Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen

Auteur Topic: Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen  (gelezen 102849 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #30 Gepost op: 6 januari 2009, 16:54:07
Wat ik vandaag zag: priksleeën. Een éénpersoons slee met twee stokken om je in het ijs af te zetten. Een ideaal middel om midden op een plas te komen natuurlijk. Men neme een redbrig, twee duikers, vier prikstokken en het nodige EH-materiaal.  ::)
343, never forget.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 7 januari 2009, 23:37:34
Dat is hetzelfde verhaal. Met je reddingsboot tussen het eiland en het strand gaan liggen, zodat mensen de overtocht zwemmend gaan wagen die dat zonder reddingsboot nooit in hun hoofd zouden halen.
Zodra er aan de lopende band mensen door het ijs zakken moet je prioriteit liggen bij de preventie en niet bij het bewaken. Zichtbaar een plas gaan bewaken waarvan het ijs onbetrouwaar is valt voor mij onder uitlokking  ;). Maar je mag dat natuurlijk anders zien.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #32 Gepost op: 8 januari 2009, 09:42:09
Stel dat het ijs "wel goed is" hoe ziet zo'n bewakingsdag er dan uit.. Los van de uitlokking discussie want die is hier al een paar keer gebeurd..

Welke uitrusting heb je aan.. welke middelen heb je bij je ?, hoe ga je om als er iemand toch door het ijs zakt ?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #33 Gepost op: 8 januari 2009, 11:49:12
Laten we die discussie nou niet hier voeren.. Het zou het topic vervuilen, en groepsgedrag en publieks gedrag is een aparte wetenschap, en de oorzaak en gevolg van gedrag van redders, heeft geen aantoonbare invloed.  Wel is het slim om hier goed over na te denken...

Echter die taak is voor de opdrachtgever en niet zo zeer voor de redders aanzich, bij mijn weten hebben niet veel redders hier een wetenschappelijke studie gevolgd om dit soort groepsgedrag te analyseren. DUs je blijft bij super algemeenheden..

Natuurlijk is preventie een belangrijk item.  Daar staan bordjes, en afzettingen voor..  Redders zijn er voor als alles toch niet gewerkt om dan toch in te grijpen, (Zonder het eigen schuld dikke buld principe).

Mijn concrete vraag is, hoe zijn redders hier op voorbereid.. Ik heb de afgelopen week een aantal ijsrescue situatie mogen beoefenen, en veel ijsreddingstechnieken, zowel voor duikers als voor oppervlakte redding  mogen doen.. Veel oude kennis was al wat weg gezakt. En er is veel nieuw materiaal en kennis beschikbaar..  En sommige dingen liggen zo voor de hand, dat ik me verbaas dat veel redders basis voorzieningen niet hebben..  
Nu had ik al een rapport gelezen van brandweer over ijsreddings, en een van de conclusies was dat er nog weinig voor ontwikkeld was..

Het grappig is dat uit diverse disciplines al veel informatie bekend was, echter dat informatie zo enorm verspreid is.. dat het misschien handig om dat te verzamelen..

Wie ken bijvoorbeeld dit water/ijs reddingsplatform ?  Dit is tot nu het snelst inzetbare platform dat ik nu toe ken..  Dit is stabieler dan een Hansaboard. Redelijk breed inzetbaar..  Er is volgens mij helaas nog geen nederlandse leverancier..






Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 9 januari 2009, 12:16:51
En als we het over spullen hebben: een goede nachtkijker is handig. Van de week op die manier samen met de reddingsbrigade en de brandweer 's nachts het Gooimeer af kunnen zoeken zonder het deels zeer verraderlijke ijs op te hoeven.  Dit naar aanleiding van diverse meldingen van geschreeuw dat mogelijk van uit dit gebied afkomstig was.

Daar ook is gesproken over de verhouding hulpverleningsplicht/eigen verantwoording. Het wordt tijd dat daar en eenduidige landelijke norm voor komt. Hoever ga je. Moet de politie 's nachts na het vuilnisbakkenbuitenzettenavondje als het glad is nog even een rondje lopen om te kijken of er niet ergens een opa ligt met een gebroken heup om maar wat op te noemen, om te voorkomen dat er in de pers schande over gesproken wordt dat hij daar zolang heeft gelegen in de steeg voordat iemand hem vond?
Waar ligt de grens.  Ik kan me voorstellen dat je niet ieder korps uitrust met een water/ijs reddingsplatform voor die ene keer in de 12 jar dat er geschaatst kan worden. Of wel? Dat is een discussie die je in mijn ogen eerst moet voeren. Eerst je doelstelling vaststellen dan een kosten/baten analyse maken en vevolgens kijken wat binnen het bugdet past. En dan zal ik eerst kijken naar eenvoudige hulpmidelen en als die er allemaal zijn kijken naar de geavanceerde. Een bondsvlet is een prima reddingsmiddel (ja, een reddingsmiddel) voor op het ijs om maar wat te noemen.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #35 Gepost op: 9 januari 2009, 16:45:36
Een bondsvlet is een prima reddingsmiddel (ja, een reddingsmiddel) voor op het ijs om maar wat te noemen.

Hellaas Henk, maar nu neem ik je echt niet meer serieus..  Heb je wel eens een vlet getilld...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #36 Gepost op: 9 januari 2009, 21:00:57
http://www.waterland.nl/nieuws-single/artikel/272/1/

Samenwerking KNRM en Brandweer bij ongevallen op het ijs


Tussen de KNRM en de brandweerpost op Marken zijn afspraken gemaakt om samen te werken bij incidenten op het ijs. De boten van de KNRM kunnen door het ijs op de Gouwzee niet meer uitvaren en de brandweer is beperkt in staat om hulp te verlenen bij incidenten op het ijs. De KNRM beschikt over beschermende pakken die de hulpverleners goed beschermen als ze in (koud) water terecht zouden komen. De brandweer kan met de voertuigen de KNRM-ers vervoeren naar eventuele incidenten en ondersteuning leveren voor opvang van slachtoffers.



bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #37 Gepost op: 9 januari 2009, 23:04:53
Hellaas Henk, maar nu neem ik je echt niet meer serieus..  Heb je wel eens een vlet getilld...

Rescue neemt geen enkele vlet serieus!  :D

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,5815.0.html

Ik denk dat je met een vlet toch zeker op een veilige manier kan werken op het ijs. Zwaar istie zeker wel, maar er zitten wel schaatsen onder! En zak je door het ijs, dan hebt je altijd nog een betrouwbare boot!

Groeten,
Mark


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #38 Gepost op: 9 januari 2009, 23:45:54
Je kan hem bij dun ijs wel als ijsbreker gebruiken :D


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #39 Gepost op: 9 januari 2009, 23:50:28
Bron: www.reddingsbrigade.nl

Reddingsbrigades druk door ijspret
9 januari 2009



Ondanks dat het water in Nederland grotendeels bevroren is, hebben veel Reddingsbrigades het druk. Juist de ijspret in combinatie met het mooie winterweer zorgt voor meer incidenten en een groter beroep op de brigades voor EHBO-hulpverlening en advies over bijvoorbeeld de beste manier om uit een wak te komen. Op diverse plaatsen worden extra mensen ingezet om aan de hulpvraag te kunnen voldoen. Directeur Raymond van Mourik van Reddingsbrigade Nederland spreekt van een bijzondere situatie. Zijn advies: let goed op je eigen veiligheid en die van anderen, ook als je iemand probeert te helpen.

Reddingsbrigadevrijwilligers zijn ook getraind in het optreden bij ijsincidenten. Ze kunnen daarom goed ingezet worden voor de beveiliging van bijvoorbeeld schaatstoertochten. Ook in het draaiboek van de Elfstedentocht is daarom ruim plek voor de reddingsbrigades, ondanks dat er als het goed is geen water aan te pas komt. Ook kunnen mensen op veel plaatsen in het land een cursus ‘wakzemmen’ volgen bij een reddingsbrigade, om te leren hoe je het beste uit een wak of bijt kunt komen. Er is de afgelopen weken ook een toegenomen vraag naar de zogenaamde reddingsklos die verkrijgbaar is bij reddingsbrigades. Dat is een handzame klos met drijftouw die bij lijnreddingen wordt gebruikt, en ook geschikt is om iemand uit een wak te trekken. Reddingsbrigade Nederland en de KNSB hebben in het recente verleden gezamenlijk een advies opgesteld over veiligheid bij schaatsen op natuurijs. Daarbij wordt onder meer geadviseerd altijd een priem en een touw bij je te dragen.

Reddingsbrigade ook in de winter actief
Het jaar begon al druk voor de reddingsbrigades door de tientallen nieuwjaarsduiken die zelf werden georganiseerd of waar de veiligheid voor werd verzorgd. In veel gevallen moest het water eerst ijsvrij gemaakt worden. Behalve de brandweer was daar ook vaak de reddingsbrigade bij betrokken. Die was op een aantal plaatsen tijdens de duik in het water aanwezig om te voorkomen dat nieuwjaarsduikers onder het ijs verdwenen. Er zijn ondanks de circa 45.000 deelnemers in het land geen noemenswaardige incidenten gemeld. Tijdens de ijspret die momenteel heerst, zijn er al tientallen meldingen binnen gekomen die variëren van zoektochten naar vermiste personen tot vooral kleine verwondingen door ijsongevallen, onderkoeling en ondersteuning van andere hulpdiensten en ijsclubs. Reddingsbrigade Nederland verwijst voor informatie voor een goede voorbereiding op de ijspret naar de website van de KNSB (www.knsb.nl) en naar www.reddingsbrigade.nl voor informatie over reddingsbrigades in de buurt.