Gestolen goederen herkennen, wat kun je/mag je doen?

Auteur Topic: Gestolen goederen herkennen, wat kun je/mag je doen?  (gelezen 3709 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Gepost op: 25 april 2014, 20:34:51
Ik vroeg mij uit nieuwsgierigheid iets af, namelijk:
 - Stel er is iets gestolen van jou en jij ziet het bijvoorbeeld op Markplaats, wat kun/mag je doen?
Natuurlijk ook niet onbelangrijk, wat kan de politie doen?




silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1 Gepost op: 25 april 2014, 20:56:03
Allereerst verifiëren of dit écht van jou is, dit moet natuurlijk bewijsbaar zijn. Vervolgens zou ik zsm de politie bellen om daarmee in gesprek te gaan. Soms kan er een 'koop' op touw worden gezet, heling is een voortdurend delict dus daar is geen toestemming van een OVJ voor nodig.

Wat je zelf kunt doen, tsja. Theoretisch gezien kun je de verkoper aanhouden voor heling, maar of dat verstandig is....  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 25 april 2014, 21:01:19
Mij is altijd verteld dat bezit eigendom is, stel de verdachte wil het niet afstaan, wat dan?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3 Gepost op: 26 april 2014, 08:46:16
Dat is - hoe krom ook - afhankelijk van de manier waarop de verdachte in het bezit is gekomen van het gestolen goed. Daarom verstandig om altijd de politie in te schakelen!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #4 Gepost op: 26 april 2014, 10:00:36
Qua herkenning, er is ook een officiële app van Politie Nederland: "stop heling". Die kan je gebruiken om serienummers te controleren. In ieder geval op Android.
Natuurlijk niet toepasbaar in alle gevallen, en geen garantie maar toch een extra check.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5 Gepost op: 26 april 2014, 10:19:06
Altijd een paar foto's van de goederen maken, waarvan een van het serienummer en de plaats van dit nummer.
En als er geen onverwijderbare serienummers zijn dan zelf zorgen voor een duidelijke identificatie, want zonder dat kan je in de praktijk uiteindelijk maar bitter weinig uitrichten.
Bij grotere objecten zoals bijvoorbeeld aanhangwagens, boottrailers etc. iets specifieks aanbrengen zoals ergens een ander kleurtje en een ingehakt nummer of postcode etc.
En natuurlijk de aankoopbewijzen goed opslaan samen met de foto's.