Politiehelikopter van de Nederlandse politie

Auteur Topic: Politiehelikopter van de Nederlandse politie  (gelezen 144456 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #100 Gepost op: 29 april 2006, 08:43:59
waar staat de PH-RPZ dan op dit moment??

de RPZ was de ex D-HNWJ in deze kleurtjes  http://www.airliners.net/open.file/0730844/L/

hij stond gisteren op Schiphol. ik heb hem zien staan tijdens mijn ronde. iets later vertrok hij in de richting van Aalsmeer. hij vliegt niet meer rond in de kleur zo als op de foto, maar is nu hoofdzakelijk wit met blauw. een beetje in de stijl als de Belgische rijkswacht helicopters. dus niet de stijl van beschildering als de oudere rijkspolitie helicopters.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Gast

  • Gast
Reactie #101 Gepost op: 29 april 2006, 08:45:29
Alle trauma en politiehelikopters in Nederland zouden eigenlijk ondergebracht moeten worden bij een speciaal hulpverlenings squadron van de koninklijke luchtmacht.
....

... en toen blies de olifant met zijn grote snuit dit leuke fabeltje uit....


N9213Q

  • Gast
Reactie #102 Gepost op: 29 april 2006, 09:27:54
hij stond gisteren op Schiphol. ik heb hem zien staan tijdens mijn ronde. iets later vertrok hij in de richting van Aalsmeer. hij vliegt niet meer rond in de kleur zo als op de foto, maar is nu hoofdzakelijk wit met blauw. een beetje in de stijl als de Belgische rijkswacht helicopters. dus niet de stijl van beschildering als de oudere rijkspolitie helicopters.

Even ter verduidelijking en illustratie;

de algemeen bekende kleurstelling:  :)


en de afwijkende kleuren:  :o



Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #103 Gepost op: 29 april 2006, 12:36:35
hij stond gisteren op Schiphol. ik heb hem zien staan tijdens mijn ronde. iets later vertrok hij in de richting van Aalsmeer. hij vliegt niet meer rond in de kleur zo als op de foto, maar is nu hoofdzakelijk wit met blauw. een beetje in de stijl als de Belgische rijkswacht helicopters. dus niet de stijl van beschildering als de oudere rijkspolitie helicopters.

Eigenlijk is dit gewoon de secundaire striping zoals je die ook van voertuigen kent.
Voorbeeldje (lelijke foto, ik weet het ;)):
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #104 Gepost op: 1 oktober 2006, 22:48:39
Vandaag met m'n grote oren één en ander opgevangen over de nieuwe heli's.

Zoals de meesten wel weten loopt het aanbestedingscontract voor de nieuwe politiehelikopters.
De aanbesteding gaat tussen Agusta Westland & Eurocopter.

Voor de eurocopter gaat het om een aantal van (hoe verassend) de EC 135 (zoals de traumaheli dus) en een groot model heli, ik weet niet welk type (ik denk een versie van de Super Puma)

Bij Agusta gaat het om de 109 en nog een andere.

Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat het eurocopter wordt :)
Misschien handig dat ze dan, samen met de MAA een monteur in dienst nemen, hoeft ie niet elke keer uit Duitsland te komen.

Ik hoorde ook nog iets over defensie (dat die ook meedeed aan de vorige aanbesteding ofzo). Mogelijk dat die ook wat kisten van klein formaat willen hebben? (De bolkows zijn bij defensie immers ook weg).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Reactie #105 Gepost op: 1 oktober 2006, 22:55:19
Het ging om 6x EC135 en 2x EC155  OF  6x Agusta A109 en 2x Agusta A139 ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #106 Gepost op: 1 oktober 2006, 22:56:33
Het ging om 6x EC135 en 2x EC155 OF 6x Agusta A109 en 2x Agusta A139 ;)

Kijk, daar heb ik wat aan! Dankje ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #107 Gepost op: 10 oktober 2006, 16:35:57
Zoals de meesten wel weten loopt momenteel de aanbestedingsprocedure voor nieuwe politiehelikopters. De Bolkow kisten die de politieluchtvaartdienst nu gebruikt; zijn behoorlijk oud. Enkele zijn vervangen door oud gedienden uit Duitsland (PH-RPX, -RPY en -RPZ). Enkele jaren geleden was een conract gesloten met McDonnel Douglas (MD) voor nieuwe heli's van het type 900 (of 902 ???) Explorer. Na enkele jaren van uitstel van levering, kwam afstel. Er was toen in ieder geval al één kist gebouwd, hier te zien. Maar dat ging dus niet door. Deze heli's moesten all-rounders worden. Als ik het goed heb begrepen werden ze te zwaar om een certificaat te krijgen, waardoor de heli's nooit geleverd zijn. Zonde vind ik, vooral als je zo'n mooie plaat ziet.

De aanbestedingsprocedre gaat nu tussen Eurocopter en AgustaWestland. Het gaat om 6 kleinere types en 2 grotere types.

Eurocopter:
De kleinere types betreft de EC-135. De traumaheli's in Nederland zijn ook van dit type. Opvallend aan deze heli: de heli heeft een ingepakte staartotor, is hierdoor stiller en veiliger (minder kwetsbaar). Meer foto's

heli van de oosterburen


Het grotere type betreft de EC-155 (Dauphin). Ook deze heli heeft een ingepakte staartrotor. Meer foto's

heli van de oosterburen



AgustaWestland:
De kleinere types betreft de A-109. Meer foto's

Amerikaanse kustwacht


Het grotere type betreft de AW-139. Meer foto's




Stuk voor stuk mooie kisten as je het mij vraagt. Wat van jij dat de politie aan moet schaffen en waarom? ::)

Je kan je stem later wijzigen overigens, mocht iemand je van het andere merk overtuigen ;)

(Ik weet dat dit het zoveelste topic is over politiehelikopters, maar er was nog geen poll en ik kan die niet aan een bestaand topic toevoegen ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #108 Gepost op: 10 oktober 2006, 18:58:55
Ik zou in ieder geval voor twee merken gaan. Waarom? Omdat áls er ooit technische problemen bij een merk/type aan het licht zouden komen je de hele vloot wellicht aan de grond moet houden.  :|

En welke merken maakt mij niet zoveel uit. Ik denk dat het slim is om voor een aantal gróte kisten te kiezen om snel grotere groepen manschappen of apparatuur te kunnen vervoeren en een paar kleinere ivm de snelle wendbaarheid.  ;D


Gast

  • Gast
Reactie #109 Gepost op: 10 oktober 2006, 19:34:10
Vanuit een technische kant gezien is uniformiteit, dus één merk, een grote pré. Denk maar aan het op voorraad hebben van reserve-onderdelen bijvoorbeeld.

Daarnaast, piloten opleiden/omtrainen naar één ander type is sneller en efficiënter dan omscholen naar twee types, iets wat ongebruikelijk is en kostbaar.
In de Luchtmacht bijvoorbeeld vliegen Chinook vliegers ook niet op de AS332 of Apache en omgekeerd.

Na het debacle met de MD902 is de keuze voor een ruimere kandidaat met een hogere gewichtsbelading niet onverstandig dunkt me.