel spannend voor ze was.”

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5958922/__Heli_haalt_stel_op_van_IJsselmeer__.html?p=1,1

Owkee het was de NOGEPA Heli, maar deze tekst in nederlands ipv het fries....  

Rescue,
uiteraard is alles weer fout maar de mensen zijn in ieder geval weer veilig aan wal gebracht ;) ;D

de beste stuurlui staan aan wal ;D

Niet alles is fout.., maar zeker voor verbetering vatbaar..  (En als dit soort punten hier niet vermeld mogen worden.. moet je het even vertellen...)

 Maar dit soort situaties, heb je hebt genoeg mensen die denken dat het zo hoort..  En geloof me dit had ook heel goed 4 brandweer mensen door het ijs gezakt kunnen zijn.. Want dit lijkt veilig maar is het niet..   Als de Heli en KNRM gealarmeerd zijn, waarom dan nog 4 brandweermensen zonder adequate PBM en zonder dit soort training het ijs op sturen..  Waarom zijn de vier mensen van de KNRM die tenminste nog een droogpak aanhebben niet een SAR op het ijs gaan doen..

Naast elkaar lopen aangelijnd op een grote onbetrouwbare ijsvlakte lopen, betekend dat 4 mensen tergerlijker tijd door het ijs gaan, en niet 1 persoon..   In dit soort situaties loop je achter elkaar,.  Elke bergbeklimmer, gletsertocht of noordpool expiditie lid weet dat.. In alle buitensport boekjes en ijsrescue boekjes staat dat..

Als personen op de ijsselmeer ergens lopen op ijs en door de opkomende mist verrast kunnen worden, is een kompas erg handig, en wel het minste wat je mee kan nemen..  Dat zou iedere reddingsboot op het ijsselmeer toch ook doen op het ijsselmeer bent ?

De heli heeft de mensen gered, niet die vier brandweer mensen..  het zijn vier dappere mensen, echter hebben wel onnodige risico's genomen..  
Ik vraag me dat af.. en deel dat met jullie.. Want er zijn genoeg mensen die na het zien van dit soort beelden dat gaan na-apen, want de brandwer doet dat toch ook zo...

Mijn kritiek is dat men blijkbaar zo onwetend is, dat ze niets eens weten, dat dit vier dooie brandweer mensen had kunnen opleveren.. Door geen goede veiligheid uitrusting, geen goede inzetprocedure, en een verkeerde uitvoering van techniek...


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #107 Gepost op: 6 februari 2010, 00:27:22
Ik moet zeggen dat ik het ook een rare actie vind. Helemaal als je bedenkt dat er mensen van de KNRM in pak (met vest) op de kant staan!

Gezien het feit dat de 'slachtoffers' verdwaald waren op het ijs en niet in accuut levensgevaar, was er best tijd om aan wat meer zaken te denken dan alleen het lijntje (daar was dan nog wel enigszins over nagedacht).

Of je werkelijk met z'n vieren tegelijk door het ijs zou zakken weet ik zo niet. Zo goed ken ik al die boekjes niet en de handleiding binnenwater van RN zegt daar ook niets over, geloof ik. Op zich wel logisch om achter in plaats van naast elkaar de ijsvloer op te gaan.

Ik ga d'r nog eens een nachtje over slapen!  ;)

Groeten,
Mark


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #108 Gepost op: 6 februari 2010, 02:41:25
Ben het met Peter eens.
Ik denk verder dat we als volwassen mensen niet zo moeten zeuren over de pedagogisch onjuiste aanpak om gewoon te zeggen wat we fout vinden :P (maar dat ligt misschien aan m'n leeftijd).

Kees  8)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #109 Gepost op: 6 februari 2010, 09:00:20
Er staat niet over onetouwbaar ijs en laten we ons aan de feiten houden, dit is een mist probleem en geen ijsprobleem. Zie onderstaandelink met een stukje film.

http://www.stjoerder.nl/pageid=10/articleid=548/Soad_minsken_nei_kruiend_iis_op_Iselmar_(update)_.html

Als je dan net zo ver kan zien als dat ik nu kan zien uit mijn raam kan ik me goed voorstellen dat je zonder kompas of gps de weg kwijtraakt. Hiernaast als ze er toch zijn kan je beter de mannen in overlevingspak en met redvest het ijs op sturen als de brandweermannen. Zelf zou ik ook een handgps mee nemen om metening systeem te kunnen zoeken, het ijsselmeer is net iets te groot om op de gok te gaan zoeken. Niet meer dan terecht dat hiervoor de heli wordt ingeroepen.

9910001
9910001