Dutch Amateur Radio Emergency Service (DARES)

Auteur Topic: Dutch Amateur Radio Emergency Service (DARES)  (gelezen 53773 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 2 januari 2004, 13:27:08
Ik ben zeer benieuwd hoe verbindelaars van verschillende disciplines aankijken tegen de volgende ontwikkelingen.

Is er een rol weggelegd voor Nederlandse zendamateurs in de communicatie bij rampen ?
DARES: Dutch Amateur Radio Emergency Service

http://www.qsl.net/pc0c/dares.htm

Kees




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2004, 16:08:18
Ik had er in 1986 al eens van gehoord..
Ik wist  niet dat het initiatief nog bestond.
Op 4 januari 2004 doen ze een landelijke test dag..

Met 1 mobiele post die landelijk te ontvangen moet zijn..

Ze testen verschillende antennes..


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2004, 21:40:21
volgens mij maar dan zal er toch eerst een degelijke organisatie staan die ook echt aan kan tonen dat ze de taak aan kunnen, als er meer aan dit initiatief zal ik zelf ook misschien wel bij die groep gaan als radio amateur.. tot die tijd is mijn kennis gewoon voor het RK beschikbaar die in feite al een soort gelijke dienst heeft.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2004, 22:00:38
Deze club test hun netwerk zeer regelmatig maar zetten ook rustig een verbinding op naar spanje of naar Iran.. En dat kunnen er maar weinig..

In het verleden hebben ze al op diverse wijzen een hulpdiensten tot dienst geweest.. Ja, de huidige technieken en ook het C2000 netwerk bieden straks veel mogelijkheden en een complete landelijke netwerk.

Maar iedereen die bij de KPN of ITO of ISC of DTO (landelijk noodnet) heeft gewerkt weet ook dat hoe robuust dat de verschillende netwerken ook zijn ze ook erg kwetsbaar zijn.  Dit is toch geen nieuws hoop ik...


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2004, 14:56:47
Ik weet heel goed waar radioamateurs toe in staat zijn. Ik ben zelf ook radio amateur  :)(pe1rcd) Maar voor zover ik weet zijn de vergunnings voorwaarden nog niet zolang geleden zo gewijzigd dat er weer een noodnet mag worden opgezet door amateurs in nederland.

Ik ben benieuwd naar de resultaten van de test die ze gaan doen aanstaande zondag.

Ik zeg dus niet dat het niet kan, maar ik vraag me af hoe deze organisatie bij noodplannen word opgeroepen ???. Er zal denk ik nog het nodige lobby werk moeten gebeuren voor ze inderdaad ingezet (kunnen) gaan worden.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2004, 19:24:25
Ik overweeg ook om me aan te melden Joost al is het voorlopig alleen maar om op de hoogte te worden gehouden m.b.t. de ontwikkelingen. Ik overweeg al een poosje de aanschaf van een HF-set maar er zijn nog wat andere zaken die even voor gaan.
Ik luister zondag misschien wel mee (als ik m'n bed uit kan komen)   ;D

Kees (PE1RNL)


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2004, 22:21:19
Als ik me al aan zo melden zou het ook alleen zijn om op de hoogte gehouden te worden. Ik denk dat als het zo'n grote ramp zal zijn dat ze in gezet worden, dat ik dan al lang voor het RK bezig ben bij de verbindingen  ::)
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2004, 22:59:38
Wat ik me eigenlijk afvraag of de Meldkamers en de crisiscentra de mogelijkheid hebben om eventuele netten op andere frequenties in noodgevallen  te koppelen of te ontvangen..
Dus behalve de standaard VHF frequenties..

Diverse meldkamers of crisiscentra hebben bijvoorbeeld geen mogelijkheid om via de marifoon te communiceren.
Hoe zit het dan met de communicatiecentra van de provenciale crisiscentra..?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2004, 23:01:52
borrelt bij mij nog een vraag op,hoe willen ze dat verder gaan doen met C2000 ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2004, 23:14:25
Zover ik weet is er C2000 randapparatuur die het mogelijk maakt om analoge netten te bridgen en te koppelen in gespreksgroepen..

Of dit geimplementeerd word weet ik niet, maar met een beetje mazzel kan ik je dat over 2 maanden uitleggen.. :D