Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen

Auteur Topic: Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen  (gelezen 102846 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #20 Gepost op: 4 januari 2009, 16:38:06




Ik heb de diverse foto's gekeken van incidenten. En het valt me op dat veel hulpverleners zich wel op ijs begeven zonder adequate persoonlijke beschermingsmiddelen ?.  

Geen anti-slip zool onder schoenen.  Geen IJspicks(priem),
Geen droogpakken, Geen drijfmiddelen, Geen Helm,


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #21 Gepost op: 4 januari 2009, 17:46:28
Als het niet voor handen is.... ;)

En als het ijs redelijk betrouwbaar is, lijkt het me ook niet altijd nodig ::)

Maar op iedere ts/ambu standaard minimaal voor iedereen een blaasvestje, lijkt me toch niet overbodig...


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 4 januari 2009, 18:59:10




Ik heb de diverse foto's gekeken van incidenten. En het valt me op dat veel hulpverleners zich wel op ijs begeven zonder adequate persoonlijke beschermingsmiddelen ?.

Peter,

Is die gele opblaasbare 'slede' hetzelfde apparaat als wat jullie op IVIC 2007 demonstreerden?
Ik heb dit nog niet eerder gezien bij de brandweer in ieder geval :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 4 januari 2009, 19:28:00
Peter,

Is die gele opblaasbare 'slede' hetzelfde apparaat als wat jullie op IVIC 2007 demonstreerden?
Ik heb dit nog niet eerder gezien bij de brandweer in ieder geval :)



ja, dat is de paratech versie, van de Rescue-SLED..   Ik zie wel dat ze wienig product training hebben gehad.  Ze hebben de sleeplijn, aan het handvat gemonteerd, in plaats aan de lagere D-ringen die aan weerzijde zit..
Ze bouwen nu onnodig veel kracht op een punt op.  en de verdelen de krachten dus niet over twee D-dingen, En ze trekken de punt eigenlijk naar beneden in plaats van de bodem naar boven..   ik denk dat ze meer weerstand hebben met het trekken van de Rescue-Sled over het ijs.. Dit is pure ontwetendheid.  

Een ander punt is dat mensen geen simpel weg, anti-slip zolen onder hun schoenen. (zoiets als Yaktrax) en ik zie niemand met IJspriemen (ICE-Picks) bijzich..  En dat zijn toch fundementele items op ijs..  Zelfs een verantwoordelijke tourschaatser heeft Ijspriemen-Picks bij zich, waarom de hulpverleners die zich op het ijs bevinden dan niet..

Misschien is het ijs ruim dik genoeg hoor.. Maar er staat minstens 1000 kilo dynamische gewicht op 1 plek op het ijs.. , waarbij slechts 100kilo een beetje verdeeld ligt..  Het ijs daar was die dag ongeveer 8 centimeter dik..
IJs is per definitie een onveilig gebied.. Wat is er mis met een snelle evacuatie van het ijs, en daarna de patient op de vaste grond te behandelen ?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #24 Gepost op: 5 januari 2009, 00:24:50
Ik heb de diverse foto's gekeken van incidenten. En het valt me op dat veel hulpverleners zich wel op ijs begeven zonder adequate persoonlijke beschermingsmiddelen ?.  

Geen anti-slip zool onder schoenen.  Geen IJspicks(priem),
Geen droogpakken, Geen Helm,

Iedere hulpdienst krijgt ook een aanhanger mee achter de auto.
Klinkt allemaal harstikke goed, maar het is gewoonweg niet haalbaar om dit allemaal in elke wagen te leggen. (De zwemvesten zijn / worden volgens mij een verplichting vanuit de BIZA bepakking)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 5 januari 2009, 09:24:16
Iedere hulpdienst krijgt ook een aanhanger mee achter de auto.
Klinkt allemaal harstikke goed, maar het is gewoonweg niet haalbaar om dit allemaal in elke wagen te leggen. (De zwemvesten zijn / worden volgens mij een verplichting vanuit de BIZA bepakking)

Dit is de grootste geleuter.  Elke verstandige toerschaatser draag een icepick op z'n lijf.. en de bijvoorbeeld een anti-slip slof (sneeuwketting voor de schoenen).  


En misschien moet je anders kiezen om alleen de hulpverleners met die adequate uitrusting op het ijs te laten.  En bijvoorbeeld die dames en heren van die gele auto, domweg op de kant te laten staan, die gaan toch normaal ook niet het water in ???

Of moeten we wachten op het krantenbericht..  Ambulancepersoneel zakt door het ijs ?

 lees anders hier meer over ijsrescue


Fly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #26 Gepost op: 5 januari 2009, 09:53:21
IJmuider Reddingsbrigade oefent tijdens de winter beveiliging op en rondom het ijs

http://www.ijrb.nl/nieuws040109_IJsOefening.htm
aan het strand is iedereen directeur


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #27 Gepost op: 5 januari 2009, 10:41:57
Vanmorgen in de krant las ik dat een brandweercommandant wil dat iemand die door het ijs zakt, zelf de rekening moet betalen. Dit omdat de brandweer zoveel keer moet uitrukken.

Rare gang van zaken vind ik dit, en geeft precies het verschil aan tussen de brandweer en de (kust) reddingsbrigades.
Echter mocht dit plan wel doorgaan, hebben wij als reddingbrigades wel een mooie bron van inkomsten.
Hoeveel mensen halen wij niet weg uit een mui, ondanks vele malen waarschuwen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 5 januari 2009, 10:47:46
Vanmorgen in de krant las ik dat een brandweercommandant wil dat iemand die door het ijs zakt, zelf de rekening moet betalen. Dit omdat de brandweer zoveel keer moet uitrukken.

Rare gang van zaken vind ik dit, en geeft precies het verschil aan tussen de brandweer en de (kust) reddingsbrigades.
Echter mocht dit plan wel doorgaan, hebben wij als reddingbrigades wel een mooie bron van inkomsten.
Hoeveel mensen halen wij niet weg uit een mui, ondanks vele malen waarschuwen.

 

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,26559.0.html  ;)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #29 Gepost op: 5 januari 2009, 13:10:13
Iedere hulpdienst krijgt ook een aanhanger mee achter de auto.
Klinkt allemaal harstikke goed, maar het is gewoonweg niet haalbaar om dit allemaal in elke wagen te leggen.

Om nog even offtopic te blijven: je kunt de uitrusting van je auto toch aanpassen aan de omstandigheden? Als er ijs ligt, leg je die dingen in je wagen, is het ijs weg, kunnen ze eruit. Ik kan me best voorstellen dat verschillende momenten in het jaar vragen om een kleine wisseling van de uitrusting?

Als ik hier nu naar buiten kijk, ligt er niet alleen ijs op het water, maar is de straat ook een ijsvlakte geworden (platgereden sneeuw). Als ze mij hier met een ambulance moesten komen halen, zou ik het toch waarderen als die gasten aan mijn en hun veiligheid denken door anti-slipsloffen te dragen!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch