Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen

Auteur Topic: Samenwerking hulpdiensten, KNRM en Reddingsbrigade bij ijsreddingen  (gelezen 103796 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #120 Gepost op: 7 februari 2010, 13:29:25
Aantal berichten afgesplitst naar het nieuwe topic Toekomst van de SAR heli's O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #121 Gepost op: 7 februari 2010, 14:27:27
Een directe vraag die bij me opkomt bij dit incident is dat men de traceerbaarheid van mobiele telefoons toch een redelijke fix van de positie van de beller kan krijgen op de 112 centrales....  Als dit redelijk nauwkeurig is, zoals men dat beweert... Dan kan de Locate fase toch redelijk kort zijn..


Goed idee!

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #122 Gepost op: 7 februari 2010, 16:15:28
Voor de geïnteresseerde hier nog een draadje over het gebruik van coördinaten bij de diverse soorten meldkamers :)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,27762.0.html

Ik heb de vraag daar ook maar even gesteld..  Het kan natuurlijk dat we de berichten verkeerd interpreteren. en dat vanaf het moment van opstijgen het een half uurtje duurde en ze wel de precieze coordinaten hadden..  Dan zou mijn vraag ook direct zijn, hoe gaat dat dat brandweer team op de ijsvlakte met navigatie en kaart coordinaten om..    Misschien iets voor dat topic..  

Maar redding op grote ijsvlaktes is ook specifieke vaardigheid, die sterk vergelijkbaar is met groot water, bij slecht zicht..   Dus mag je van eenheden op dit soort vlakten iets hun uitrusting en toerusting verwachten..

Een hand GPS met kaart functie en kompas en fluit en lange drijvende lijn.. En natuurlijk adequate PBM lijkt me wel het minste..  Wat vinden jullie ?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #123 Gepost op: 7 februari 2010, 18:17:51
Een hand GPS met kaart functie en kompas en fluit en lange drijvende lijn.. En natuurlijk adequate PBM lijkt me wel het minste..  Wat vinden jullie ?

Helemaal mee eens O0

En zowiezo lijkt het me niet zo handig om maar een beetje op gevoel de mist in te lopen zonder specifiek doel/zoekpatroon... Dat idee krijg ik hier een beetje bij ::)

Joost


JZ

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #124 Gepost op: 12 februari 2010, 12:19:20
Nog een tip,  het aanlijnen van mensen, zie je bij verschillende organisaties echt verschillend gebeuren. Sommige technieken zijn handig, echter er zijn er ook een aantal gevaarlijk..

Ik heb al eens geschreven dat de paalsteek, om iemands middel, niet iets is voor profesionele diensten... Een goede professionele lijn, aan je daarvoor bestemde oog van een tuig, rescuevest, is meer dan voldoende..  Een tweede lijn is onhandig.. en kan ook blijven hangen..
 
Hoog uit, als iemand de paalsteek goed kan leggen, als impovisatie methode als je zonder adequate PBM en zonder adequaat tuigje, etc.. het ijs op moet..  Echter zonder adequate PBM het ijs op, lijkt me niet handig.

Daarnaast zie je ook op sommige foto's meerdere mensen aan de zelfde lijn zitten, in veel leerstof word dat laaste echt afgeraden voor dun onbetrouwbaar ijs situaties. dan word geadviseerd per hulpverlener een drijvende lijn naar de wal..  

Bij lange afstanden lopen over dikijs (denk dus meer dan een kilometer), kan dat wel.  dan gebruik je een vergelijkbare techniek als bergbeklimmers die lopen over een gletser.  



Ik ken de doelstelling van de instructeur niet van de bovenstaande foto.. Maar het kan zijn dat de instructeur dat juist mensen wil laten ervaren..En ervarend/ontdekkend leren, blijft het meest hangen in mensen hun hoofd..
echter met 4 mensen op het ijs, lopen met de brancard.. lijkt me enigzins gevaarlijk.  Ijs is glad en je kan eenvoudig uitglijden..  geen van de mensen hebben een helm op, geen van de mensen dragen een soort anti-slip onder hun zolen..  Ik zou dit ook niet een oefen situatie doen, op geen enkel ijs..  Juist een van de betere kanten van deze brancard is dat het een geweldige slee is, daar zou ik echt gebruik van maken, lange lijn naar de wal..  en zo weinig mogelijk mensen op het ijs...

De Brancard wordt opgetild omdat er via een "armleuning" van touwen de dijk op geklommen word. Deze touwen zitten aan de brandweerwagen op de dijk vastgebonden en worden door twee man op het ijs strak gehouden.

gr. JZ


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #125 Gepost op: 12 februari 2010, 13:04:34
De Brancard wordt opgetild omdat er via een "armleuning" van touwen de dijk op geklommen word. Deze touwen zitten aan de brandweerwagen op de dijk vastgebonden en worden door twee man op het ijs strak gehouden.

gr. JZ

Op deze foto is dat niet te zien.. De mensen hebben te touwen nog niet vast.. En ik heb wel een andere foto gezien waar de "armleuning " word laten zien..

1. Heel veel lesmateriaal gaat er van uit dat als je een persoon in een brancard op een gladde ondergrond de dijk opdraagt word dan minstens met 6 man gedaan, zodat je een foutmarge hebt, als iemand uitglijd.
2. Hebben jullie zo'n touw armleuning al eens getest op een schokbelasting en wat er dan daadwerkelijk gebeurt als iemand van 100Kg daarin valt...  ?
3. Word de brancard ook nog apart gezekerd met een lijn?, bij uitglijden op de dijk, of ijs.. ?
4. Gebruiken jullie ook andere methoden en technieken om een patient op dit soort ondergronden te vervoeren ?


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #126 Gepost op: 12 februari 2010, 19:34:21
Bedenk net ook iets wat ikzelf heb opgelost door aanschaf van rubber overschoenen die de US army 30 jaar geleden al gebruikte. Altijd droge voeten en geen slippartijen omdat de zolen zijn voorzien van spikes.
Hoe antislip zijn ieders zolen voor het lopen op ijs?

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #127 Gepost op: 12 februari 2010, 22:46:03
Bedenk net ook iets wat ikzelf heb opgelost door aanschaf van rubber overschoenen die de US army 30 jaar geleden al gebruikte. Altijd droge voeten en geen slippartijen omdat de zolen zijn voorzien van spikes.
Hoe antislip zijn ieders zolen voor het lopen op ijs?

Kees  8)

Wij gebruiken YAKTRAX.. echter de importeur in Nederland is er meegestopt... dus is inmiddels slecht verkrijgbaar..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #128 Gepost op: 17 februari 2010, 09:37:30
geen IJspret dit keer.. maar een incident over onderkoelling. !!
incident over onderkoelling. !!


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.