Politiehelikopter van de Nederlandse politie

Auteur Topic: Politiehelikopter van de Nederlandse politie  (gelezen 144457 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #110 Gepost op: 11 oktober 2006, 10:47:52
Na het debacle met de MD902 is de keuze voor een ruimere kandidaat met een hogere gewichtsbelading niet onverstandig dunkt me.

Ik denk dat die grotere kisten ook zijn i.v.m. de 'nieuwe' vorm van dreiging die we in Nederland kennen, waarvoor ondersteuingsteams vervoerd moeten worden.

De AW-139 is in een bepaalde configuratie zelf geschikt voor vijfiten man passagiers. Dat redt je met een bolkow niet ;D
Hoe dat bij de EC 155 is weet ik niet.

Hoeveel passagiers kunnen in de EC 155, weet iemand dat ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Andreej

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #111 Gepost op: 11 oktober 2006, 15:24:04
Citaat
Hoeveel passagiers kunnen in de EC 155, weet iemand dat ???

PASSENGER TRANSPORT

In the standard configuration the EC 155B1 can carry 12 passengers with one or two pilots.  8)

(www.eurocopter.com)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #112 Gepost op: 12 oktober 2006, 08:31:50
Ik denk dat die grotere kisten ook zijn i.v.m. de 'nieuwe' vorm van dreiging die we in Nederland kennen, waarvoor ondersteuingsteams vervoerd moeten worden.

De AW-139 is in een bepaalde configuratie zelf geschikt voor vijfiten man passagiers. Dat redt je met een bolkow niet ;D


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #113 Gepost op: 9 maart 2007, 12:41:19
Is er inmiddels meer bekend over de aanbestedingsprocedure? ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #114 Gepost op: 9 maart 2007, 12:53:07
Officieel nog niets, Echter de luchtmacht is ook nog zoekende naar een vervanger voor de inmiddels al buiten dienst gestelde Bölkow helicopters. Trouwens men wil ook de oude nog ingebruik zijnde Alouette III (Royal flight) op korte termijn vervangen. Het zou voor de politie een goede zaak zijn als men hiermee kan meeliften, Dat bespaard de kosten van opleiding en de extra kosten van reserveonderdelen in voorraad houden. Ook geeft het de mogelijkheid om met twee type's te gaan werken, als mede kan het onderhoud en het op peil houden van de reservedeelvoorraad door het defensieapparaat gebeuren. Tevens is het dan zo, dat nieuwe bemanningen gemakkelijker van uit de luchtmacht naar de politie kunnen instromen. Dus de kosten van opleidingen voor bemanningen worden ook veel minder. Echter nu nog besluiten welke helicopters men aanschaft.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #115 Gepost op: 9 maart 2007, 13:39:19
De EC-135 zou wel een goede vervanger zijn voor de Bolkow (de meeste bolkows in Europa zijn vervangen door de EC135, als je kijkt naar politie, traumaheli en defensie).

Het zou dus logisch zijn als de aanbesteding via europcopter gaat, omdat de luchtmacht daar grotendeels ook z'n heli's vandaan haalt.

Alleen het grotere type luchtmachtheli (Cougar) is wel een slag groter dan het grotere type politieheli, dus wat dat betreft zullen ze niet een gelijk model kunnen nemen (daarnaast komt de NH90 al in plaats van de Cougar).
Voor de 'royal flight' heli's en de grotere politieheli's zouden luchtmacht en politie wel gezamenlijk voor de EC-155 kunnen gaan.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #116 Gepost op: 9 maart 2007, 15:09:17
Het is voor ons als leken natuurlijk moeilijk te bepalen welke heli het beste is. Daar moet je toch echt wel goed onderzoek naar doen. Maar goed, als blijkt dat de EC 135 als traumalheli goed functioneert dan zou ik zeggen neem die dan. Misschien kun je dan ook iets gezamelijks doen ten aanzien van het onderhoud.

Een insteressant onderwerp om naar te kijken is de staartrotor. Het grootste gedeelte van door helikopters geproduceerd geluid komt van de staartrotor. De producenten hebben veel geïnvesteerd in de reductie van dit geluid, Eurocopter heeft het FENESTRON systeem ontwikkeld en MDHI is gekomen met een systeem zonder staartrotor, de NOTAR. Beide systemen zijn veel stiller dan de helikopters van voorgaande generaties. Ik denk dat met dit gegeven de heli's van Eurocopter, wat mij betreft, een voorsprong hebben.

Aangezien er veel meer belangrijke punten zijn waarop een merk en type wordt gekozen zou ik zeggen: laat het kiezen maar aan de opdrachtgever over.  ;)
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #117 Gepost op: 9 maart 2007, 15:23:21
McDonnel Douglas is de aanbesteding geweest die stuk is gelopen. In bestelling waren MD Explorer helikopter, de hebben inderdaad No Tail Rotor (NOTAR). Maar dat is het dus helaas niet geworden (zie ook beginpost in dit topic).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #118 Gepost op: 9 maart 2007, 18:49:32
Officieel nog niets, Echter de luchtmacht is ook nog zoekende naar een vervanger voor de inmiddels al buiten dienst gestelde Bölkow helicopters. Trouwens men wil ook de oude nog ingebruik zijnde Alouette III (Royal flight) op korte termijn vervangen. Het zou voor de politie een goede zaak zijn als men hiermee kan meeliften, Dat bespaard de kosten van opleiding en de extra kosten van reserveonderdelen in voorraad houden. Ook geeft het de mogelijkheid om met twee type's te gaan werken, als mede kan het onderhoud en het op peil houden van de reservedeelvoorraad door het defensieapparaat gebeuren. Tevens is het dan zo, dat nieuwe bemanningen gemakkelijker van uit de luchtmacht naar de politie kunnen instromen. Dus de kosten van opleidingen voor bemanningen worden ook veel minder. Echter nu nog besluiten welke helicopters men aanschaft.      

Dat is niet waar, bij de politie vliegen over het algemeen alleen mensen met een politieachtergrond.  In het verleden is een enkeling vanuit de luchtmacht overgestapt naar de politie. Echter misten deze personen de vereiste (min 4 jaar) politie ervaring.
Bij voorkeur worden politiemensen aangenomen die al kunnen vliegen. Ze hebben in hun prive de nodige papieren gehaald voor privevlieger (PPL).
Daarna hebben ze en politie-vliegopleiding genoten in Canada.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #119 Gepost op: 9 maart 2007, 21:36:14
Waarom stappen er dan zoveel voormalige militairen over naar de politie, Omdat deze de vereiste 4 jaar daar gewerkt hebben. Dacht het toch niet, Trouwens als die plannen van het vervoer van speciale anti-terreur eenheden een feit word, zou je met vliegers met een civiel brevet toch een probleem krijgen, aangezien deze niet opgeleid zijn voor deze geheel andere manier van vliegen. Ik ga hier natuurlijk niet in details treden, het lijkt mijn wel duidelijk genoeg.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief