Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen

Auteur Topic: Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen  (gelezen 102879 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #90 Gepost op: 31 januari 2010, 14:21:55
@ Resue,

Nils heeft wel degelijk gelijk. In de nieuwe Viking pakken die de KNRM nu gebruikt zit het reddingvest geintegreerd in het pak. De sluiting van het pak is ook anders geworden, namelijk geen verticale rits tot het kruis, maar een cirkelvormige rits over de borst.

Dit heeft indedaad tot gevolg dat je veel mobieler bent met het nieuwe pak in plaats van het Michelin mannetje met het Crewsaver reddingvest.

Ik heb de laastse versie nog niet in de handen gehad.. echter de voorlopers al wel..  en ook al ingezwommen,  de flexibiliteit van een reddingsdroogpak zoals haalt het niet bij een aquatek droogpak zoals wij die gebruiken..  Het Vikingpak voldoet volkomen aan alle normen voor overlevingspakken.. maar je verzuipt er in bij voorbeeld White/Wild water situaties zoals overstromingen..  Je kan namelijk niet je zelf redden door offensief uit een hoofdstroom te zwemmen..

Het vikingpak is uitermate geschikt voor groot water situaties, maar absoluut niet geschikt voor river rescue, vlakwater rescue of wild water rescue en overstromingsgebieden.. Voor ijsredding kan het een prima pak zijn trouwens.. als het combineerd met een rescue-vest of met crewsafer vest.. Het vest moet minimaal een 50N drijfvermogen in niet opgeblazen vorm hebben.  De geintegreerde harnsas moet treksterkes hebben die vergelijkbaar moeten zijn met een full-body harnas...
De meeste opblaasvesten en sluitingen voldoen absoluut niet aan dergelijke normen.. En daar zijn ook diverse bijna-ongevallen en echte ongevallen mee bekend..  Ik ken geen enkele fabrikant van opblaasbare vesten (behalve de  hybride vesten van crewsafer RIB 150N en de KNRM versie)  die geschikt zijn voor IJsredding, een Rescue-Vest zoals wij gebruiken is wel geschikt voor ijsredding, river rescue, swiftwater rescue, vlakwater redding,   echter niet genormeerd  voor noord-zee of off-shore toepassingen..

Het enige nadelen van de crewsafer RIB150N is dat deze geen quickrelease heeft, en deze vrij vors is in omvang..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #91 Gepost op: 31 januari 2010, 14:24:43
Rescue,
zo maar even uit nieuwsgierigheid:
hoeveel reddingen hebben jullie inmiddels uitgevoerd buiten geplande evenementen om? ::)

Als je met Jullie,  Medicalrescue.nL bedoelt..
Beetje afhankelijk wat je bedoeld met reddingen, maar we hebben 40 geregistreerde incidenten in onze administratie, die buiten evenementen zijn.  Om dat we niet operationeel zijn, vallen deze allemaal onder de noemer passantenhulpverlening..
Maar daar kan je in ander topic je hart helemaal over ophalen.. en dit topic niet mee vervuilen..

Als je andere organisaties bedoeld waar voor ik actief ben, of naar mijn persoonlijke ervaring vraagt, stuur me dan even een PM.. Misschien ben ik genegen daar dan iets meer over te vertellen..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #92 Gepost op: 31 januari 2010, 14:32:12
Hoe komt het nou dat mensen blijven denken dat je in een droogpak niet kunt zwemmen? (OKE, de eend wint, maar dat zegt niets over het droogpak...)




Henk

Henk,

Ergens loopt er al een discussie over droogpakken.. Tussen droogpakken en droge overlevingspakken zoals een Vinking zit een aanzienlijk verschil..
Daarnaast kan je ook in overlevingspakken zwemmen, echter niet voldoende offensief en kracht zetten..
En in een droogpak offensief zwemmen waar een eend het van je wint.. betekend dus dat je nooit uit een hoofdstroom kan zwemmen..
het droogpak wat jullie gebruiken, is een zeildroogpak..en opzich erg licht. En daar kan je best offensief in zwemmen..
Ik heb zo'n zelfde pak gehad, echter bij de eerste oever waar een takje uit de over stak, kwam, prikte een houten takje zo door het pak..
Dat is met een Aquatek droogpak nog me nog niet gebeurd..

In mijn duikdroogpak, Trilaminaat kan ik ook zwemmen, ook een borstcrawl.  echter kwam ik niet uit de hoofdstroom zo een keerwater in zwemmen..  terwijl we met dit aquatek pak, relatief eenvoudig kon..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #93 Gepost op: 31 januari 2010, 17:51:54
Ik weet dat er al een discussie geweest is over droogpakken. Ik begin dan ook niet steeds over het niet goed kunnen zwemmen in droogpakken. Hoofdstromen daar heb je bij Marken weinig last van en als je in het ijs lange einden moet zwemmen, kun je beter een bootje pakken.

Ik vind het een prima oefening en het belangrijkste criterium moet zijn dat het werkt. En het is al beter aangepakt dan de gemiddelde IJsredding van de brandweer die ik gezien heb.

Ik denk ook niet dat de brancard primair gebruikt wordt om het SO uit het water te vissen maar om het SO te vervoeren. Wat volgens mijn ervaring bij door het ijs gezakte schaatsers het geval is dat bij aankomst ze er vaak al uit zijn. (Door omstanders) Zo niet dan wordt het moeilijk want je bent vaak pas na een half uur of langer ter plaatse.
En dan moet zo iemand naar de Trauma Heli en daar komt dan die brancard om de hoek kijken. En die touwen vind ik een fenomenale vinding. Ik zie me nog glibberen en glijden de dijk op...

En ik ga zonder problemen een wak in met ons droogpak. De bedoeling is dat je op de uiteinden van je prikkers een dopje hebt, je moet er niet mee in je pak prikken ook al is dat pak nog zo sterk, dat is niet goed voor het pak.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #94 Gepost op: 31 januari 2010, 18:56:40
Ik weet dat er al een discussie geweest is over droogpakken. Ik begin dan ook niet steeds over het niet goed kunnen zwemmen in droogpakken.
 En blijkbaar snap jij nog steeds niet het verschil tussen droogpak, en een droge overlevingspak. en weet jij niet het verschil tussen offensief en defensief zwemmen, anders maak je niet van dit soort opmerkingen..

Ik vind het een prima oefening en het belangrijkste criterium moet zijn dat het werkt. En het is al beter aangepakt dan de gemiddelde IJsredding van de brandweer die ik gezien heb.
Ik vind het een geweldige oefening dat brandweer, knrm en ehbo samenwerken in een oefening, juist zeer uniek.  Maar iedereen is hier ook om te leren, en te proeven van andersmans ervaringen.. Vandaar mijn opmerking.. Wij hebben ervaren dat de gesloten kuipbrancards zoals deze ferno zelfs met drijvers op dun ijs, gewoon onhandig is en zonder drijvers (zoals bij sommige andere oefeningen) zelfs gevaarlijk voor de redder....

Ik denk ook niet dat de brancard primair gebruikt wordt om het SO uit het water te vissen maar om het SO te vervoeren. Wat volgens mijn ervaring bij door het ijs gezakte schaatsers het geval is dat bij aankomst ze er vaak al uit zijn. (Door omstanders) Zo niet dan wordt het moeilijk want je bent vaak pas na een half uur of langer ter plaatse.
En dan moet zo iemand naar de Trauma Heli en daar komt dan die brancard om de hoek kijken.

Voor op gesteld dat de meeste oefeningen hier afspelen op dik ijs.. Dat kan je zien, omdat er allemaal een Bijt is gemaakt. Voor het geven van een basistraining is dat ook goed.. Het geeft de instructeurs de gelegenheid om diverse scenario's te oefenen en je training gecontrolleerd te houden.  Het is lastig om op basis van de foto's iets te zeggen, want je kan niet zien, in welke fase de instructie plaast vindt..  Je kan ook slecht zien of brancards extra aangelijnd zijn, welke type lijnen worden gebruikt..  En zeker als je geen invloed hebt welke foto's ergens geplaatst zijn..  Zo kan een oefening werken met een brancard op dun ijs.. een bepaalde bedoeling hebben van een instructeur, die je niet terug ziet op de foto..
Dus op basis van de foto's kan je niets zeggen over hoe de oefening is gehouden..  Dus als ik al spreek over een foto.. dan zie je dat er verschillen zijn, ter illustratie van een argument.. Dus zegt niets over of iemand het wel goed of niet goed doet, want je kan via de foto niet in de hoofd van de instructeur kijken, en waarom de instructeur mensen iets op een bepaalde manier wil laten ervaren.....


In de oefening van Mark hebben ze een grote bijt gemaakt, en werken ze dus met een "dik ijs" scenario..  En daar kan een dergelijk brancard zeker als slee als transportmiddel gebruikt worden voor materialen als slachtoffers..  Je kan er zelfs een transport systeem mee maken.. met ijsboor en katrollen,zodat je zo min mogelijk mensen op het ijs hoeft te hebben..

Bij "dun onbetrouwbaar ijs scenario" zoals gebruikt bij een andere oefening op dit forum.. is de Ferno kuipbrancard eerder risico verhogend dan verlagend.. Op onderstaande foto zie je dat de oppervlakte spanning willen verdelen over het ijs..  Dat betekend dat je werkt op onbetrouwbaar en dun ijs..  Er zijn geen aanvullende drijvers geinstalleerd,

(Op bovenstaande foto kan je niet zien of de brancard is gezekerd, met een drijvende lijn, maar wel nat iemand een dunijs techniek beoefend doet op dik ijs.., Dat is trouwens ook zeer verstandig...)

terwijl bij de oefening in Marken hebben de zelfde kuip juist geprepareerd met drijvers..


Ik geef aan dat deze techniek, met dit type brancard niet handig is... zeker niet als je geen extra drijvers hebt geinstalleerd..  Als  Slee over sneeuw en dikijs werkt het erg goed. En daarom vind ik het handvat wat ze gemaakt hebben in Marken daar ook zeer goed voor te gebruiken..  Ik zou ze adviseren om twee drijvers aan de beide zijkanten, vanaf de schouders tot de bekken te installeren.

Op dun ijs is een een drijvende wervelplank (Niet de standaard de ferno-wervelplank), of een andere tool,  is dan een meer geeigende redmiddel, of verplaats methode... of er zijn betere en veiligere tools. voor.. Een Rescuesled, of een specifiek daarvoor ontworpen platform is natuurlijk ook goed.
Een wervelplank op  papperig ijs, is trouwens wel werken...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #95 Gepost op: 31 januari 2010, 19:08:51
Nog een tip,  het aanlijnen van mensen, zie je bij verschillende organisaties echt verschillend gebeuren. Sommige technieken zijn handig, echter er zijn er ook een aantal gevaarlijk..

Ik heb al eens geschreven dat de paalsteek, om iemands middel, niet iets is voor profesionele diensten... Een goede professionele lijn, aan je daarvoor bestemde oog van een tuig, rescuevest, is meer dan voldoende..  Een tweede lijn is onhandig.. en kan ook blijven hangen..
 
Hoog uit, als iemand de paalsteek goed kan leggen, als impovisatie methode als je zonder adequate PBM en zonder adequaat tuigje, etc.. het ijs op moet..  Echter zonder adequate PBM het ijs op, lijkt me niet handig.

Daarnaast zie je ook op sommige foto's meerdere mensen aan de zelfde lijn zitten, in veel leerstof word dat laaste echt afgeraden voor dun onbetrouwbaar ijs situaties. dan word geadviseerd per hulpverlener een drijvende lijn naar de wal..  

Bij lange afstanden lopen over dikijs (denk dus meer dan een kilometer), kan dat wel.  dan gebruik je een vergelijkbare techniek als bergbeklimmers die lopen over een gletser.  



Ik ken de doelstelling van de instructeur niet van de bovenstaande foto.. Maar het kan zijn dat de instructeur dat juist mensen wil laten ervaren..En ervarend/ontdekkend leren, blijft het meest hangen in mensen hun hoofd..
echter met 4 mensen op het ijs, lopen met de brancard.. lijkt me enigzins gevaarlijk.  Ijs is glad en je kan eenvoudig uitglijden..  geen van de mensen hebben een helm op, geen van de mensen dragen een soort anti-slip onder hun zolen..  Ik zou dit ook niet een oefen situatie doen, op geen enkel ijs..  Juist een van de betere kanten van deze brancard is dat het een geweldige slee is, daar zou ik echt gebruik van maken, lange lijn naar de wal..  en zo weinig mogelijk mensen op het ijs...


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #96 Gepost op: 31 januari 2010, 19:35:58
Als je met Jullie,  Medicalrescue.nL bedoelt..
Beetje afhankelijk wat je bedoeld met reddingen, maar we hebben 40 geregistreerde incidenten in onze administratie, die buiten evenementen zijn.  Om dat we niet operationeel zijn, vallen deze allemaal onder de noemer passantenhulpverlening..
Maar daar kan je in ander topic je hart helemaal over ophalen.. en dit topic niet mee vervuilen..

Als je andere organisaties bedoeld waar voor ik actief ben, of naar mijn persoonlijke ervaring vraagt, stuur me dan even een PM.. Misschien ben ik genegen daar dan iets meer over te vertellen..

Resue,
Het is allemaal wel topgeheim zeker wat jij doet.
meschien ben ik genegen................................ :-X


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #97 Gepost op: 31 januari 2010, 21:24:02
Hé Rescue,

Heb je nog leermomentjes voor ons? Wij hebben ons voorbereid met het handboek binnenwater van RN. De brandweer durfde zich (terecht?) niet te wagen aan tips en trucs.

Onze kuipbrancard staat nog in IJmuiden, maar die halen we binnenkort wel op.


Foto: © 2010 RB Zwolle

Sommige dingen uit het zwembad verleer je nooit!  :D

Groeten,
Mark


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #98 Gepost op: 1 februari 2010, 13:20:04
Ik weet dat het moeilijk is voor sommige mensen, maar in dit topic wil ik de discussie graag zuiver houden.

Berichten m.b.t. medicalrescue zijn daarom afgesplitst naar dit topic.

Zo hebben we een topic waar we kunnen afgeven op Hogé (KNRM 50% enz)
En een topic waar kunnen afgeven op Medicalrescue (reddingsstation aan de ijssel)

Iedereen weer blij toch ::)
Verdere off-topic berichten worden verwijderd.

Game on 8)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #99 Gepost op: 1 februari 2010, 13:26:16
 En blijkbaar snap jij nog steeds niet het verschil tussen droogpak, en een droge overlevingspak. en weet jij niet het verschil tussen offensief en defensief zwemmen, anders maak je niet van dit soort opmerkingen..


Dan wil ik toch hier nog even op terugkomen als het mij dit toegestaan wordt.

Ik snap dingen vaak heel goed, maar ben het net zo vaak niet niet met je eens, zoals dat niet alle droogpakken, droogpakken zijn.  Als ik mij niet houd aan de jouw verzonnen norm, ben ik nog niet dom...

Henk