Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen

Auteur Topic: Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen  (gelezen 102872 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TS 7233

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Reactie #170 Gepost op: 3 februari 2012, 23:41:41
Je moet er ook aan denken dat KNRM vaak alleen maar een boot tot hun beschikking hebben, die boot komt niet door het ijs dus dan kom je niet ver..

Als wij (Harderwijk) eerst de KNRM moeten ophalen (Elburg) ben je wel ffkes onderweg, maar wij hebben gelukkig nog gewoon een WO-ploeg (+voertuig en boot)


Mr Dweijllus

  • Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #171 Gepost op: 3 februari 2012, 23:42:36
Zulle we de knrm niet gewoon laten doen waar ze voor zijn opgericht!
Het redden van scheepsdrenkelingen en vaartuigen in nood.
Sommige mensen en de knrm zelf ook denken dat ze overal wel voor ingezet kunnen worden nog ff en ze gaan bonnen schrijven.

Met ijsreddingen zijn de overlevingspakken ook weer een nadeel, je hebt zo veel drijf vermogen als je in een wak of iets licht dat je je eens lekker kan bewegen.

Inzet van de vaartuigen heb je ook niks aan, ze zijn veel te lomp, word alleen maar een gevaar voor eventuele drenkelingen ivm het wegduwen/breken van het ijs.
+dat 95 an de bestaande vloot niet eens kan varen in het ijs.

Dus ik denk toch dat we het gewoon bij de brandweer moeten laten en dan maar gewoon met een waadpak en een lijntje te water.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #172 Gepost op: 4 februari 2012, 00:31:34
Zulle we de knrm niet gewoon laten doen waar ze voor zijn opgericht!
Het redden van scheepsdrenkelingen en vaartuigen in nood.
Sommige mensen en de knrm zelf ook denken dat ze overal wel voor ingezet kunnen worden nog ff en ze gaan bonnen schrijven.

Met ijsreddingen zijn de overlevingspakken ook weer een nadeel, je hebt zo veel drijf vermogen als je in een wak of iets licht dat je je eens lekker kan bewegen.

Inzet van de vaartuigen heb je ook niks aan, ze zijn veel te lomp, word alleen maar een gevaar voor eventuele drenkelingen ivm het wegduwen/breken van het ijs.
+dat 95 an de bestaande vloot niet eens kan varen in het ijs.

Dus ik denk toch dat we het gewoon bij de brandweer moeten laten en dan maar gewoon met een waadpak en een lijntje te water.

Brandweer is niet opgericht voor ijsreddingen, enkel voor blussen brand.

 ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #173 Gepost op: 4 februari 2012, 00:53:41
Brandweer is niet opgericht voor ijsreddingen, enkel voor blussen brand.

 ;)

Sorry? :o
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #174 Gepost op: 4 februari 2012, 01:01:14
Sorry? :o

Was uiteraard geheel sarcastisch.  ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #175 Gepost op: 4 februari 2012, 08:56:14
Ik vraag me ook af of de KNRM net zo snel terplaatse kan zijn als de plaatselijke brandweer. Over het algemeen is de brandweer met 8 minuten terplaatse (uitzonderingen daargelaten), gaat de KNRM dit redden?


roborob

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #176 Gepost op: 4 februari 2012, 09:42:47
Op Marken voert de KNRM inderdaad ijsreddingen uit, samen met de brandweer (vervoer m.b.v. PM). Daar gebaseerd op het feit dat de reddingboot bij ijs niet inzetbaar is, en Marken midden in een behoorlijk gebied met mogelijk uit te voeren ijsreddingen ligt. Zie bijgaand artikel:

http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=69A8B2B4


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #177 Gepost op: 4 februari 2012, 10:11:42
Ik vraag me ook af of de KNRM net zo snel terplaatse kan zijn als de plaatselijke brandweer. Over het algemeen is de brandweer met 8 minuten terplaatse (uitzonderingen daargelaten), gaat de KNRM dit redden?
Dat is volledig plaatsafhankelijk. Sommige reddingsstations liggen redelijk ver buiten een dorp/stad vind ik, en dan zal die 8 minuten nooit gehaald worden.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #178 Gepost op: 4 februari 2012, 10:12:39
Was uiteraard geheel sarcastisch.  ;D

Ah, mooi :P

Ik vraag me ook af of de KNRM net zo snel terplaatse kan zijn als de plaatselijke brandweer. Over het algemeen is de brandweer met 8 minuten terplaatse (uitzonderingen daargelaten), gaat de KNRM dit redden?

IJsredden blijft wel een redelijk specifieke taak. Als een persoon gewond op het ijs ligt en het ijs is bewezen betrouwbaar dan zijn de 'handjes' van de brandweer voldoende, maar in andere gevallen zal je toch moeten werken met een slee en ijsprikkers. En dan is het de vraag wat sneller is (de meeste brandweervoertuigen zullen deze materialen niet aan boord hebben); een duikteam of de KNRM / eventueel afspraken met de lokale reddingsbrigade. Je kan er dan inderdaad voor kiezen om, zoals in Marken, tijdens zulke periodes de KNRM op te laten komen naar de brandweerkazerne of uitgangsstelling en ze dan met een PM naar het incident te rijden ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


knight

  • Bevelvoerder chauff/pompbediender/ medewerkervakbekwaamheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #179 Gepost op: 4 februari 2012, 15:04:02
Op Marken voert de KNRM inderdaad ijsreddingen uit, samen met de brandweer (vervoer m.b.v. PM). Daar gebaseerd op het feit dat de reddingboot bij ijs niet inzetbaar is, en Marken midden in een behoorlijk gebied met mogelijk uit te voeren ijsreddingen ligt. Zie bijgaand artikel:

http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=69A8B2B4

kijk dat bedoel ik dus.....
Zo kan het idd ook de KNRM is toch buitendienst en op deze manier kunnen ze toch nog wat betekenen voor drenkelingen. (waar ze voor opgericht zijn! :P)
Je kan ze idd ook naar de kazerne latenkomen en van daar uit vertrekken laat ze maar hun pakken op de kazerne leggen met ijsvorming hebben ze daar op het station toch niks aan en zo kunnen ze mooi met de brw mee uitrukken en zeker wat betekenen.

Ik ben van mening dat de KNRM beter uitgerust en getraind is in dit soort reddingen als de meeste brw korpsen.

Zulle we de knrm niet gewoon laten doen waar ze voor zijn opgericht!
Het redden van scheepsdrenkelingen en vaartuigen in nood.
Sommige mensen en de knrm zelf ook denken dat ze overal wel voor ingezet kunnen worden nog ff en ze gaan bonnen schrijven.

Nee en de brw ook niet maar doen het toch ook! En weet niet wat jouw link is met de hv of de knrm maar als je op hun eigen homepage kijkt zie je direct een foto met een ijsredding in samenwerking met marken...

Je moet er ook aan denken dat KNRM vaak alleen maar een boot tot hun beschikking hebben, die boot komt niet door het ijs dus dan kom je niet ver..

Als wij (Harderwijk) eerst de KNRM moeten ophalen (Elburg) ben je wel ffkes onderweg, maar wij hebben gelukkig nog gewoon een WO-ploeg (+voertuig en boot)

Je hebt ook niks aan een boot met ijsvorming. Het gaat juist ook om IJS reddingen en omdat zij niet kunnen varen wordt de brw gealarmeerd neem ze dan gewoon mee.