Dutch Amateur Radio Emergency Service (DARES)

Auteur Topic: Dutch Amateur Radio Emergency Service (DARES)  (gelezen 53772 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PG1N

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 22 september 2007, 23:14:50
En ik heb inmiddels een mailtje van de Veiligheidsregio ontvangen.  O0


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #31 Gepost op: 23 september 2007, 12:13:55
En ik heb inmiddels een mailtje van de Veiligheidsregio ontvangen.

Welke van de 25?

Groeten, Peter.


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #32 Gepost op: 23 september 2007, 12:29:24
Ik denk 08, gezien zijn eigen label . . alle DARES regio's zijn dezelfde als de veiligheidsregio's

Hier in regio 19 zijn we ook al een eind verder, zelfs de analoge VHF app. zijn overgegeaan naar de DARES hier.

http://r19.dares.nl/mededelingen.htm   ;)


korsakoff

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 23 september 2007, 13:01:12
Met alle respect voor de vrijwilligers die DARES in de lucht houden maar......

Het opnemen van vrijwilligersnetwerken omdat mogelijk eventueel alle overige vormen van communicatie tegelijkertijd uitgevallen zijn, is een onacceptabele vorm van planfixatie. Dit soort dingen moet je niet meer in een plan willen opnemen maar moet je, als die ene situatie zich voor doet, improviserenderwijs in je crisisbeheersing opnemen. Zodra je iets dergelijks in een plan gaat opnemen, verlies je een groot deel van de flexibiliteit en creeer je een schijnzekerheid.

Mocht het ooit zover komen dat we onze centralisten serieus willen gaan opleiden en oefenen (en hen dus eindelijk op juiste waarde als vakmens benaderen) dan zou je kunnen overwegen om in verbindingsoefeningen een keer DARES te introduceren. Tot die tijd kunnen we onze (beperkte) tijd effectiever ergens anders besteden.


PG1N

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 24 september 2007, 18:20:47
Mocht het ooit zover komen dat we onze centralisten serieus willen gaan opleiden en oefenen (en hen dus eindelijk op juiste waarde als vakmens benaderen) dan zou je kunnen overwegen om in verbindingsoefeningen een keer DARES te introduceren.

Om in verbindingsoefeningen de DARES te introduceren zal de DARES, en wat de mogelijkheden ervan zijn, wel eerst bij de Veiligheidsregio's bekend moeten zijn.


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #35 Gepost op: 8 oktober 2007, 16:22:49
Op de site van de DARES (Dutch Amateur Radio Emergency Service) www.dares.nl stond op 21 aug. jl het volgende bericht:

Brief BZK  . . . . .

De brief  . . . .

Nu vraag ik mij af of iemand weet of er een dergelijke brief is gestuurd naar de Veiligheidsregio's en in hoeverre de DARES bij de diverse hulpverleningsdiensten bekend is.

Mvg Maarten Ouwehand

De brieven staan online via http://www.dares.nl/     ;)


PG1N

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 12 oktober 2007, 23:45:36
Inmiddels hebben wij een oriënterend gesprek gehad met een beleidsmedewerker van het Veiligheidsbureau (Gelderlnad-Zuid), waarin wij de mogelijkheden van zendamateurs hebben toegelicht.

Even voor de centralisten: DARES is (wat mij betrefd) niet bedoeld om jullie te vervangen als C2000 eruit ligt (kan dat dan?), want er zijn genoeg back-up mogelijkheden.
Bij het platliggen van telefoonnetten is het voor de 'burger'moeilijk om kontakt te leggen met de hulpdiensten. Ze kunnen volgens de calamiteitenkaart dan het beste naar het dichtsbijzijnde politieburo of brandweerkazerne gaan. Mocht die ueberhaupt in de buurt zijn, is het nog de vraag of er iemand aanwezig is. In dat geval kunnen zendamateurs berichten via zendamateurs in een gebied waar wel telefoon is de meldkamer bereiken. Beter is nog dat dat via een DARES Regiostation gaat, maar daar wordt dus druk aan gewerkt.
Ook contacten leggen tussen 'burgers' (wat een rotwoord) die in evacuatiecentra opgevangen zijn (en hun familie buiten het 'rampgebied') zou via zendamateurs kunnen, hetzij via spraak hetzij digitaal. Iedereen vind het toch fijn om een persoonlijk bericht te krijgen dat iemand 'save'is. IRIS is een registratiesysteem en geen communicatiesysteem, dus ondersteund deze dit soort 'verkeer'niet.
En wat te denken van dienstverleners die GEEN communicatiesystemen hebben zoals C2000 of analoge systemen, zoals gemeentes, waterschappen enz. Ook die kunnen wij ondersteunen.

Met vriendelijke groet,

Maarten PG1N


korsakoff

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 13 oktober 2007, 23:00:29
Beste Pinguin,

Ik heb de site van DARES eens doorgeneusd en wat blijkt: slechts in een beperkt aantal regio's hebben jullie een vertegenwoordiging. Wel lastig als je dan als partner serieus genomen wil worden door alle veiligiheidsregio's...

Wanneer zijn jullie echt (landelijk minimaal 80% dekkend) operationeel?


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #38 Gepost op: 10 januari 2008, 22:20:08
DARES is inmiddels in een vergevorderd stadium, om te komen tot een landelijk alarmering. Het LMAZ (Landelijke Meldkamer Ambulance Zorg) dat een onderdeel uitmaakt van de landelijke meldkamer in Driebergen, heeft zich in principe bereid verklaard de landelijke alarmering voor DARES te willen verzorgen.

Procedures rond de alarmering moeten echter nog geheel uitgewerkt worden. De alarmering zal plaats vinden middels het bekende P2000 netwerk.

DARES is nu driftig op zoek naar een sponsor voor 60 pagers. Deze zijn nodig om het bestuur, de regiocoördinatoren en hun plaatsvervangers, te kunnen alarmeren. Het bereikte resultaat is een grote stap voorwaarts in de structurering van de landelijke inzetbaarheid van de DARES organisatie.

Meer info op http://www.dares.nl


pe5ed

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #39 Gepost op: 14 april 2008, 11:35:45
En vervolgens bleef het stil over Dares.

Dat terwijl er toch het een en ander schijnt te gebeuren binnen die stichting. En dan zou je toch wel verwachten dat het ook hier op het forum
zou worden vermeld.

Natuurlijk dat er dan ook vanuit de gemeenschap der verbindelaren de noodzaak van een dergelijke club met enige scepsis word bekeken.
Vooral als bijvoorbeeld het verwerken van aanmeldingen al een logistiek probleem lijkt te geven, is dat veel betekenend als dat een maatstaf zou zijn voor
de snelheid van een inzet. <pun intended>

Als Dares wat meer bekendheid en/of mogelijkheden tot (test) inzetten zou willen hebben, dan is mijn verwachting toch dat ze zich meer
binnen de verbindingswereld zouden profileren. Al is het maar om met andere diensten in contact te staan zodat een zekere ondergrond van
gegevens uitwisseling bestaat. Tenslotte is niet alleen het medium van belang, maar ook de taal en de berichtgeving zelf van belang.

Stel dat er ooit een daadwerkelijke Dares inzet gewenst zou zijn, met welke dienst(en) zouden dares leden dan te koppelen zijn ?
Of welke diensten dat uberhaupt wenselijk vinden.

Stel dat het digitale netwerk inderdaad uitgeschakeld zou raken, dan wel grotere gebieden (meerdere palen) onbruikbaar zouden worden, is het dan ook zo dat de communicatie niet binnen zeer korte tijd weer op te bouwen is. Ik kan het me bijna niet voorstellen. Er zijn toch een aantal mobiele C2000 installaties in de regios.
Wellicht dat deze 'what-if' vraag maar eens in een algemeen topic moet worden gesteld.