Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen

Auteur Topic: Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen  (gelezen 102881 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Veel mensen vermaken zich op het ijs, al is het sein 'veilig' nog niet gegeven. Er gebeuren dan ook de nodige ongelukken.
Zie ook dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,27110.0.html

Zijn er reddingsbrigades die preventief aanwezig zijn bij sloten, vaarten, plassen, enz? Of reddingsbrigades die repressief inzetbaar zijn voor ijsincidenten?

Lijkt mij dat je als reddingsbrigade goed werk kunt verrichten, zowel preventief als repressief.


Ik ben benieuwd waarom wel of waarom niet :)


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 30 december 2008, 13:29:02
Wij krijgen wel training in 'ijsongevallen', maar voor de rest zijn we niet extra aanwezig...

Het lijkt mij wel dat het handig zou zijn op mensen in de gaten te houden/waarschuwen ect. In ons actieve bewakingsgebied zullen nu niet veel mensen zijn... Maar in de rest van de gemeente en langs de kanalen zouden we zowel representatief als preventief wel wat kunnen betekenen. Misschien iets om de komende paar jaar wat mee te gaan doen...


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #2 Gepost op: 30 december 2008, 13:39:14
Extra uitrusting: warmtepak, folie, ladder, redklos en wat klossen stevig touw...;-) O0
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #3 Gepost op: 30 december 2008, 23:13:36
Uitrusting ijsongevallen:

* Rescueboard
* Redbrig
* Touw
* Redvest
* Ladder
* Droogpak
* Iso-dekens, wollen dekens
* Evt. zuurstof voor so

Zo zou het toch aardig goed moeten komen denk ik.. ;)

Hier een mooi (en nuttig) voorbeeld van het gebruik van een rescueboard!
343, never forget.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #4 Gepost op: 30 december 2008, 23:32:25
http://www.dumpert.nl/mediabase/346911/e3d08f64/vraag_is_het_ijs_bij_ankeveen_betrouwbaar_.html

Komop roepen helpt niet.. Brandweer bellen en een ladder/surfplank halen! Slachtoffer reageert goed trouwens, door met haar schaatsbeschermers (?) zichzelf proberen uit het ijs te trekken.  O0
343, never forget.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 31 december 2008, 00:25:46
In dit geval had denk ik een stuk touw al een heel stuk geholpen, kwa materiaal kan je denk ik met een gemiddelde uitrusting van een Reddingsbrigade(en wat improvisatie) een eind kan komen.

Zijn er trouwens RB's die deze dagen extra actief zijn? Er lijkt mij hier misschien nog een taak voor (een aantal van) de Reddingsbrigades weggelegt ;)


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #6 Gepost op: 31 december 2008, 00:33:42
In dit geval had denk ik een stuk touw al een heel stuk geholpen, kwa materiaal kan je denk ik met een gemiddelde uitrusting van een Reddingsbrigade(en wat improvisatie) een eind kan komen.

Zijn er trouwens RB's die deze dagen extra actief zijn? Er lijkt mij hier misschien nog een taak voor (een aantal van) de Reddingsbrigades weggelegt ;)
Wat dacht je van de nieuwjaarsduik morgen?  ::) Verder zullen er bij tochten vast wel mensen die - iig - bekwaam zijn in het redden van mensen met het nodige materiaal aanwezig zijn.  :)
343, never forget.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 31 december 2008, 09:14:09
Welke reddingsbrigades maken van de gelegenheid gebruik om een ijsredding te oefenen.. Een escape wak te maken,  Werk op het ijs.. etc..

toch een mooi moment op te oefenen ?  

Moet je eens proberen om met je overlevingspak aan, uit een wak te klimmen..  Bij zondere ervaring..


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #8 Gepost op: 31 december 2008, 10:31:14
RB Culemborg heeft vorig jaar (27-12) geoefend. Dit weekend komt het er zeker weer van. Lopen, kruipen en schuiven over het ijs.

In overlevingspak, met redtuig aan 75 meter drijvende lijn op haspel. IJsprikkers en bijl complementeren de zaak.

En ja, het is zeer vermoeiend, zowel over het ijs als uit een wak klimmen.

Maar geoefend is er en de komende periode dus weer.

Voor ijsongevallen worden onze (brandweer) duikers ook gealarmeerd. Zij hebben nog meer lijnen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #9 Gepost op: 31 december 2008, 12:13:21
Welke reddingsbrigades maken van de gelegenheid gebruik om een ijsredding te oefenen.. Een escape wak te maken,  Werk op het ijs.. etc..

toch een mooi moment op te oefenen ?  

Moet je eens proberen om met je overlevingspak aan, uit een wak te klimmen..  Bij zondere ervaring..

Hier zouden we inderdaad meer aandacht aan moeten besteden, en het lijkt me ook nog een leuke activiteit ;)

Wij trainen hier wel 'droog' dus in het zwembad met de isolatiemat eroverheen(je kan dus niet ademhalen, boven komen), en dan onderwaterzwemmen, wakreddingen,
procedures enz.

Maar als we actief iets met ijsreddingen gaan doen, zal dit vast wel komen...

Joost