Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen

Auteur Topic: Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen  (gelezen 102941 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #70 Gepost op: 18 januari 2010, 09:54:42
IJsoefening brandweer en KNRM redt levens

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/waterland/article5701153.ece/IJsoefening-brandweer-en-KNRM-redt-levens
Gepubliceerd op 16 januari 2010, 20:51
Laatst bijgewerkt op 17 januari 2010, 21:23

marken -  
Vijf 'slachtoffers' drijven spartelend in een wak vlak buiten de haven van Marken. Zaterdag werd een reddinmgsoefening gehouden door brandweerlieden en redders van de KNRM. Zij moeten leren samenwerken.

,,Als je in een plaats woont waar de brandweer over eigen duikers beschikt, dan heb je geluk'', zegt Sijmon Zondervan van brandweer Marken én KNRM-station Marken. ,,Hier duurt het minstens twintig minuten voordat de hulpdiensten ter plaatse zijn. Iemand die door het ijs zakt moet zo snel mogelijk aan wal worden geholpen.''

[KLIK] FILMPJE
Samen sterk in de hulpverlening!


JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #71 Gepost op: 24 januari 2010, 09:54:43
Vorige week zaterdag was er op Marken een ijsoefening. De bedoeling van de oefening was om samen te kijken wat je materiaal kan en hoe je het best daarmee kan samen werken. KNRM Marken,
Brandweer Marken en de EHBO Marken haden samen een mooie oefening in elkaar gezet! Hierbij mijn plaatjes.


Na een korte uitleg begint de ijsoefening.








Met de brandcard worden de redders uit het water gehaald.






Patiënten worden naar de wal gebracht waar de brandweer en de EHBO zich over de redder ontfermd






Ook werd er geoefend met de 'hondenvanger' (de officiële naam ben ik vergeten)


Langs deze touwladders kunnen de redders met brandcards het talut opklimmen


Alle hulpdiensten poseren even voor de fotograaf...


En even voor de foto... BOMMETJE!

EHBO Marken, Brandweer Marken en KNRM Marken,
Bedankt voor de oefening!

Groet,
Nils.
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #72 Gepost op: 24 januari 2010, 10:19:44
Leuke fotos  ;D Vooral dat bommetje, goed getimed  O0 :P
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #73 Gepost op: 24 januari 2010, 22:40:47
erg leuke foto's..

En een bijzondere modificatie van de kuipbrancard.. met dan witte handvat..



Zo modificeer je een kuipbrancard als slee...


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #74 Gepost op: 25 januari 2010, 11:54:36
@JaVaZee: hulde voor de foto's, man.
Vind je het erg als ik 'het bommetje' steel en ook bij ons op de website zet?
De meest rechtse is namelijk een opstapper (sorry Conny: opstapster) van ons station in Wijdenes.


JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #75 Gepost op: 25 januari 2010, 18:27:51
Highlander, je hebt PM ;)
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


CLB 018

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #76 Gepost op: 30 januari 2010, 14:49:17
Vorige week zaterdag was er op Marken een ijsoefening. De bedoeling van de oefening was om samen te kijken wat je materiaal kan en hoe je het best daarmee kan samen werken. KNRM Marken,
Brandweer Marken en de EHBO Marken haden samen een mooie oefening in elkaar gezet! Hierbij mijn plaatjes.

EHBO Marken, Brandweer Marken en KNRM Marken,
Bedankt voor de oefening!

Groet,
Nils.

Mooie foto's!!
Ik heb 1 vraagje. Waarom hebben de redders en drenkeling geen reddingsvest/zwemvest aan? Begrijp me niet verkeerd, het is slechts een vraag. Ik ben alleen benieuwd naar jullie redenen om deze niet te dragen.

Sandor


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #77 Gepost op: 30 januari 2010, 18:06:24
Hebben jullie het drijfvermogen van de kuipbrancard in deze configuatie getest ?  



Een schaatser die op het ijs vast zit, heeft zelf geen drijfvermogen.. Kan deze een slachtoffer zo drijvend houden als deze met brancard en al door het ijs zakken ??  Leveren de beide stootwillen op deze wijze voldoende drijfvermogen ?  Komt de brancard niet onder de de stootwillen te hangen bij plotseling in het water komen ?
En als de kuipbrancard vol met water komt, kan die dan nog eenvoudig weer op het ijs getrokken worden ?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met ook deze brancard op het ijs ?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #78 Gepost op: 30 januari 2010, 18:16:28
Mijn ervaringen met een (dichte) kuipbrancrd zonder zo'n constructie: Goed om het gewicht van iemand gelijkmatig te verdelen, alleen op het moment dat deze er toch doorzakt moet de lijnman erg snel reageren voordat het hele zooitje zinkt :P Dus niet het meest ideale middel voor ijsreddingen,maar als noodoplossing voldoende ;)

Joost


JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #79 Gepost op: 30 januari 2010, 18:50:30
Mooie foto's!!
Ik heb 1 vraagje. Waarom hebben de redders en drenkeling geen reddingsvest/zwemvest aan? Begrijp me niet verkeerd, het is slechts een vraag. Ik ben alleen benieuwd naar jullie redenen om deze niet te dragen.

Sandor

Hallo Sandor,

De redders hoeven geen reddingvest om, want met een overlevingspak heb je al drijfvermogen genoeg. Het felle gele overlevevingspak waar een paar opstappers mee lopen zit al een reddingvest in. Met een actie zullen ze dus ook of het nieuwe pak aan doen, of het oude pak met een reddingvest om. Je ziet ook dat de redder met het felle gele pak de handelingen bij het water doet.
De drenkelingen hebben ook geowon een overleveingspak aan, maar voor de duidelijk wie een drenkeling was, hadden ze over hun overlevingspak nog een overal aan. Lekker zichtbaar.

Groet,
Nils.
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT