Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen

Auteur Topic: Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen  (gelezen 102877 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #80 Gepost op: 30 januari 2010, 18:56:02
Hebben jullie het drijfvermogen van de kuipbrancard in deze configuatie getest ?  



Een schaatser die op het ijs vast zit, heeft zelf geen drijfvermogen.. Kan deze een slachtoffer zo drijvend houden als deze met brancard en al door het ijs zakken ??  Leveren de beide stootwillen op deze wijze voldoende drijfvermogen ?  Komt de brancard niet onder de de stootwillen te hangen bij plotseling in het water komen ?
En als de kuipbrancard vol met water komt, kan die dan nog eenvoudig weer op het ijs getrokken worden ?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met ook deze brancard op het ijs ?
Ik ben zelf geen redder (haha een 13 jarige jongen) maar het drijfvermogen is genoeg. Die 2 stootwillen geven voldoende capaciteit om de brandcard mét persoon drijvende te houden. Er zitten spuigaten in de brandcard, dus overtollig water kan er zo uit lopen. Met heel weinig kracht kan dan de brandcard om het ijs getrokken worden.

Hoop dat je vragen een beetje beantwoord zijn.

Groet,
Nils.
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #81 Gepost op: 30 januari 2010, 19:24:24
Welk type zijn die 'felle' overlevingspakken dan?... Aan de foto's te zien zijn dat gewoon de standaard overlevingspakken,alleen wat nieuwer? ::) ;)

Joost


JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #82 Gepost op: 30 januari 2010, 19:30:45
Welk type zijn die 'felle' overlevingspakken dan?... Aan de foto's te zien zijn dat gewoon de standaard overlevingspakken,alleen wat nieuwer? ::) ;)

Joost
Type weet ik niet uit m'n hoofd, zijn wel nieuw en in ontwikkeling. Het reddingvest zit hier in het pak gemonteerd, zodat je niet meer zo'n bult hebt als je de combi reddingvest en overlevingspak hebt. Heb je heel wat meer ruimte.
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #83 Gepost op: 30 januari 2010, 20:52:40
Ik ben zelf geen redder (haha een 13 jarige jongen) maar het drijfvermogen is genoeg. Die 2 stootwillen geven voldoende capaciteit om de brandcard mét persoon drijvende te houden. Er zitten spuigaten in de brandcard, dus overtollig water kan er zo uit lopen. Met heel weinig kracht kan dan de brandcard om het ijs getrokken worden.

Hoop dat je vragen een beetje beantwoord zijn.

Groet,
Nils.


Het is toch een standaard Ferno kuipbrancard ..  Zijn in de bodem dan extra loosgaten gemaakt ?
En hoe hebben jullie het drijf vermogen getest met deze constructie..  Mijn ervaringen met deze kuip is dat het water zeer langzaam uit wegloopt.. ik ben dus erg benieuwd naar verdere aanspassingen op dit gebied ?


JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #84 Gepost op: 31 januari 2010, 08:46:31
Het is toch een standaard Ferno kuipbrancard ..  Zijn in de bodem dan extra loosgaten gemaakt ?
En hoe hebben jullie het drijf vermogen getest met deze constructie..  Mijn ervaringen met deze kuip is dat het water zeer langzaam uit wegloopt.. ik ben dus erg benieuwd naar verdere aanspassingen op dit gebied ?
Rescue, ik zou dit zelf niet weten, m'n kennis is ook gering. Misschien moet je eens contact op nemen met station Marken?

Groet,
Nils.
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #85 Gepost op: 31 januari 2010, 13:09:00
Type weet ik niet uit m'n hoofd, zijn wel nieuw en in ontwikkeling. Het reddingvest zit hier in het pak gemonteerd, zodat je niet meer zo'n bult hebt als je de combi reddingvest en overlevingspak hebt. Heb je heel wat meer ruimte.

Nils,
De KNRM redders draagt over een crewsafer vest en een vinking overlevingspak..

Crewsafer RIB 150N


Dit vest heeft een geintergreerd hardnas.  Dit vest heeft geen Quick Release, echter dit kan eenvoudig toegevoegd worden.

Dit reddingsvest heeft een zelfstandig drijfvermogen intrinsiek drijfvermogen 51 N en levert daarmee een vergelijkbaar drijf vermogen als een Rescue-Vest. Echter kan door handmatige activering extra opblaasbaar drijfvermogen leveren van 139 N en levert dan een van 190 N drijfvermogen op.

flesje co2 28 gr
type keuring is EN 1095 en EN 396 en CE 0086

Het is bij sommige waterredders in nederland vaak een misvatting dat een (viking) overlevingspak is bedoeld voor overleven groot water en niet voor specifiek voor redding.. In een overlevingspak kan je namelijk niet offensief zwemmen.. Hoog uit alleen drijven en een beetje defensief zwemmen..
Het totale drijfvermogen van een goed gesloten overlevingspak met een crewsafer vest, is al meer dan 100N.. dat is erg veel voor een redder..
Wanneer een overlevingspak ergens lekt, dan heeft deze een negatief vermogen. (Zinkt).
In sommige overlevingspakken word een drijfvermogen ingevoegd..  Dit beperkt je reddend zwemmen enorm..

Een overlevingspak is dus alleen bedoeld voor drijven in groot water en als je per ongeluk in het water valt..
Een redder die bewust het water op moet, om te zwemmen zal een ander type droogpak moeten gebruiken..

Bij ijsredding kan je beide type pakken gebruiken, waarbij er altijd een vorm van aanvullend drijfvermogen nodig is. Voor als een pak beschadigd door bijvoorbeeld ijspriemen, anti-slip onder je voeten, of ijsboren of ander scherpe objecten op het ijs of in het wak..

Een redder op het ijs dient altijd aangelijnd zijn met een drijvende lijn, liefst fel gekleurd met een minimale breeksterkte van 1000n.  

Er zijn helaas nog weinig organisatie die zich houden aan internationale standaards voor ijsredding (zoals een NFPA 1670/1006)
Citaat
NFPA 1670 also defines the operational level protocols for various disciplines. Specifically, as NFPA 1670 relates to ice rescue, the following operational responsibilities should be met:

Operations level
• Recognizing the unique hazards associated with ice rescue operations.
• Identifying water and ice characteristics.
• Operating surface support equipment used in cold water or ice rescue operations.
• Procuring the necessary equipment to perform ice rescue operations.
• Recognizing and dealing with a victim’s hypothermia.

Technician level
• Self-rescue unique to ice rescue.
• The reach, throw, row, and go rescue technique unique to ice rescue.
• The use of watercraft, specialty craft, and specialty equipment unique to ice rescue.

Het is een misverstand, dat de technieken en uitrusting die je op groot-water (zoals Noordzee; Waddenzee, en Markermeer/IJsselmeer) het zelfde zijn als besloten water, rivierwater, of overstromings gebieden..  Water reddings PBM is redelijk duur.. Dus reddings organisaties kunnen niet van alles dubbel op voorraad hebben....   Ik denk wel dat elke organisatie begrijpt dat fabrikanten geen garantie geven op PBM's als deze niet correct gebruikt worden..

Iets wat steeds meer organisaties begrijpen en ook bijna elke leverancier fabrikant uitlsuit is dat automatisch/semi-automaat of een handmatige opblaasvest zijn bijvoorbeeld absoluut niet geschikt zijn voor ijsredding...


Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #86 Gepost op: 31 januari 2010, 13:38:07
@ Resue,

Nils heeft wel degelijk gelijk. In de nieuwe Viking pakken die de KNRM nu gebruikt zit het reddingvest geintegreerd in het pak. De sluiting van het pak is ook anders geworden, namelijk geen verticale rits tot het kruis, maar een cirkelvormige rits over de borst.

Dit heeft indedaad tot gevolg dat je veel mobieler bent met het nieuwe pak in plaats van het Michelin mannetje met het Crewsaver reddingvest.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #87 Gepost op: 31 januari 2010, 13:51:35
Trouwens ik denk dat het interresant is om te zien, dat verschillende organisaties allemaal verschillende technieken gebruiken..

Zo gebruiken sommige organisaties echt de NFPA normen voor ijsredding   (sommige brandweerkorpsen, sommige opleidingsinstituten, sommige waterreddingsorganisaties),  Maar ook veel brandweerorganisaties, reddingsbrigades, duikverenigingen, knrm, opleidingsorganisaties gebruiken nog technieken uit oudere lesboekjes,  zoals je op sommige foto's kan zien..

Enkele van de oudere technieken, zijn allang bewezen als onveilig, of op gespannen voet zich houden met normen uit de arbowet...  Ik denk dat het geen kwaad kan, dat diverse organisaties eens bij elkaar spieken en bij elkaar na vragen waarom je bepaalde techniek gebruikt en waarom je bepaalde techniek niet meer gebruikt..

Een techniek, die volgens mij niet kan, voor professionele reddingsorganisaties,  is de tweede lijn, met paalsteek om de middel en werken met zinkende lijnen. deze techniek is bewezen onveilig, onnodig complex, vergt onnodig extra mensen..

Helaas kom ik deze techniek nog veel vuldig tegen bij verschillende organisaties..  Ook op sommige foto's die dit jaar gepubliceerd vind je deze technieken nog terug..  Een belangrijke reden dat deze techniek nog voorkomt. is dat veel organisaties de leerstof van ijsredding niet hebben geactualiseerd naar nieuwe standaards of oudere standaards maar gewoon kopieeren bij gebrek aan kennis waar je actuele informatie hierover kan halen..

Verder heb ik door bij veel organisatie te spieken ook dingen geleerd..   Een Oranje Ferno Kuipbrancard (of haar klonen) is een geweldig transport middel over lange afstand als slee over dik ijs, waar je bewezen niet door ijs kan zakken.- (warm-zone).  Bij dun of onbetrouwbaar ijs waar je door heen kan zakken, is de brancard zelfs met drijvers niet zomaar weer op het dikkere ijs te trekken..  Het water kan niet snel genoeg uit de brancard stromen..  Het ijs zal onder de brancard blijven afbrokkelen..  Je zult dus veel meer drijfvermogen moeten toevoegen aan de brancard wil deze uberhaupt gebruikt kan worden op dun/onbetrouwbaar ijs situatief kunnen bruiken..  het meeste drijfvermogen zal dan bevestigd moeten  worden aan de zijkanten..
Een simpele drijvende wervelplank werkt op dun ijs scenario's veel beter dan de een kuip..

Tot zover mijn observaties over water


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #88 Gepost op: 31 januari 2010, 14:16:59
Rescue,
zo maar even uit nieuwsgierigheid:
hoeveel reddingen hebben jullie inmiddels uitgevoerd buiten geplande evenementen om? ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #89 Gepost op: 31 januari 2010, 14:20:16
Hoe komt het nou dat mensen blijven denken dat je in een droogpak niet kunt zwemmen? (OKE, de eend wint, maar dat zegt niets over het droogpak...)




Henk