Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen

Auteur Topic: Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen  (gelezen 104440 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Tamis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #130 Gepost op: 18 februari 2010, 14:08:40
Of nog leuker, deze: http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/marken/06reddingrapporten/?TheArticle=14404

Dan kan Rescue z'n dag niet meer stuk met al die foto's en filmpjes. Die ik eigenlijk van Rescue zelf verwacht maar die op de een of andere manier nooit komen. Wel altijd commentaar....


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #131 Gepost op: 23 februari 2010, 14:18:44
't was me de winter wel. Zijn er veel brigades en andere hulpdiensten die naar aanleiding van deze winter meer aan preparatie van ijshulpverlening gaan doen? Heb het idee dat daar nog veel vooruitgang mogelijk is.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #132 Gepost op: 23 februari 2010, 18:58:38
Wij hebben naar aanleiding van onze ijsoefening en de berichten hier 2 sets icepicks aangeschaft. Verder hebben we de leidraad ijsongeval van de veiligheidsregio hier nog maar eens doorgenomen. 8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #133 Gepost op: 12 december 2010, 16:19:35
Reddingsbrigade Zwolle heeft al ijsoefeningen gehouden, las ik in een ander topic:

Vandaag niet gevaren, wel aangelijnd door het ijs gegaan! Ook erg leuk...  juhf bkll

Groeten,
Mark

Zijn andere reddingsbrigades e/o KNRM ook alweer bezig met oefeningen?
Wellicht ervaringen van voorgaande jaren die tot aanpassingen in de werkwijze hebben geleid? :)


Edit: KNRM Marken heeft de ijsprocedure beoefend zie ik net: http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/marken/04nieuws/?TheArticle=16391&hm=1 (met leuke foto's)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #134 Gepost op: 12 december 2010, 17:18:36
Het stuk ijs dat we gevonden hadden was nog vrij dik (3-5 cm), maar er stond slechts een halve meter water (met nog een laag modder) onder. Dat is toch weer heel anders dan de stadsgracht van 3-4 meter diepte. Als je er doorheen zakt, sta je tot iets meer dan je middel in het water.

Wel weer een hoop bekijks! Op naar de volgende vorstperiode!

We hebben gefilmd en foto's gemaakt. Zodra die online staan, zal ik een link plaatsen.

Groeten,
Mark


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #135 Gepost op: 12 december 2010, 17:37:34
Reddingsbrigade Zwolle heeft al ijsoefeningen gehouden, las ik in een ander topic:


Zijn andere reddingsbrigades e/o KNRM ook alweer bezig met oefeningen?
Wellicht ervaringen van voorgaande jaren die tot aanpassingen in de werkwijze hebben geleid? :)


Edit: KNRM Marken heeft de ijsprocedure beoefend zie ik net: http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/marken/04nieuws/?TheArticle=16391&hm=1 (met leuke foto's)

Wijzigingen die ik mag afleiden van de foto's is dat er aparte waterreddingshelmen worden gebruikt bij ijsredding..  3hj
Ik ben wel benieuwd naar de ijsslede die ze onder de reddingsbrancard gemaakt hebben..  bij Marken zijn ze een flinke stap vooruit.. 3hj


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #136 Gepost op: 13 december 2010, 01:17:59
Laten we die discussie nou niet hier voeren.. Het zou het topic vervuilen, en groepsgedrag en publieks gedrag is een aparte wetenschap, en de oorzaak en gevolg van gedrag van redders, heeft geen aantoonbare invloed.  Wel is het slim om hier goed over na te denken...

Echter die taak is voor de opdrachtgever en niet zo zeer voor de redders aanzich, bij mijn weten hebben niet veel redders hier een wetenschappelijke studie gevolgd om dit soort groepsgedrag te analyseren. DUs je blijft bij super algemeenheden..

Natuurlijk is preventie een belangrijk item.  Daar staan bordjes, en afzettingen voor..  Redders zijn er voor als alles toch niet gewerkt om dan toch in te grijpen, (Zonder het eigen schuld dikke buld principe).

Mijn concrete vraag is, hoe zijn redders hier op voorbereid.. Ik heb de afgelopen week een aantal ijsrescue situatie mogen beoefenen, en veel ijsreddingstechnieken, zowel voor duikers als voor oppervlakte redding  mogen doen.. Veel oude kennis was al wat weg gezakt. En er is veel nieuw materiaal en kennis beschikbaar..  En sommige dingen liggen zo voor de hand, dat ik me verbaas dat veel redders basis voorzieningen niet hebben..  
Nu had ik al een rapport gelezen van brandweer over ijsreddings, en een van de conclusies was dat er nog weinig voor ontwikkeld was..

Het grappig is dat uit diverse disciplines al veel informatie bekend was, echter dat informatie zo enorm verspreid is.. dat het misschien handig om dat te verzamelen..

Wie ken bijvoorbeeld dit water/ijs reddingsplatform ?  Dit is tot nu het snelst inzetbare platform dat ik nu toe ken..  Dit is stabieler dan een Hansaboard. Redelijk breed inzetbaar..  Er is volgens mij helaas nog geen nederlandse leverancier..




www.youtube.com/watch?v=7WYlCOoEzlk

Ik heb dit eens bekeken en ook deel 2 van dit redmiddel en ik ben dan ook benieuwd of er een organisatie is die dit heeft aangeschaft en er ook al ervaring mee heeeft.
Omgerekend naar euro's kost het op dit moment afgerond € 2565,00 niet dat het nou goedkoop is maar het lijkt me zeker geen duurkoop als je er ook maar 1 leven mee kan redeen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #137 Gepost op: 13 december 2010, 12:32:39
Ik heb dit eens bekeken en ook deel 2 van dit redmiddel en ik ben dan ook benieuwd of er een organisatie is die dit heeft aangeschaft en er ook al ervaring mee heeeft.
Omgerekend naar euro's kost het op dit moment afgerond € 2565,00 niet dat het nou goedkoop is maar het lijkt me zeker geen duurkoop als je er ook maar 1 leven mee kan redeen.

Dit platform is redelijk te gebruiken, alleen voor die prijs, heb je ook platformen die veel breder te gebruiken zijn, nog beter het gewicht verdelen..  En als ik kijk naar de budgetten van een gemiddelde reddingsbrigade zou als bestuur een aantal NAJO RediWide® wervelplanken kopen en goede droogpakken, en een paar goede drijvende canyon lijnen.. en een paar goede ijspriemen.. daar doe je het meeste mee..


De procedures voor dun ijsredding zijn niet veel anders dan procedures voor koud oppervlakte water redding, met een paar aanpassingen..  En zak je er door.. is het gewoon waterredding...  (ja het kan koud zijn... )...
De evacuatie over dik ijs levert iets meer uitdaging op,

Je reddingsmiddelen en PBM zouden voor alle procedures min of meer gelijk moeten zijn en met een beetje meer handige tools, kan je in een andere omgeving ook je werk doen..


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #138 Gepost op: 13 december 2010, 23:54:13


Voor de liefhebbers staat hier nog een fotoserie: http://picasaweb.google.com/RBZwolle/OefeningIjsreddingWezenlandenPark2010

Film van waterdichte camera volgt later.

Groeten,
Mark


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #139 Gepost op: 14 december 2010, 10:56:32
Mark,

Mooie foto's series in wezenlandenpark..  Wat voor lijnen en karabines gebruiken jullie ?